השר לביטחון הפנים עמר בר-לב התייחס בריאיון לדוריה למפל ואודי סגל ב-ynet radio לדבריו מפכ"ל המשטרה יעקב שבתאי, שאמר "מחבל הרוג - זה מה שאני רוצה לראות", וציין כי "מי שנושא במשרה כל כך בכירה צריך לחשוב פעמיים על הדברים שלו, שלא יפרשו אותם לא כפי שהתכוון".
את הדברים אמר שבתאי בעקבות פיגוע הדריסה בבנימין בשבוע שעבר, בעת ששיבח את השוטרים שנטרלו את המחבל. עם זאת, בר לב הסביר כי "אני יכול לומר ברמה העניינית, גם בראייה שלי מחבל שמתכוון לפגוע ולהרוג אזרח ישראלי - צריך להרוג אותו. למפכ"ל יש את צורת ההתבטאות שלו".
2 צפייה בגלריה
תנ"צ שמעון נחמני
תנ"צ שמעון נחמני
"ההתבטאות לא קשורה בבן גביר". שבתאי ובר-לב
(צילום: יואב דודקביץ', עידו ארז)
צורת ההתבטאות הזאת לא הייתה כשרוחו של בן גביר לא ריחפה מעל המשרד. "מתוך היכרות עם המפכ"ל - זו צורת ההתבטאות שלו. היא לא קשורה בבן גביר. היה לי שיג ושיח כמה פעמים עם המפכ"ל בהזדמנויות כאלה ואחרות".
יש עכשיו מגעים בין הליכוד לבין גביר בעניין ההקלה בהוראות הפתיחה באש. "זה רק מראה שאיתמר בן גביר, שבחיים לא שירת בצה"ל, לא מבין מה זה הוראות פתיחה באש. אין צורך בשינוי הוראות הפתיחה באש. בחודשיים האחרונים, לפחות בשבעה מקרים שוטרים בתפקיד, ושוטרים שלא היו בתפקיד, פתחו באש, הרגו, פצעו ותפסו מחבלים ופושעים שאיימו בפגיעה בחיים של אזרחים. ככה שאין צורך לשנות את הוראות הפתיחה באש".
מניסיונך, האם נכונה התפיסה שלשר לביטחון פנים אין כמעט יכולת להשפיע? "במשך שנה וחצי הייתי השר לביטחון הפנים - לא הייתה לי שום בעיה בקביעת מדיניות לכל אורך הדרך. הדרישה של בן גביר להוסיף לידיו סמכויות מבהירה שהוא לא יודע על מה הוא מדבר. נכון שלא הייתה לי בעיה לקבוע מדיניות, ונכון שזו לא איזושהי אוטופיה שהשר נותן פקודה והמפכ"ל מבצע - יש דברים שצריך להסביר, וגם צריך לשמוע את הצד השני. בסופו של דבר המדיניות שאני קבעתי מהיום הראשון היא שלא זורקים רימוני הלם לתוך מסגד אל-אקצא".
2 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר בישיבת סיעה לפני השבעת הכנסת
איתמר בן גביר בישיבת סיעה לפני השבעת הכנסת
"לא יודע על מה הוא מדבר". בן גביר
(צילום: אלכס קולומויסקי)
בזמנו המפכ"ל אמר שבן גביר אחראי לאינתיפאדה והיום יש ביניהם קירוב לבבות. אתה מאמין לזה? "אני לא יודע לגבי קירוב לבבות וסולחה, זה עניין של המפכ"ל מה תהיה מערכת היחסים שלו עם השר הבא".
אתה חושב שאם השר הבא יהיה פחות אחראי ממך, המפכ"ל "יזרום איתו"? "גם בדוגמה הראשונה שאני נתתי וחזרתי עליה - אם זה רימוני הלם באל-אקצא או שינוי הסיורים של ישראלים בהר הבית, להפוך את זה לתפילה - אם זה יקרה, וזה עלול לקרות, זה מה שמדבר השר הבא, זה יוביל לאינתיפאדה שלישית בלי כל קשר למה יעשה המפכ"ל. מעבר לזה אני מאמין שהמפכ"ל יהיה המבוגר האחראי ואם תהיינה דרישות כאלה או אחרות מהשר שהן מגיעות להסלמה פרועה כזאת או אחרת, אני מאוד מקווה שהוא יעמוד כנגד זה".