חשש כבד לחייהם של עובד חברת חשמל ושל דייג, בעקבות קריסת העגורן בתחנת הכוח רוטנברג באשקלון. העובד, ששימש כמפעיל העגורן, הוא אב לשתי בנות ובן תושב אחד היישובים בצפון הנגב. מלבדו סורקים הכוחות, בעזרת צוללים, אחר דייג בן 66 תושב הדרום, שבני משפחתו דיווחו כי היה באזור. חברת החשמל מסרה כי הקימה צוות לבדיקת האירוע.
העגורן, שמוצב בסמוך למסוע הפחם בתחנת הכוח, קרס אתמול בשעות הערב המאוחרות. המשטרה מסרה כי על העגורן שקרס היו שני בני אדם שנפלו למים, ואחד מהם חולץ. הגבר שחולץ מהמים לאחר שנפל מהעגורן, בן 53, פונה למרכז הרפואי ברזילי באשקלון כשמצבו מוגדר בינוני. הקריסה אירעה בזמן שבאזור השתוללו רוחות עזות.
4 צפייה בגלריה
קריסת העגורן דרומית לאשקלון בתחנת הכוח רוטנברג
קריסת העגורן דרומית לאשקלון בתחנת הכוח רוטנברג
אזור הקריסה
הדייג הנעדר הגיע כהרגלו לדוג על המזח, כשרכבו חנה מול המסוע. לאחר הקריסה הבינו כוחות ההצלה כי מלבד מפעיל העגורן, גם הדייג נעדר. במקביל, שני משפחתו ששמעו על האסון וניסו ליצור איתו קשר ללא הצלחה, דיווחו על כך כאמור למשטרה. רכבו אותר במקום.
בנו סיפר בשיחה עם ynet כי "אבא כל הזמן דג על הגשר, בכל פעם בנקודה אחרת. זה מוכר לתחנה, מוכר לכולם. כל העובדים הוותיקים מגיעים לשם לדוג. אבא היה גימלאי של חברת החשמל. אם הוא היה יודע שזה מזג האוויר הוא לא היה נוסע לשם לדוג. הוא היה מנוסה מאוד, אבל מי ציפה למזג אוויר כזה? זה פתאום התחיל משום מקום. אנחנו נמצאים עכשיו בבית, כל המשפחה, ומתעדכנים מה קורה בחיפושים".
דוד מזרחי, מנהל תחנת הכוח, אמר בריאיון ל-ynet radio כי "החיפושים נמצאים באותה עצימות כפי שהתחלנו אמש. יש לנו כוחות של חברת החשמל מהיחידה הימית, כוחות של משטרת ישראל, חיל הים וגופים נוספים מצה"ל שמסייעים לנו בתהליכי החיפוש כאן". הוא הוסיף כי "אנחנו מתקדמים בחיפוש באזור הקריסה של הגשר, שנמצא שניים-שלושה ק"מ מהחוף, והפעילות נעשית גם מעל פני המים וגם מתחת לפני המים".
לדבריו, "אנחנו לא צפינו רוח בעוצמה כפי שהייתה אתמול בערב. אנחנו עדיין לומדים את נתוני מזג האוויר".
למה העגורן קרס עכשיו? "מוקדם מאוד לקבוע מה היו הגורמים, אני חושב שזה גם לא יהיה אחראי מצדי לומר דברים כאלה. אבל לראייה עברנו כאן מזגי אוויר קיצוניים, גם סופת ברברה האחרונה - אנחנו יודעים להתמודד עם מזג אוויר קיצוני. במקרה הספציפי יש כאן אירוע חריג במיוחד שאנחנו מנסים ללמוד אותו, יש לנו את הכלים לבחון ולנתח את האירוע הזה כדי ללמוד מה היה פה בדיוק. כרגע זה מוקדם מדי לומר".
אתה יכול לתאר איך נראה השטח כרגע? "השטח נראה כמו אתר של קריסה, עגורן שקרס על אותה לשון יבשתית שדיברנו עליה. אירוע משמעותי מאוד, ואנחנו כרגע עוסקים במיפוי שלו כדי להבין מה הסיכון שנוצר בעקבות האירוע עצמו. כלומר, סביבות החילוץ צריכות להיות כאלה שאנחנו גם מונעים סיכון".
אלון שמש, יו"ר ענף בטיחות במכונות מהאיגוד הישראלי להנדסת בטיחות בלשכת המהנדסים, מסר: "הארוע התרחש אתמול בלילה במזח הפחם של חברת החשמל באשקלון. מדובר בעגורן שמשקלו העצמי יותר מ-1,000 טון והוא מיועד לפריקת פחם מאוניות. העגורן נע לאורך המזח ובמקביל לאוניות ופורק את הפחם באמצעות כף גדולה אל מסוע שמוביל את הפחם לתחנת הכוח.
"בהסתמך על התמונות שעברו ברשתות, ניתן לראות שהמסילה והמזח קרסו באזור מסוים והדבר הביא לנפילה של העגורן לים. היציבות של העגורנים מושגת בין היתר מתשתית שצריכה להיות מספיק חזקה כדי לשאת את המשקל העצמי ואת משקל המטען עם מקדמי ביטחון. לעיתים כשהתשתית קורסת גם העגורן קורס ואין לזה קשר לחוזק העגורן עצמו. הסיבה יכולה להיות כוח דינאמי (מתפרץ) חיצוני ואף מכת רוח פתאומית בעוצמה גבוהה".