חוקרי מצ"ח החלו לגבות עדויות וממצאים מזירת התקרית על קו התפר, שבה נהרג סמ"ר נתן פיטוסי מירי חברו. בצהריים (שלישי) ביקר שם הרמטכ"ל, רב-אלוף אביב כוכבי. החייל היורה דבק בגרסתו שחש סכנה לנוכח הדמות החשודה שראה ליד העמדה, והתעקש כי הפעיל נוהל מעצר חשוד שכלל ירי אזהרה.
בזירה עצמה ניתן להבין כמה מורכבת המשימה הסטטית של הלוחמים הפזורים בעמדות המאולתרות לאורך ציר המערכת, בצידה הישראלי: שטח הררי נמוך עם פיתולים רבים ושטחים מתים שמקשים על התצפיות ועל קשר העין בין עמדה לעמדה.
5 צפייה בגלריה
זירת האירוע ליד טול כרם בו נהרג הלוחם נתן פיטוסי
זירת האירוע ליד טול כרם בו נהרג הלוחם נתן פיטוסי
זירת האירוע ליד טול כרם בה נהרג הלוחם נתן פיטוסי
(צילום: נדב אבס)
5 צפייה בגלריה
סמל-ראשון נתן פיטוסי ז"ל
סמל-ראשון נתן פיטוסי ז"ל
סמל-ראשון נתן פיטוסי
(צילום: דובר צה"ל)
5 צפייה בגלריה
זירת האירוע ליד טול כרם בו נהרג הלוחם נתן פיטוסי
זירת האירוע ליד טול כרם בו נהרג הלוחם נתן פיטוסי
גם הבוקר העמדה הייתה מאוישת
(צילום: נדב אבס)
גם היום בצהריים עמדות אלו היו מאוישות בשני חיילים, וכמו אמש, הקרבה של כמה עשרות מטרים מבתי הכפר הפלסטיני שוויכה, המחישה כמה כל רעש לא מזוהה או זיהוי של דמות חשודה, בעיקר בלילה, עלולה להקפיץ כאן כל חייל.
החייל היורה העיד הלילה כי האירוע התרחש לאחר שפיטוסי שב מתפילה - לקראת סיומה של משמרת שגרתית של כשמונה שעות במטרה למנוע חציית מסתננים מהצד הפלסטיני. "זמן קצר לפני סוף המשמרת, הוא עזב את העמדה כדי להתפלל בקרבת מקום, לבדו, במשך כרבע שעה", שחזר הלילה בפני מפקדיו. "כעבור כרבע שעה לערך שמעתי רעש וראיתי דמות חשודה מתקרבת, ולכן פתחתי בנוהל מעצר חשוד". הגרסה הראשונית של החייל טרם הוצלבה מול ממצאים שצפויים להיאסף עוד מהזירה.
שני החיילים שמרו בעמדה מול גדר המערכת ליד טול כרם, בצד הישראלי. לפי התחקיר הראשוני נורו שני כדורים על ידי הלוחם, והוא טען שביצע תחילה ירי אזהרה לאוויר לאחר שזיהה לדבריו את הדמות החשודה מטווח של כ-20 מטרים. עם זאת, על גופו של הלוחם שנהרג אותרו שני סימני פגיעת ירי, ברגלו וסמוך לחזהו.
5 צפייה בגלריה
הלוחמים ששומרים בקו התפר
הלוחמים ששומרים בקו התפר
על קו התפר
(צילום: נדב אבס)
למרות שייאספו ממצאים פורנזיים מהזירה ויישמעו גם גרסאות של לוחמים מעמדות סמוכות אשר שמעו את הירי, בסופו של דבר שני ה"עדים" היחידים לתקרית הם הלוחם היורה וחברו שנהרג. עם זאת, כבר ברור בצה"ל שהיו כאן חריגות משמעותיות מנהלי הפתיחה באש - ומסתמן שקצינים ייחקרו באזהרה.
לפני כחודש נחשף ב-ynet כי הוראות הפתיחה באש הוקשחו מחדש בקו התפר ואוסרים ירי גם על מסתננים שאינם חמושים, לאחר שני אירועים בחודשים האחרונים שבהם נורו למוות שני מסתננים פלסטינים שחיבלו בגדר. במקרה הנוכחי, כלל לא מדובר היה במסתנן אלא בדמות בצד הישראלי של הגדר.

משפחתו של נתן פיטוסי הכירה את החייל היורה: "הם לא כועסים"

חבר משפחתו של סמ"ר פיטוסי סיפר הבוקר כי בני המשפחה לא כועסים על חברו שירה בו למוות בזמן שחזר מהתפילה. "הם מרחמים עליו, אין שום כעס. אני בטוח שאפילו ילכו לראות אותו. הם מכירים ואוהבים אותו. זו תאונה, גזירת גורל", אמר.
הוא סיפר על הקשר שלו עם הלוחם שנהרג כשהוא רק בן 20: "אני מכיר אותו כבר עשר שנים. אבא שלו ואני כמו אחים. כל עם ישראל בוכה היום. אין הסברים למכה כזו. זה ממש כואב ואנחנו גם חושבים על החייל שירה בו, אני מתאר לעצמי שזה כואב לכל המדינה".

5 צפייה בגלריה
מאיר פיטוסי
מאיר פיטוסי
"המשפחה לא כועסת". חברו של האב
(צילום: יאיר שגיא)
מאיר אמר כי אביו של הלוחם שוחח איתו בפעם האחרונה בשבת. "הוא כל הזמן נסע אליו לבסיס, האבא בוכה על הילד וחושב גם על החייל השני, כי הוא מכיר גם אותו", הסביר חבר המשפחה.
בבית ספרו של פיטוסי, "תמר אריאל", אמרו כי גם כנער הקפיד כל הזמן להתפלל. "זה כל כך מתאים לו", אמרה מנהלת בית הספר חיה רובינשטיין. "זה היה דבר מאוד חשוב בשבילו, הוא אף פעם לא פספס". סמ"ר פיטוסי הותיר אחריו הורים, שתי אחיות תאומות בנות 27 ואחות נוספת בת 29, שגרה בצרפת ובדרכה לישראל.
מטעמו של החייל אשר מלווה על ידי הסניגורית הצבאית הראשית נמסר: "מדובר באירוע טרגי קורע לב, בו קיפד את חייו חברו הטוב של מרשנו. הוא מבקש באמצעותנו לשלוח את תנחומיו הכנים למשפחה על אובדנם הכבד. מרשנו השתתף כל הלילה בתחקירים של התאונה המצערת שאירעה בעת פעילות מבצעית. כעת נמצא החייל בגביית עדות. כל שניתן לספר כעת כשהאירוע נמצא עדיין בבדיקה הוא שהחייל פעל על פי הפקודות וההנחיות".