חמאס הודיע הערב (יום שני) כי ראש הלשכה המדינית של ארגון הטרור, איסמעיל הנייה, הודיע לראש ממשלת קטאר ולשר המודיעין המצרי על הסכמה לתנאי הפסקת האש. לאחר מכן אמר גורם בחמאס כי "הסכמנו להפסקת אש של שישה שבועות". צוות המשא ומתן הישראלי בראשות ראש המוסד דדי ברנע קיבל את תשובת חמאס, ולומד אותה כעת לעומק. לפי הודעות שיוצאות כעת מגורמים בחמאס, לא דובר על שינוי משמעותי מההצעה שעליה דווח. גורם בחמאס אמר לרויטרס: "המשלחת שלנו תבקר בקהיר לדון בהסכמות ובשלבים הבאים".
התגובה הרשמית משר בממשלה להודעה הגיעה מהשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, שמסר: "לתרגילים והמשחקים של החמאס יש רק תשובה אחת: פקודה מיידית לכיבוש רפיח. הגברת הלחץ הצבאי, והמשך כתישתו המלאה של חמאס, עד הכרעתו המוחלטת". בעוד שהממשלה עדיין לא הגיבה רשמית להודעה, השר עמיחי שיקלי צייץ בחשבון ה-X שלו: "פאק חמאס".
דובר צה"ל תת-אלוף דניאל הגרי התייחס גם הוא להודעת חמאס: "אנחנו בוחנים כל תשובה וכל מענה באופן רציני ביותר וממצים כל אפשרות בנושא של המו"מ והשבת החטופים, כמשימה מרכזית להשיבם לביתם מהר ככל הניתן. במקביל, אנחנו ממשיכים לפעול באופן מבצעי ברצועת עזה ונמשיך לעשות זאת".

3 צפייה בגלריה
שר הביטחון יואב גלנט עם הרמטכ״ל רב-אלוף הרצי הלוי וראש אגף המבצעים בצה״ל האלוף עודד בסיוק
שר הביטחון יואב גלנט עם הרמטכ״ל רב-אלוף הרצי הלוי וראש אגף המבצעים בצה״ל האלוף עודד בסיוק
גלנט והרמטכ"ל מאשרים תוכניות להמשך הלחימה
(צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
3 צפייה בגלריה
משפחות חטופים חוסמות את איילון צפון
משפחות חטופים חוסמות את איילון צפון
המחאה והחסימה באיילון צפון, הערב
(צילום: לירון סמואלס)
מהבית הלבן נמסר: "בוחנים כעת את תגובת חמאס להצעת הפסקת האש. השגת הסכם היא התוצאה הטובה ביותר, לא מתכוונים להפסיק לעבוד על זה". הבית הלבן עדכן כי הנשיא ג'ו ביידן דווח על הודעת חמאס, וכי היא הגיעה "בתום דיונים שהוביל ראש ה-CIA ביל ברנס".
דובר מחלקת המדינה האמריקנית, מת׳יו מילר, אמר בתדרוך לעיתונאים: ״אנחנו בוחנים את תגובת החמאס ודנים עליה עם שותפינו באזור בשעות הקרובות. העדיפות העליונה שלנו היא להגיע להפסקת אש, לשחרר את החטופים ולאפשר סיוע הומניטרי לעזה״.
גורם ישראלי בכיר אמר מיד לאחר הודעת חמאס, כי "מדובר בהצעה חד-צדדית ללא מעורבות ישראלית. זו לא ההצעה עליה דנו עם המצרים. מדובר כאן בתרגיל של החמאס שנועד להציג את ישראל כסרבנית". הגורם הוסיף: "מדובר בהצעה שלא מוכרת לישראל וארה״ב - ולא עלתה בשיחת ביידן-נתניהו". עוד אמר הגורם: "בודקים את ההצעה וההשלכות שלה".
גורמים ישראלים הוסיפו כי "המצרים הגמישו את כל הפרמטרים חד צדדית כדי שחמאס יסכים. זה נעשה באופן חד צדדי וההצעה הזאת לא מקובלת על ישראל". לדברי בכיר ישראלי, "זה נשמע כמו תרגיל". מלשכת שר הביטחון יצאה הודעה שלפיה יואב גלנט והרמטכ"ל "אישרו תוכניות מבצעיות" להמשך הלחימה - ובפרט לרפיח.
בכיר חמאס חליל אל-חיה, סגנו של סינוואר, אמר ל"אל-ג'זירה": ההצעה שהציגו בפנינו המתווכים בקטאר ובמצרים כוללת שלושה שלבים. ההצעה כוללת נסיגה מוחלטת מעזה, החזרת העקורים וחילופי שבויים. נוסח הצעת הפסקת האש כולל את שלבי היישום המחוברים זה לזה. שחרור החיילים השבויים מתרחש בשלב האחרון של החילוף, ואינו מתבצע אלא לאחר ההכרזה על הפסקת אש קבועה בשלב השני. המתווכים אמרו לנו כי נשיא ארה"ב מחויב להבטיח את יישום ההסכם".
עוד אמר אל-חיה: "בהסכם זה השגנו את המטרות של הפסקת אש, החזרת העקורים, סיוע ועסקת חליפין רצינית. ביום הראשון של השלב הראשון של ההסכם, ישנה התחייבות ברורה להפסיק זמנית את הפעולות הצבאיות. אין הגבלות על החזרת העקורים, וזהו נוסח ברור בהסכם, לפי ההצעה שאישרנו, ישראל תיסוג ביום השלישי מרחוב אל-ראשיד והעקורים יוכלו לחזור, וביום העשרים ושניים ייסוג מרחוב סלאח אל-דין".
ברויטרס צוטט "גורם שמעורה בפרטים", שאומר כי חמאס הסכים להצעת ישראל מ-27 באפריל ללא שינויים מהותיים. לדברי אותו גורם, המתווכים הקטארים קיימו ביומיים האחרונים פגישות עם חמאס בנושא ההצעה. בישראל הכחישו את הדברים ואמרו כי הם לא נכונים.

ראש האופוזיציה יאיר לפיד תקף בחריפות את הממשלה לאחר הודעת חמאס: "ממשלה שרוצה להחזיר את החטופים מכנסת עכשיו דיון דחוף ושולחת את הצוותים לקהיר, לא מוציאה בהיסטריה שלושה תדרוכים שונים מגורמים שונים ומועכת את הלב של המשפחות. חרפה לאומית. אין גבול".
ממטה המשפחות להחזרת החטופים נמסר בתגובה להודעת חמאס: "אנו מברכים על הודעת חמאס לקידום הפסקת האש, מה שמקדם את חזרתם של 132 החטופות והחטופים שנמצאים בשבי חמאס כבר 7 חודשים. עכשיו הזמן של ממשלת ישראל, להוכיח במעשים את מחויבותה לאזרחיה - על הקבינט לקחת את הסכמת חמאס ולהפוך אותה לעסקה להחזרת כולם. השבת החטופים היא המפתח לביטחון הישראלי".
משפחות חטופים מטעם פורום תקווה, שמשתייכות לימין, מסרו: "העסקה היחידה שמדינת ישראל יכולה להרשות לעצמה היא עסקה אחראית שתחזיר את כל החטופים בפעימה אחת. אחרי השואה לא נאפשר סלקציה בין יהודים. לחטופים אין זמן לפעימות".
מעט אחרי הודעת חמאס החלו משפחות חטופים לחסום כבישים בתל אביב, בפרט את איילון צפון במחלף רוקח, ובצומת כרכור. בהמשך עברו המוחים בתל אביב לדרך בגין, לפני ששרפו "שעון חול ענק", על כך ש"הממשלה שורפת את הזמן של החטופים בשבי החמאס ומטרפדת את העסקאות". מהמשפחות נמסר: "ממשלת ישראל נתנה לחמאס לבצע שואה במשפחות שלנו. 213 ימים שהחטופים נרקבים בשבי החמאס והממשלה בראשות נתניהו ממשיכה לטרפד עסקאות".
ברצועת עזה, מנגד, נצפו חגיגות של עזתים בעיר עזה וברפיח. "מודים לצד המצרי, אנחנו שמחים ומרגישים כאילו נולדנו היום, באמת התעייפנו מאוד", אמרו אזרחים בעזה.
הודעת חמאס נמסרה בצל ההכנות של ישראל לכניסה לרפיח ותחילת פינוי האזרחים ממנה. אתמול, נזכיר, דווח כי השיחות "בדרך לפיצוץ" - וראש ה-CIA וויליאם ברנס אף המריא לקטאר בבהילות מקהיר, ודווח כי יגיע גם לישראל. נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן, שוחח מעט לפני הודעת חמאס עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, ואמר לו לפי הדיווחים כי הפסקת האש היא "הדרך הטובה ביותר להציל את חיי החטופים".
מוקדם יותר היום אמר גלנט למשפחות חטופים כי הסירוב של ארגון הטרור "לכל מתווה" מחייב את ישראל לפעול ברפיח. לדבריו, ""הפעולות להשבת יקירכן נמשכות כל העת, גם בשעות אלה. בכל החלטה שאנו מקבלים - מבצעית או מדינית, משימת השבת החטופים עומדת לנגד עינינו. גם לאחר תחילת הפעולה ברפיח, יימשכו כל המאמצים להשבת החטופים".

כל מה שידוע על ההצעה

ככל הידוע עד כה, לפי ההצעה שעל הפרק - שלפי ישראל נעשו בה שינויים - בשלב הראשון, שיימשך 40 ימים, תהיה הפסקת אש זמנית בין הצדדים וצה"ל ייסוג מזרחה מאזורים צפופים ברצועה, לאזור קרוב לגבול הישראלי בכל הרצועה (למעט בקעת עזה). בנוסף, כך דווח, תהיה הפסקה של טיסות מעל הרצועה למשך 8 שעות ביום, ו-10 שעות בימי שחרור חטופים. תהיה גם הגברה של הכנסת הסיוע ההומניטרי והדלק לרצועה.
עוד דווח כי חמאס ישחרר לפחות 33 חטופים חיים, בהם נשים, ילדים (מתחת לגיל 19), מבוגרים (מעל גיל 50), חולים ופצועים. ישראל, כך נכתב, תשחרר בתמורה 20 אסירים פלסטינים מתחת לגיל 19 ואסירות על כל חטוף שישוחרר, על סמך רשימות שמסר חמאס. על כל חטוף מעל גיל 50, ישוחררו בתמורה 20 אסירים פלסטינים מעל גיל 50, או פצועים (בתנאי שיתרת עונשם אינה עולה על 10 שנים). על כל חייל או חיילת שישוחררו, ישוחררו 40 אסירים פלסטינים, מתוכם 20 עם מאסרי עולם ו-20 שמרצים מאסר של יותר מ-10 שנים.
לפי לוח הזמנים, בשלב הראשון חמאס ישחרר שלושה חטופים ביום הראשון של ההסכם, ולאחר מכן שלושה חטופים כל שלושה ימים, עד ליום ה-33. עד ליום השביעי (לכל היותר), כך דווח, יגיש חמאס רשימה של כל החטופים שנותרו (בנוסף ל-33 הנזכרים) מהקטגוריות הנ"ל, ובלבד שישוחררו ביום ה-34. עם ההסכם להפסקת המבצעים הצבאיים, תוארך ההפוגה במספר ימים בהתאם למספר החטופים הנותר (יום נוסף לכל חטוף שישוחרר). בתמורה, ישראל תשחרר מספר זהה ומוסכם של אסירים פלסטינים לפי הרשימות שיסוכמו.
עוד דווח כי לא יאוחר מהיום ה-16 לשלב הראשון, יחלו דיונים עקיפים בין הצדדים בדבר הסכמה על ההסדרים הנדרשים להחזרת ה"שקט בר-קיימא" ברצועה. בשלב זה יחלו הארגונים הבינלאומיים והאו"ם במתן שירותים הומניטריים בכל הרצועה, ובשיקום התשתיות (חשמל, מים, תברואה, תקשורת וכבישים) בכל הרצועה. "האו"ם, סוכנויותיו הרלוונטיות וארגונים בינלאומיים נוספים מבצעים את עבודתם במתן שירותים הומניטריים בכל אזורי רצועת עזה, והדבר נמשך לאורך כל שלבי ההסכם", נכתב.
עוד נכתב בסעיף זה כי תהיה הקלה על הכנסת אספקה וסיוע הדרושים להקמת מחנות מחסה לקליטת עקורים שאיבדו את בתיהם במהלך המלחמה, ושהחל מהיום ה-14 יורשו מספר מוסכם של "אנשי צבא" (מחבלים) פצועים לעבור במעבר רפיח כדי לקבל טיפול רפואי.