2 צפייה בגלריה
מחלקת קורונה בהדסה עין כרם
מחלקת קורונה בהדסה עין כרם
495 חולים קשה לא מחוסנים כלל, 152 לא קיבלו את מנת הדחף. מחלקת קורונה בהדסה עין כרם
(צילום: דוברות הדסה)
4,800 ישראלים אובחנו אתמול (יום ג') כחיוביים לקורונה. בסך הכול בוצעו כ-105 אלף בדיקות ושיעור החיוביים עמד על 4.6. מדובר בשיעור החיוביים היומי הנמוך ביותר מאז תחילת אוגוסט. במקביל, מקדם ההדבקה ממשיך לרדת והוא עומד על 0.83, אך הסיבה היא מיעוט הבדיקות בחגים ולא דעיכה של המגפה. מפרוץ המגפה נפטרו בישראל 7,582 חולי קורונה – חמישה מהם היום ותשעה אתמול. עם זאת, המספר אינו סופי כיוון שמשרד הבריאות מעדכן באיחור על אודות פטירות.
בבתי החולים ברחבי הארץ מאושפזים 1,123 חולי קורונה, 723 מהם במצב קשה. מדובר בעלייה קלה לעומת הנתון אמש. 172 חולים מחוברים למכונות הנשמה. מבין החולים הקשים – 495 אינם מחוסנים, 152 מחוסנים ללא מנת דחף ו-56 קיבלו את מנת החיסון השלישית. לא נמסרו פרטים על מצבם החיסוני של 20 מהחולים. מכאן עולה כי למעלה מ-70% מהחולים הקשים המאושפזים הבוקר בבתי החולים – אינם מחוסנים. זאת, לעומת כ-8% מהחולים הקשים שקיבלו את מנת הדחף.
2 צפייה בגלריה
מחלקת קורונה בבית החולים ברזילי באשקלון
מחלקת קורונה בבית החולים ברזילי באשקלון
מתחילת החודש קיבלו 830 אלף ישראל את מנת החיסון השלישית. מחלקת קורונה בבית החולים ברזילי
(צילום: AP)
בקרב החולים במצב קשה, שטרם מלאו להם 60 – 244 מהם אינם מחוסנים, 37 מחוסנים ללא מנת דחף ועשרה קיבלו את שלוש מנות החיסון. מכאן עולה כי כ-84% מהחולים הקשים שטרם מלאו להם 60 אינם מחוסנים, לעומת כ-3.5% שקיבלו את מנת הדחף.
למרות החשיבות הניכרת שבקבלת מנת הדחף, רק 3,356 ישראלים קיבלו אתמול את מנת החיסון השלישית – המספר הנמוך ביותר מאז שהחל מבצע החיסון השלישי – פרט ליום כיפור. מתחילת החודש קיבלו מעל 830 אלף ישראלים את מנת החיסון השלישית, אך מאז ראש השנה חלה ירידה במספר המתחסנים החדשים במנת הדחף. בסך הכול חוסנו במנה שלישית יותר מ-3.1 מיליון בני אדם בישראל.

ירידה קלה במספר התלמידים בבידוד

במקביל, אתמול קיבלו 1,298 ישראלים את מנת החיסון הראשונה. מדובר במספר המתחסנים הנמוך ביותר במנה זו מתחילת אוגוסט, פרט ליום כיפור. מתחילת החודש קיבלו כ-85 אלף ישראלים את מנת החיסון הראשונה.

מנתוני משרד הבריאות עולה כי 39% מהמאומתים אתמול הם מהמגזר הערבי, נתון דומה לזה שהיה ביום ראשון האחרון. פרויקטור הקורונה במגזר הערבי איימן סייף ייחס זאת בשיחה עם ynet לפתיחת מערכת החינוך, שפעלה באופן רציף וללא חופשות מאז 1 בספטמבר ביישובים הערביים. סיבות נוספות לעלייה במגזר הערבי הם שיעור מחוסנים נמוך יחסית וחתונות המוניות. עוד עולה מהנתונים כי 42% מהמאומתים הם בני 11 ומטה – קבוצת גיל שעדיין לא אושר לחסן אותה.
מהנתונים עולה גם שחלה ירידה קלה במספר התלמידים שנמצאים בבידוד ומספרם עומד על 138,375. מפילוח הנתונים עולה כי 39,877 הם חולים פעילים ו-98,498 נמצאים בבידוד, לאחר שבאו במגע עם חולה קורונה מאומת. במשרדי החינוך והבריאות ממשיכים להיערך לחזרה ללימודים ב-30 בספטמבר, יום חמישי הבא, כשבמוקד יהיה מבצע "אנטיגן 2" - בדיקות הקורונה העצמיות לתלמידים בגיל 3 עד 12, כתנאי לכניסה למוסדות החינוך ביום הראשון שאחרי החופש. ההערכות הן שהמבצע יאתר כ-4,000 חולים מאומתים.
בינתיים, הממשלה מקדמת חוק שבמסגרתו מי שיסרב להתחסן וגם לא יסכים להיבדק כל כמה ימים כדי לוודא שלא חלה בקורונה, עלול להיות מפוטר ממקום העבודה ולא להיות זכאי לדמי אבטלה. לפי החוק, עובד שייסרב להתחסן או לעבור בדיקות מדי מספר ימים, בהתאם לחוק הקורונה, גם אם יפוטר על ידי המעביד - יראו בו כאילו התפטר בעצמו בנסיבות רגילות, ולכן לא יהיה זכאי לקבל דמי אבטלה במשך 90 יום.
צעד נוסף שמקדמת הממשלה כדי לעודד התחסנות היא כניסתו לתוקף של התו הירוק החדש ב-3 באוקטובר. לפי המתווה החדש, שני חיסונים לבדם לא יספיקו יותר כדי לקבל תו ירוק, אלא רק אם ניתנו בחצי השנה האחרונה. אם המנה השנייה ניתנה לפני יותר מחצי שנה, יהיה צורך להתחסן במנה שלישית כדי לקבל תו ירוק לחצי שנה נוספת. מי שהחלימו מקורונה יקבלו תו ירוק למשך חצי שנה ממועד ההחלמה, ומי שנדבקו וקיבלו חיסון - תו ירוק לחצי שנה ממועד החיסון. ילדים וילדות בני 12 ומטה שקיבלו תשובה שלילית בבדיקת PCR יקבלו תו ירוק לשבעה ימים.