הבית הלבן אישר כי הנשיא ג'ו ביידן שוחח היום (שני) עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, בצל הפעולה המסתמנת של צה"ל ברפיח – פעולה שארה"ב מתנגדת לה בצורה נחרצת ממניעים הומניטריים. דובר במועצה לביטחון לאומי אמר קודם לכן שבשיחה הדגיש ביידן פעם נוספת את הדאגה האמריקנית מכניסת צה"ל לרפיח, שאליה ברחו במהלך המלחמה יותר ממיליון פלסטינים.
לפי הדובר, ביידן אמר שהוא מאמין שהפסקת אש בין ישראל לחמאס היא הדרך הטובה ביותר להציל את חיי החטופים בשבי. זמן קצר לאחר מכן פרסם הבית הלבן אישור רשמי כי ביידן ונתניהו שוחחו. "ביידן עדכן את ראש הממשלה על המאמצים להגיע לעסקת חטופים – כולל בשיחות המתמשכות היום בדוחא שבקטאר. ראש הממשלה הסכים לוודא שמעבר כרם שלום יהיה פתוח לסיוע הומניטרי לנזקקים. הנשיא חזר על עמדתו הברורה בנוגע לרפיח", נמסר בהודעת הבית הלבן.

2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו, ג'ו ביידן
בנימין נתניהו, ג'ו ביידן
(צילום: דוברות רה"מ, AP Photo/Susan Walsh)
הבית הלבן מסר כי בשיחה, שהתקיימה ביום השואה, היו שני המנהיגים שותפים למחויבות של ישראל וארה"ב לזכור את ששת המיליונים שנרצחו בשואה – ולפעול נגד כל סוג של אנטישמיות. השיחה בין ביידן לנתניהו הייתה שעות לפני הגעתו של עבדאללה מלך ירדן לביקור בבית הלבן.
אתמול, בנאום בערב יום השואה, דחה נתניהו את הקריאות בעולם לסיום המלחמה: "אני אומר למנהיגי העולם - שום לחץ, שום החלטה על-ידי פורום בינלאומי, יעצרו את ישראל מלהגן על עצמה. אם ישראל תיאלץ לעמוד לבדה, היא תעמוד לבדה".
2 צפייה בגלריה
תושבים עוזבים את רפיח
תושבים עוזבים את רפיח
פלסטינים עוזבים את רפיח
(צילום: REUTERS/Hatem Khaled)
השיחה בין נתניהו לביידן נמשכה כחצי שעה. נשיא ארה"ב דרש הבהרות מישראל לגבי הפעולה המתוכננת ברפיח, ושיחות בין גורמים אמריקנים למקביליהם הישראלים צפויות להתקיים גם בדרגים נוספים. בישראל, נציין, החליטו על פעולה מוגבלת לעת עתה - ולא טרקו את הדלת בפני המתווכות לעסקה. הטענה היא שפעולה מוגבלת כזו תאפשר לחזור לשולחן המשא ומתן בכל רגע, אם חמאס יתגמש. בכיר ישראלי אמר ל-ynet כי למרות שהחל פינוי האזרחים, "הכול הפיך". הוא הסביר: "אם חמאס יסכים לעסקה - אפשר לעצור את הפעולה".
חבר הלשכה המדינית של חמאס, עיזאת א-רישק, איים בצהריים כי כל פעולה צבאית של ישראל ברפיח "תעמיד את המשא ומתן בסכנה". לדבריו, "זה לא יהיה פיקניק לצבא האויב. נתניהו וממשלתו יישאו באחריות המלאה". קודם לכן הוציא חמאס הודעה שבה קרא לקהילה הבינלאומית לפעול נגד התוכנית הישראלית, והזהיר גם כי הפעולה לא תוביל רק ל"קטסטרופה ברצועת עזה" - אלא גם "תשפיע על גורלם של אסירי האויב".