4 צפייה בגלריה
פעילות הגדוד של סא"ל במיל' שי פרץ
פעילות הגדוד של סא"ל במיל' שי פרץ
המימון לתוכנית - מתוך התקציב אך לא מהגדלתו. חייל מילואים, ארכיון
הטבות נוספות לפנאי וצריכה, הנחות בתשלומי החשמל והארנונה, סבסוד מוגבל לקייטנות - אך ללא העלאה במענקים השנתיים: שר הביטחון יואב גלנט וראש אכ"א אלוף יניב עשור הציגו הבוקר (ראשון) את תוכנית התגמול החדשה למשרתי המילואים, שתיכנס לתוקף בעוד כחודשיים לאחר שתובא לאישור הממשלה בחודש הבא. "התוכנית החדשה תקל על כל 130 אלף המשרתים הפעילים במילואים", ציינו גלנט ועשור.
מדובר בהגדלה של תקציב ההוקרה לחיילי המילואים, מ-15 מיליון שקלים בשנה לכ-200 מיליון, וכן הכפלת התמיכה של מועדון הצרכנות של משרתי המילואים "בהצדעה", המקביל ל"חבר" של משרתי הקבע, מ-15 מיליון לכ-30 מיליון שקלים בשנה. התוכנית מגיעה לאחר שבשנה האחרונה הוכבד באופן דרמטי העומס על משרתי המילואים, בעיקר בחטיבות היבשה, ואלפים רבים מהם נדרשים להגיע פעמיים תוך כשנה לתעסוקות מבצעיות ביהודה ושומרון - למשך כחודש כל אחת.
כפי שפורסם אמש ב-ynet, קצינים רבים במילואים דיווחו על ירידה של עשרות אחוזים בהתייצבות למילואים בגדודי היבשה בשנה האחרונה, בגלל הנטל הכלכלי מול יוקר המחיה, הנגרם כתוצאה מהיעדרות כה ממושכת מהבית, המשפחה או העסק. מנגד, בצבא אומרים כי הירידה בהתייצבות למילואים הורגשה יותר באימונים, וכי ובחודש האחרון חלה עלייה בשיעור התייצבות לתעסוקות מבצעיות לכ-95% בממוצע.
התוכנית החדשה באה כהמשך לתוכנית דומה שהחלה לפני כשנה בממשלה הקודמת, אך התמקדה בעיקר בשיפור ההטבות לכ-2,600 מפקדים במילואים. מקור המימון לתוכנית, כמיליארד שקלים למשך חמש השנים הקרובות, יגיע מתוך תקציב הביטחון - כנראה מהסטות פנימיות ולא מהגדלתו.
התוכנית תכלול הרחבה של ההטבות הצרכניות במסגרת מועדון "בהצדעה", 10% הנחה בתשלום חשבון החשמל, הגדלת ההנחה בארנונה מ-5% ל-15% וסבסוד של כ-1,500 שקלים למשפחה עם ילדים עד גיל 16 למסגרות יום ולקייטנות, בתנאי שתקופת המילואים תהיה ביולי-אוגוסט.
4 צפייה בגלריה
אנשי מילואים
אנשי מילואים
בשנה האחרונה הוכבד באופן דרמטי העומס על משרתי המילואים
(צילום: דובר צה''ל)
במערכת הביטחון אומרים שההטבות החדשות יתבטאו באלפי שקלים עבור כל משרת מילואים בשנה, אף שאת הגמול הכי משמעותי ו"נקי" למשרתי המילואים - המענק השנתי בהתאם לכמות הימים שמשרת כל חייל - הוחלט שלא לשפר ולו בשקל אחד. מדובר במענק של כמה מאות עד אלפי שקלים שכל משרת מילואים מקבל בהתאם לכמות הימים ששירת בשנה קלנדרית - ואין בו שום תנאי, קריטריון, דרישה או סבסוד כדי לקבלו מלבד השירות עצמו.
גלנט ציין: "לא נוכל להגן על עצמנו ללא מערך המילואים. חייל מילואים דורש משימה מוגדרת, אמצעים ומשאבים למלאה וגם תגמול ויחס הוגן. אנחנו מתקנים עוול היסטורי ומגדילים פי 15 את התמיכה בכל משרתי המילואים". עשור, מצידו, דחה את הטענות על העיתוי של פרסום ההטבות הכספיות למשרתי המילואים, בימים שבהם תקציב המדינה גדל במיליארדי שקלים שיוקצו למשפחות חרדיות: "אין לכך שום קשר, הצוות שלנו עובד על התוכנית הזו כבר כחמישה חודשים".
ראש אכ"א ציין כי כיום רק כ-7% מהאוכלוסייה בגיל שירות המילואים נענים לצו ההתייצבות. לדבריו, לפי סקר שבוצע אשתקד באכ"א בקרב משרתי מילואים, ערך השליחות עדיין מוביל בסיבה להתייצבות, אך רובם חשים כי הם פחות נחוצים לנוכח אי-זימונם לעימותים הצבאיים האחרונים. בנוסף, רבים מהם חשים לא מוערכים ומתוגמלים על ידי המדינה: "אנחנו לא עושים עוד מאותו דבר אלא משנים פרדיגמה".
פורסם לראשונה: 14:59, 21.05.23