תפיסתם המהירה יחסית של ארבעה מהבורחים מהכלא מעידה שהם לא היו כה מתוכננים ומתוחכמים כפי שהעריכו גורמי ביטחון. הם גם כנראה לא קיבלו סיוע משמעותי מחוץ לבית הסוהר.
התוכנית של הנמלטים הייתה מבוססת כנראה על ההנחה שהסיכוי הטוב ביותר שלהם הוא למצוא מקלט ביישובי החברה הערבית הסמוכים לגלבוע, ואחרי שהסתתרו כמה ימים בלי להתקשר עם סייעניהם וקרוביהם בג'נין, הם יוכלו לעשות את דרכם בנחת לשטחי הרשות הפלסטינית ולקבל מסתור של קבע שיכלול גם אספקת מזון סדירה ואמצעי לחימה. התוכנית הזו לא צלחה, מסיבות שונות, ובעיקר משום שבמגזר הערבי לא התנדבו לסייע להם כמו שקיוו. שאר הפרטים יתבררו בוודאי בהמשך, אך אין ספק שגם לטכנולוגיה היה תפקיד חשוב באיתור ובתפיסה. 
המחבלים שנתפסו לא התנגדו מסיבה פשוטה - לא היה להם נשק, ולכן יכלו לכל היותר להיאבק בצוותי הימ"מ והיס"מ המסוערבים שצרו עליהם. מהתמונות אפשר לראות שצוותי המשטרה לא לבשו מדים אלא נטמעו בשטח ואולי גם חיכו למחבלים לא הרחק מהמקום שבו נתפסו.

עכשיו חשוב לא להוריד כוננות, מכיוון ששניים מהבורחים עלולים להיות מסוכנים, אם הצליחו לחבור לסייענים ולמישהו שעשוי לספק להם נשק. הפרות הסדר ביהודה ושומרון, שהם תגובת תסכול של השטח הפלסטיני לתפיסת הבורחים, עלולות להתגבר לנוכח הקלות שבה הם נלכדו מחדש.
מעזה כבר הגיב אמש הג'יהאד האיסלאמי בירי רקטה בודדת לשטח ישראל, וצה"ל תקף בתגובה על תגובה, אבל זה אינו מופע חריג, ואפשר להניח שאם אכן תסתיים הפרשה בלי הריגת הבורחים הנותרים, היא תגווע בשקט.
מעניין מה יקרה אחרי הפרשה ליחסים שבין הפלסטינים בשטחי יהודה ושומרון לבין החברה הערבית בישראל, מי שמכונים בפי הפלסטינים "ערביי 48'". סביר להניח שגם בתוך המגזר הערבי יש כאלה שאינם מרוצים ממה שקרה ומהסיוע הדל, כפי שנראה כרגע, שקיבלו הבורחים. עדות לכך אפשר אולי לראות בירי על ביתו של ניצב ג'מאל חכרוש הלילה. חכרוש הוא ראש האגף במשטרה המטפל בפשיעה במגזר הערבי, ומטבע הדברים הוא מטרה לאלה שמתנגדים למדינת ישראל.
בשורה התחתונה - ב-24 השעות הבאות אפשר יהיה להבחין במגמה לנוכח ההתפתחויות, ובינתיים על הכוננות להישאר גבוהה. בכל מקרה אסור שההצלחה בתפיסת הבורחים תאפיל על הצורך ברפורמה גדולה, הן של המדיניות והן של הצעדים הטקטיים הננקטים בהנחיית הממשלה על-ידי שירות בתי הסוהר, מול האסירים הביטחוניים.