7 צפייה בגלריה
זכריא זביידי, שנעצר אחרי שנמלט מכלא גלבוע
זכריא זביידי, שנעצר אחרי שנמלט מכלא גלבוע
מעצרו של זכריא זביידי
(צילום: דוברות משטרת ישראל)
אחרי לילה מוצלח שבסיומו נתפסו ארבעה מחבלים מתוך שישה שנמלטו מכלא גלבוע, בהם זכריא זביידי, נמשכים החיפושים אחר השניים הנותרים - איהם נאיף כמאמג'י (35) ומונאדל יעקוב אינפיעאת (26). במצוד אחריהם משתתפים אלפי אנשים מכלל זרועות הביטחון - ובהם שוטרי המחוז הצפוני, מג"ב, שב"כ וצה"ל. ההנחה היא שהמחבלים פועלים בנפרד ושאחד מהם הצליח לחצות את קו התפר דרומה ולהימלט לשטחי יהודה ושומרון, כך שלכידתו תהיה מורכבת יותר מלכידת ארבעת המחבלים שנתפסו עד כה.


7 צפייה בגלריה
תקיפות צה"ל ב עזה
תקיפות צה"ל ב עזה
תקיפות צה"ל ברצועת עזה, הלילה
( צילום: AFP)
7 צפייה בגלריה
תפיסת האסירים
תפיסת האסירים
ארבעת המחבלים שנתפסו
7 צפייה בגלריה
זכריא זביידי ומחבל נוסף שנמלטו מכלא גלבוע נלכדו יחד באזור התבור
זכריא זביידי ומחבל נוסף שנמלטו מכלא גלבוע נלכדו יחד באזור התבור
המשאית שבה ישן המחבל עארדה שנתפס יחד עם זביידי

תפיסת המחבלים - כותרות נוספות

המצוד אחר המחבלים מתנהל במקביל למתיחות ניכרת ביהודה ושומרון וברצועת עזה. אתמול, אחרי מעצר שני המחבלים הראשונים, התפרעו יותר מאלף פלסטינים בשטחי הגדה המערבית והתעמתו עם כוחות הביטחון ב-11 מוקדים שונים. באחד המוקדים, במחסום ג'למה, אף נורה ירי חי לעבר כוחות צה"ל - ובמוקד אחר, בהר חברון, ירו לוחמים במתפרעים שניסו להשליך בקבוקי תבערה. לכך יש להוסיף גם את הרקטה שנורתה אמש מרצועת עזה לעבר המועצה אזורית אשכול ויורטה. לאור כל אלה, כוחות צה"ל תוגברו וההיערכות הגבוהה תימשך בשבוע הבא תחת ההנחה שהימים הקרובים צפויים להיות מתוחים.
יש לציין כי ההערכה שהמחבלים שנותרו חצו לשטחי יהודה ושומרון הייתה כבר קיימת, אך לגבי אחד המחבלים החשד התחזק בשלושת הימים האחרונים וישנן אינדיקציות מודיעיניות ברורות לכך שהצליח לחצות את קו התפר דרומה. בצה"ל מעריכים שכעת הוא נמצא באזור מרחב ג'נין, ולכן היחידות המיוחדות בחטמ"ר מנשה נמצאות בכוננות גבוהה. מעצר באזור כזה לא צפוי להיות שקט, בגלל סיוע שכנראה אותו מחבל מקבל בצפון השומרון.
כמאמג'י, תושב הכפר דאן, נעצר ב-2006 ומרצה שני מאסרי עולם על מעורבתו בפיגוע חטיפתו ורציחתו של אליהו אשרי ברמאללה. ב-2014 הוא היה מעורב בניסיון הבריחה מכלא גלבוע באמצעות מנהרה.
אינפיעאת, תושב הכפר יעבד, ישב בכלא הישראלי כבר לפני עשור בגין השלכת בקבוק תבערה ושוחרר במסגרת עסקת שליט. הוא נעצר בשנית ב-2019 בגין השתתפות בפעולות טרור, ומשפטו עדיין מתנהל.

7 צפייה בגלריה
מחאות ועימותים בכפר ביתא ליד שכם הגדה המערבית
מחאות ועימותים בכפר ביתא ליד שכם הגדה המערבית
מתיחות בגדה המערבית. פלסטינים מתעמתים עם צה"ל
(צילום: רויטרס )
7 צפייה בגלריה
זכריא זביידי שנמלט מכלא גלבוע נלכד באזור התבור
זכריא זביידי שנמלט מכלא גלבוע נלכד באזור התבור
זכריא זביידי לאחר תפיסתו והעקבות שמצאו הגששים בחול
סגן שר הביטחון אלון שוסטר התייחס הבוקר באולפן ynet למצוד אחר המחבלים שעדיין לא נתפסו, ואמר כי "גם הם יוחזרו לכלא הישראלי. שום דבר לא ייעשה בכל מחיר, אלא באמצעים הראויים. הם ייתפסו והם יוחזרו למדינת ישראל להמשך מעצרם. אין לנו כוונה להרוג אף אחד, גם אם יש דם על ידיו".
הוא הוסיף: "אני שבע רצון מהתפיסה ללא אלימות. כך ראוי שיקרה. הם צריכים לחזור לכלא לשנים הארוכות שמחכות להם".
ארבעת המחבלים שנתפסו הלילה אותרו כשהם תשושים ורעבים, מה שמעיד על כך שככל הנראה לא קיבלו סיוע משמעותי מחוץ לבית הסוהר. פרשננו רון בן ישי ציין כי התוכנית של הנמלטים הייתה מבוססת כנראה על ההנחה שהסיכוי הטוב ביותר שלהם הוא למצוא מקלט ביישובי החברה הערבית הסמוכים לגלבוע, ואחרי שהסתתרו כמה ימים בלי להתקשר עם סייעניהם וקרוביהם בג'נין, הם יוכלו לעשות את דרכם בנחת לשטחי הרשות הפלסטינית ולקבל מסתור של קבע שיכלול גם אספקת מזון סדירה ואמצעי לחימה. התוכנית הזו לא צלחה, מסיבות שונות, ובעיקר משום שבמגזר הערבי לא התנדבו לסייע להם כמו שקיוו. שאר הפרטים יתבררו בוודאי בהמשך, אך אין ספק שגם לטכנולוגיה היה תפקיד חשוב באיתור ובתפיסה.

זכריא זביידי ומוחמד קאסם עארדה נתפסו בחניון משאיות באום אל-גאנם, כשעארדה ישן בעגלת משאית וזביידי מתהלך בסמוך לו. השניים נתפסו אחרי מעקב מוצלח של יחידת הגששים מרעול, שאף איתרה פחית שתייה וחפיסת סיגריות בנקודה שבה עצרו השניים לנוח - ובהמשך התחקתה אחרי עקבותיהם. כמו כן, נהג טרקטור מקומי שהבחין בשניים דיווח על כך למשטרה. לפי הערכה, השניים היו ללא תוכנית בריחה מסודרת, שכן הם חזרו ביומיים האחרונים על אותן נקודות מסתור ולא היה ברשותם מזון רב.
מלבד זביידי ועארדה, אמש בשעות הערב המאוחרות נעצרו גם יעקוב מחמוד קאדרי (49), שמרצה מאסר עולם מאז 2003, ומחמוד עבדאללה עארדה (46), שנשפט למאסר עולם וכלוא מ-1996 ונחשב למי שהוביל את מבצע הבריחה מהכלא. השניים נלכדו באזור הר הקפיצה בנצרת, אחרי שלפי המשטרה פנו לאזרחים באזור וביקשו מהם מזון ועזרה. בני המשפחה שנטען שדיווחו למשטרה על השניים קיבלו איומיים על חייהם.