אני שמח ש"ידיעות אחרונות" הקדישו את היום הזה לסוגיית התחבורה, לא רק כיו"ר חברת רכבת ישראל, אלא כאזרח במדינה. אני חושב שאין אחד מאיתנו שלא הבין בעשור האחרון כמה סוגיית התחבורה משפיעה על שאלות אחרות שרלוונטיות לחיינו, דיור, תעסוקה, צמצום פערים, איכות סביבה, חיסכון בחיי אדם, בכסף ועוד.
בשנים האחרונות אנחנו עדים לפיתוחים תחבורתיים חדשניים, פירות היזמות הישראלית והמוח היהודי שכבר היום עושה מהפכות בתחום התחבורה בעולם. לצד ווייז ומובילאיי המוכרות, יש עוד מאות מיזמים תחבורתיים הצומחים בישראל, ולא פלא שכמעט כל יצרניות הרכב בעולם לוטשות עיניים לטכנולוגיה ישראלית ואף הקימו מרכזי מחקר ופיתוח כאן אצלנו.
אבל אני רוצה לדבר דווקא על אמצעי ישן, שהומצא לפני יותר מ-220 שנים, שעדיין מהווה אחד האמצעים הכי יעילים בשיפור מרקם החיים שלנו. הרכבת.
3 צפייה בגלריה
רכבת ישראל הקו המהיר ירושלים הרצליה
רכבת ישראל הקו המהיר ירושלים הרצליה
רכבת ישראל, הקו המהיר ירושלים-הרצליה
(צילום: CLOUDVIEW שבתאי טל )
אותה המצאה, שפותחה לפני יותר מ-220 שנים, בעידן ללא חשמל, ללא אינטרנט, ובטח ללא אוטונומיה ובינה מלאכותית, דווקא היא הפתרון המיטבי לצמצום הבעיות שלנו כאן בישראל בשנת 2021, בואכה העשורים הקרובים.
הביטו על סוגיית הדיור שכולנו עוסקים בה כבר עשור וחצי, רכבת יעילה ומהירה, בפריסה רחבה, ואין משבר דיור בישראל. הביטו על סוגיית התעסוקה, שהתחדדה משמעותית בתקופת הקורונה, האם לא ברור לכולנו שרכבת מהירה מהפריפריה למרכז גם תאפשר צמיחת הזדמנויות לאותם תושבים, וגם תחזק את היישובים עצמם?
אצלנו ברכבת ישראל צמצום הפער החברתי בין המרכז לפריפריה הוא לא סיסמה, זו עשייה יומיומית.
אך לצערי אנחנו עומדים בשנים האלה בפני אתגרים כבירים בתחום התחבורה הרכבתית.
עשורים האמנו כולנו שבעיות התחבורה של ישראל ייפתרו באמצעות רכב פרטי. זו הייתה טעות קשה, כי ההשקעות שהיו צריכות להתבצע אז, לא בוצעו. ורכבת, כפי שאתם יודעים, צריכה תשתיות, מסילות, תחנות, מנהרות, גשרים, מתחמי דיור ותחזוקה. ואת כל אלה לא בונים תוך שנה או שנתיים, אלא תוך עשורים. ולצערי עשורים רבים לא נעשה מספיק.
וכיום, כשהביקוש לרכבת מרקיע ושובר שיאים, אנחנו מותחים את היכולות התפעוליות שלנו עד לקצה, משתמשים בכל המסילות הזמינות, בכל צי הנייד שיש, מעניקים שירות לכ-70 מיליון נוסעים בשנה, ומתוכם כ-60 אלף נוסעים עם מוגבלויות בשנה. עבורם, אנחנו לא רק אמצעי ההתניידות הציבורי הנגיש היחיד, אלא עורק נשימה לצמצום הפערים ושילובם בחברה. עבורנו זו חובה מוסרית.
אבל אני אדם אופטימי מטבעי, ולכן אני רוצה להתחייב בפניכם, שאנו ברכבת ישראל פועלים למען עתיד תחבורתי טוב יותר. וברשותכם אשתף אתכם במספר דוגמאות לעתיד הזה, וזו הזדמנות מצוינת להודות לשרת התחבורה ולשר האוצר על תמיכתם בתוכניות הפיתוח שלנו, בדגש על תוכנית החומש שאושרה רק לאחרונה, והתגייסותם למען אזרחי ישראל.
3 צפייה בגלריה
תחנת רכבת נתניה
תחנת רכבת נתניה
תחנת רכבת נתניה
(צילום: עידו ארז)
הרכבות שלנו מסיעות 1,000 נוסעים על כל רכבות בממוצע, לעיתים בשעות השיא אף 1,500 ו-2,000. כל רכבת שלנו מורידה, או לפחות מונעת עלייה לכבישים, של 1,000 מכוניות בממוצע, ו-20 אוטובוסים. בפעם הבאה שאתם נוסעים באיילון, או בדרך לבאר שבע או חיפה, ורכבת חולפת לידכם, היזכרו במספרים האלה ודמיינו שבנתיבים שלידכם יש עוד 1,000 כלי רכב.
כיום אנחנו מסיעים כ-600 רכבות נוסעים ביממה, בסוף החומש הקרוב אנחנו צפויים להסיע מעל 700 רכבות ביממה, ועד שנת 2040 מעל ל-2,200 רכבות ביממה. הביטו על המספרים, והבינו את המהפכה שלפנינו.
כדי למלא את המשימה הלאומית הזו אנו עובדים במרץ על מספר פרויקטים אסטרטגיים:
ראשית, הרחבה של תשתיות המסילה. בתחילת השנה הבאה אנחנו צפויים לחנוך את קשת מודיעין, שתחבר בין העיר הצומחת למטרופולין ירושלים. בשנים הקרובות אנו נחנוך את המסילה המזרחית, שתהווה ציר מקביל למסילות החוף העמוסות, את מסילת 431 שתחבר בין מודיעין במזרח לראשל"צ במערב, ותחובר גם למסילת הרכבת המהירה לירושלים. ואת המסילה הרביעית באיילון שתהווה צעד משמעותי לפתיחת צוואר הבקבוק המסילתי בישראל.
עד שנת 2030 אנו צפויים לסיים את הכפלת מסילות החוף, והכפלת המסילות לבאר שבע. מה שיאפשר מדרג שירות מודרני, שיורכב מרכבות מהירות שיחברו בין ארבעת המטרופולינים הגדולים בישראל, ורכבות פרבריות שיעניקו שירות ליישובים בינוניים וקטנים.
עד שנת 2040 צפויה להתרחב רשת המסילות עד לקריית שמונה בצפון, ואילת בדרום, ולשנות לחלוטין את המארג התחבורתי של מדינת ישראל. למעשה, אנחנו מצמצים את המרחק לפריפריה עם כל קילומטר מסילה נוסף שאנו מניחים.
לצד הרחבה של רשת המסילות, אנו נמצאים בעיצומם של שני פרויקטים טכנולוגיים שמהווים מהפכה של ממש:
הראשון הוא פרויקט החשמול, שמקודם במרץ וכבר כיום מופעל בחלק מהקווים. הפרויקט צפוי להסתיים בהדרגה עד שנת 2025 עם חשמול של כ-1,000 ק"מ מסילה. לצד שימוש בצי נייד מתקדם ומודרני, יאפשר הפרויקט הפחתה דרסטית של פליטת המזהמים, ומתן שירות מהיר ואיכותי יותר. עד סוף השנה אנו צפויים להשיק את הקו החשמלי בין אשקלון להרצליה, ומיד לאחר מכן את הקו החשמלי למודיעין באמצעות קשת מודיעין. כבר כעת אנחנו עובדים לחשמול הקו בין ת"א לחיפה, וקווים אחרים יחושמלו במקביל עד להשלמת הפרויקט.
הפרויקט הטכנולוגי השני הוא שימוש במערכת האיתות המתקדמת ביותר בעולם ETCS LEVEL 2. המערכת מנהלת ומכוונת את תנועת הרכבות באמצעות תדרי סלולר, מה שמאפשר ניהול אופטימלי ומתקדם, הוספה ושיפור תדירות הרכבות באמצעות הקטנה של מרווחי הנסיעה ביניהן. בנוסף, המערכת תהווה קפיצת מדרגה משמעותית בבטיחות הנסיעה.
אלה מצטרפים למהפכת המנהור שהרכבת עוברת בעשור האחרון, עם חניכתן של מנהרות הקו המהיר, מנהרות גילון, רעננה ועפולה. אלה מרושתות באלפי חיישנים, מצלמות, סיבים אופטיים, גלאי עשן, עכירות וטמפרטורה. הכול למען שירות מתקדם בבטיחות הגבוהה ביותר.
3 צפייה בגלריה
ועידת התחבורה של ידיעות אחרונות
ועידת התחבורה של ידיעות אחרונות
עו"ד משה שמעוני
(צילום: אולפן ynet)
ומילה אחרונה, לעובדי ומנהלי הרכבת: הרכבת מתחדשת כיום בקרונות ובקטרים המתקדמים ביותר, ובטכנולוגיות החדישות ביותר, אך המשאב העיקרי שלנו הוא המשאב האנושי, וזו הזדמנות מצוינת להודות לעובדים ולמנהלים על העבודה היומיומית, גם במצבי חירום כשנופלים טילים, וגם כשמגפה משתוללת. הם נותנים מדי יום שירות למאות אלפי נוסעים ביום.
בשמי ובשם עובדי ומנהלי רכבת ישראל, תודה על ההקשבה והקריאה.
עו"ד משה שמעוני הוא יו"ר דירקטוריון רכבת ישראל