באופוזיציה מתחו הבוקר (רביעי) ביקורת חריפה על תגובת הממשלה לירי הרקטות ששוגרו ביממה החולפת מרצועת עזה. "ההרתעה של ישראל חוותה השמדת ערך מטורפת מאז תחילת ימי הממשלה הנוכחית בכל הגזרות. האויבים שלנו מרגישים שהם יכולים לעשות מה שהם רוצים", אמר ח"כ מתן כהנא (המחנה הממלכתי) בריאיון לאולפן ynet.
104 רקטות נורו ביממה האחרונה מהרצועה לאחר ההודעה על מותו בכלא של חאדר עדנאן, איש הג'יהאד האיסלאמי, ששבת רעב במשך 86 ימים. במהלך הלילה תקף צה"ל ברצועת עזה, ובמקביל רקטות נורו לעבר אשקלון, שדרות ויישובים נוספים בעוטף עזה - ואחת מהן התפוצצה בחצר בית ביישוב במועצה האזורית חוף אשקלון, שם לא היו נפגעים אך נגרם נזק לבית ולרכב.
"יורים עלינו מעזה, מסוריה ומלבנון ומדינת ישראל לא עושה שום דבר", תקף ח"כ כהנא. "בשנה הראשונה לממשלת בנט, כששר הביטחון היה בני גנץ, נורו 15 רקטות בשנה שלמה, על כל דבר קטן הגבנו בחומרה. במקביל, לאזרחים ברצועת עזה נתנו לחיות, הכנסנו יותר פועלים לישראל, יצרנו משוואה אחרת לחלוטין, כזו שהממשלה הנוכחית לא מצליחה לעמוד בה בשום דרך שהיא".
ח"כ כהנא טען כי "הסיבה שבממשלה הקודמת הם לא ירו עלינו הייתה שידענו לחזק את האזרחים שלהם. ידענו לתת להם להיכנס לעבודה והם הרגישו שיש להם אופק כלכלי וידענו גם להגיב בחומרה ובנחישות על כל ירי ועל כל בלון". לדבריו, "אנחנו צריכים למצוא את העיתוי לתת מכה אחת לחמאס ולכל אויבינו שהם יבינו שאיתנו לא משחקים, שגם אם זה נראה שעכשיו ישראל מפולגת, מול אויב אנחנו יודעים להתאחד. אנחנו נתמוך בצעדים ביטחוניים שניאלץ לעשות".
ח"כ רם בן ברק (יש עתיד) ביקר גם הוא בריאיון ל-ynet radio את התנהלות הממשלה והמדיניות שלה בנושא המתיחות הביטחונית גם ביהודה ושומרון. "אני מעריך שיש הפסקת אש שתואמה בין הצדדים ושהשגרה הבעייתית חוזרת לשרור. ביהודה ושומרון המצב מאוד מאוד בעייתי, רמת הביטחון של התושבים ירדה עוד יותר ממה שהייתה, ואף פעם היא לא הייתה בשמיים".
בן ברק, חבר בקואליציה הקודמת, טען כי אחד ההבדלים המשמעותיים בין מדיניות הממשלה הקודמת לזו הנוכחית הוא שממשלת בנט-לפיד שאפה לשפר את התיאום הביטחוני עם הרשות הפלסטינית. "בממשלה הזו המילה תיאום ביטחוני זו מילה גסה, תשאל את אנשי הציונות הדתית ועוצמה יהודית, הם יגידו לך שצריך לנתק את כל הקשרים וזה בא לידי ביטוי בשטח".
"השאלה אם אתה נגרר או יוזם", הוסיף ח"כ בן ברק. "טוב שחזרנו לשגרה, אבל צריך לקחת את היוזמה אלינו ולא לפעול רק בכוח, אלא גם באמצעות תמורה. המדיניות היום מבולבלת ולא קבועה ורואים את התוצאות ביהודה ושומרון ובעזה. צריך לבוא בחשבון עם מי שפוגע בך ורצוי שאתה תקבע את הדרך ואת הזמן".
2 צפייה בגלריה
תקיפת צה"ל ברצועת עזה
תקיפת צה"ל ברצועת עזה
תקיפת צה"ל ברצועת עזה, הלילה
(צילום: AP)
יו"ר המחנה הממלכתי ח"כ בני גנץ אמר היום בסיור בשדרות: "באנו לכאן להביע הזדהות עם יישובי העוטף שמתמודדים עם אתגרים ביטחוניים. חייבים מול רצועת עזה לשמר מדיניות ביטחונית אגרסיבית והתקפית על כל הפרה, ולצידה רף הומניטרי.
"אנחנו לא צריכים להיות בני ערובה של עזה. אם הם חושבים שבגלל מחלוקת בישראל הם יעשו כרצונם - הם טועים. אני יודע שצה"ל תקף ותקף הרבה. אנחנו אחראים, לא נתקוף את הממשלה, כל עוד היא מנהלת מדיניות גם בצד ההתקפי והאזרחי הם יקבלו מאיתנו את הגיבוי מבחוץ".

גם ראשי הרשויות המקומיות מאוכזבים מהתנהלות הממשלה. ראש המועצה האזורית חוף אשקלון איתמר רביבו אמר לאולפן ynet כי "לא ייתכן שיש הסכם באוויר בין מדינת ישראל לארגוני הטרור שאומר 'במידה ואתם תירו לעוטף אנחנו נתקוף ובזה יסתיים האירוע', ההסכם הזה לא מקובל עלינו ואנחנו מסרבים להיות בו צד. נמאס לנו להרגיש אזרחים סוג ב'".
רביבו טען כי "ארגוני הטרור מחליטים מתי בא להם לפתוח סבב. במקרה הזה בגלל מישהו שהחליט שלא בא לו לאכול יותר. שאף אחד לא יספר לי סיפורים. אם יודעים להגיע למישהו באיראן או בלבנון, אז תאמין לי שגם למה שנמצא מתחת לאף. זו רפיסות, חד משמעית. למדנו שכשצה"ל פותח במתקפה יזומה אז המציאות משתנה והשקט נשמר לתקופה ארוכה יותר".
2 צפייה בגלריה
ירי רקטות מעזה
ירי רקטות מעזה
ירי רקטות מעזה, הלילה
(צילום: AP)
ראש העיר שדרות, אלון דוידי, תקף גם הוא הבוקר ב-ynet radio את תגובת הממשלה לירי הרקטות. "אנחנו נמצאים בהרפתקה של כמה חודשים", אמר. "מתרחשת מלחמה בעוטף עזה ובשדרות, והממשלה מאמצת מדיניות שבה היא נותנת חיסיון למחבלים וראשי החמאס והג'יהאד האיסלאמי. זו מדיניות רופסת, טעות חמורה של הממשלה, שנשלם עליה מחיר בקיץ".
גם בתוך הקואליציה נשמעו קולות של חוסר שביעות רצון מתגובת הממשלה. מפלגת עוצמה יהודית הודיעה הבוקר כי "בעקבות התגובה הרפה בעזה הלילה, הסיעה החליטה לא להגיע להצבעות בכנסת היום, ותקיים ישיבת סיעה מיוחדת בעיר שדרות".