5 צפייה בגלריה
פתיחת שנת הלימודים בבית ספר נחשונים באריאל 1.9.2021
פתיחת שנת הלימודים בבית ספר נחשונים באריאל 1.9.2021
פתיחת שנת הלימודים בבית הספר נחשונים באריאל
(צילום: יאיר שגיא)
בסוף השבוע הבא יגיעו חופשות החגים לסיומן, ובמשרד החינוך נערכים לחזרה ללמידה כאילו מדובר ב-1 בספטמבר. ההיערכות תכלול פתיחת חדרי מצב מחוזיים וארציים, תגבור מוקדים שמספקים מענה לפניות מנהלים ומורים, טיפול בהצהרות בריאות של ההורים - ובעיקר דריכות שיא נוכח עלייה אפשרית נוספת בתחלואת הקורונה.
החזרה ללימודים תהיה ב-30 בחודש, יום חמישי הבא. במוקד "ספטמבר 2" יעמוד מבצע "אנטיגן 2" – בדיקות הקורונה העצמיות לתלמידים בגילי 3 עד 12, בגנים ובבתי הספר היסודיים, כתנאי לכניסה למוסדות החינוך. מדובר בהחלטה של קבינט הקורונה, בדומה למבצע שהתקיים לפני 1 בספטמבר, כדי לזהות תחלואה סמויה ולפטור תלמידים מבידוד, רק שהפעם מדובר בחובה.

5 צפייה בגלריה
פתיחת שנת הלימודים בבית ספר אורט רמת יוסף בבת ים
פתיחת שנת הלימודים בבית ספר אורט רמת יוסף בבת ים
פתיחת שנת הלימודים בבית ספר אורט רמת יוסף בבת ים
(צילום: קובי קואנקס)
כ-1.6 מיליון ערכות אנטיגן לשימוש ביתי הוקצו לצורך המבצע, ועד כה נלקחו מתחנות מד"א כ-600 אלף. מדובר במהלך שמעורר מחלוקת בקרב אנשי חינוך והורים. האחרונים נדרשים לבצע את הבדיקה לילדים יום לפני החזרה לצהרונים או יום לפני החזרה ללימודים. אחר כך הם יחתמו על הצהרה דיגיטלית בפורטל הורים של משרד החינוך על ביצוע הבדיקה ועל תוצאותיה – כתנאי לכניסה למוסדות החינוך. מנכ"ל משרד החינוך, יגאל סלוביק, צופה כי במבצע הבדיקות יאותרו 4,000 תלמידים מאומתים לקורונה.
במקביל, סלוביק מודאג מתופעה שהתגלתה בימי הלימוד הבודדים מאז תחילת השנה, ובה הורים לא הקפידו על הנחיות ושלחו לבתי הספר ילדים מאומתים או חולים או בלי בידוד אחרי חזרה מחו"ל. כתוצאה מכך, לדבריו, נסגרו כיתות ורבים נכנסו לבידוד. "מרבית ההורים פועלים בהתאם להנחיות", אומר סלוביק, "אך בשל אותו מיעוט נסגרו כיתות, ואלפי תלמידים נשלחו לבידוד. הקפדה על ההוראות היא הבסיס להצלחה לקיים למידה רציפה".

חוזרים ללימודים - כתבות נוספות

5 צפייה בגלריה
בדיקת אנטיגן
בדיקת אנטיגן
בדיקת אנטיגן
(צילום: אביגיל עוזי)
בנושא זה, בבוקר החזרה לבתי הספר יוכלו מנהלים לקבל תמונת מצב מלאה על התחלואה בלוח הבקרה בפורטל הבית ספרי. יפורט שם מידע על תלמידים שנמצאו חיוביים לנגיף ואלה השליליים אליו. המנהל הוא שיקבע מי מטעמו יאכוף את ההחלטה לאפשר כניסת תלמידים לבית הספר, כאמור בכפוף לחתימת ההורים על ההצהרה. בשל התנגדות המשטרה, המאבטחים בכניסה למוסדות החינוך לא יעסקו בכך.
"הפקנו לקחים מהחזרה ללימודים ב-1 בספטמבר", אמר סלוביק, "נפעיל חדרי מצב, עוד מוקדנים יספקו מענה לבעיות, נחזור במהירות לכל בית ספר שיש בו בעיה. ילד מאומת הוא פוטנציאל הדבקה וכיתות שלמות ילכו הביתה. כמו שמנהל ואנשי הוראה מונעים מתלמיד לצאת לטיול ללא אישור הורים, כפי שצריך להיות, כך לגבי הצהרת בדיקת אנטיגן. היא נועדה לקטוע שרשראות הדבקה ובידודים".
5 צפייה בגלריה
אודליה שיינדרוף, סגנית יו"ר הנהגת ההורים הארצית
אודליה שיינדרוף, סגנית יו"ר הנהגת ההורים הארצית
אודליה שיינדרוף, סגנית יו"ר הנהגת ההורים הארצית
משרד החינוך נערך גם לאכיפת התו ירוק אצל עובדיו - חובת חיסון שלישי או ביצוע בדיקות. עד כה כמחצית מהמורים התחסנו במנה השלישית. במשרד יודעים על כ-300 מורים שבאופן מוצהר מסרבים להתחסן ולהיבדק. בימים הקרובים יוכרע מעמדם במשרד האוצר, בין היתר האם יקבלו שכר. "העמדה שלנו היא שמי שיושב בבית, לא יקבל משכורת", מבהיר סלוביק.
במקביל, נערכים במשרד ליישום התוכנית שבה יבוצעו בדיקות PCR לתלמידי בתי ספר יסודיים פעמיים בשבוע. התוכנית כפופה להסכמת 70% מההורים בכל מוסד חינוכי. בשלב ראשון 300 בתי ספר ישתתפו במבצע. הכוונה היא להגיע לכל בתי הספר היסודיים בארץ בתוך חודשיים.
כמו כן, ימשיך לפעול מיזם "כיתה ירוקה", ובו תלמיד מאומת יישלח לבידוד ושאר תלמידי הכיתה ימשיכו ללמוד כרגיל, אולם ייבדקו בכל יום במשך שבוע. הפיילוט פועל ב-400 בתי ספר ויסתיים ב־15 באוקטובר.
לבקשת שרת החינוך, ד"ר יפעת שאשא־ביטון, בוטלו הרישום הפלילי והקנס בסך 5,000 שקל למנהלי מוסדות חינוך ביישובים אדומים שיפתחו אותם בניגוד לתקנות (כלומר בכיתות בלי 70 אחוזי מחוסנים לפחות).

"אי אפשר להשלים עם בידודים אינסופיים"

החלטת קבינט הקורונה לחייב הורים לילדי גנים ובתי ספר יסודיים להציג בדיקת אנטיגן שלילית כתנאי לחזרה ללימודים אחרי חופשת סוכות מעוררת מחלוקת בקרב אנשי חינוך והורים. מצד אחד, יש הטוענים שמדובר בצעד דרקוני. מצד שני, התומכים במהלך אומרים שאין ברירה - יש מגפה וצריך לנצח אותה.
אודליה שיינדרוף, סגנית יו"ר הנהגת ההורים הארצית, תומכת במהלך: "לאחר חודש ספטמבר הקשה והמלא הדבקות ובידודים, בעיקר של ילדים מתחת לגיל 12, לא נותרה ברירה אלא לנקוט בצעד זה. אני מקווה שהוא יספק לנו רשת ביטחון ומרווח נשימה. במציאות בה אנו חיים כיום, שליחת ילד לבית ספר היא כהתגרות בגורל, רולטה רוסית. אי אפשר להשלים עם בידודים אינסופיים בגלל ילד מאומת אחד. צעד הבדיקות הוא מבורך והכרחי. אני מקווה שצוותי החינוך יפעלו ברגישות ובאחריות במפגש עם התלמידים בשערי בית הספר לאחר החג. רק במאמץ משותף, הורים וצוותי חינוך, נוכל לקיים שגרה, או לפחות חצי שגרה".
5 צפייה בגלריה
אודלי קוגלר ובנו ליבי
אודלי קוגלר ובנו ליבי
אודלי קוגלר ובנו ליבי
אודי קוגלר, אב לארבעה מרעננה, מתנגד לביצוע בדיקות האנטיגן. "מדינות בעולם הפסיקו את הבדיקות ההמוניות לילדים", הוא אומר, "לא מבודדים תלמידים אם אין להם תסמינים. מבינים שם שילדים לא חולים בצורה חמורה ואין הצדקה להגבלות. הבדיקות גם לא מדויקות. חייבים לנהל שגרה לצד הקורונה בלי לפגוע בדור העתיד שלנו".
קרן דדיה, מנהלת בית הספר היסודי בן גוריון בקריית מוצקין, תומכת במהלך: "רציפות בלמידה מחזקת את תחושת הביטחון ואת המנגנונים הרגשיים של הילדים בהתמודדות עם המציאות החדשה. מבצע האנטיגן יאפשר לסנן את המקרים בהם תלמיד יתגלה כחיובי, וכך נגביר את תחושת הביטחון של כלל התלמידים".
צוריאל רובינס, מנהל מקיף דתי אמי"ת באר שבע, מתייחס לאכיפה של מבצע הבדיקות, ולדרישה ש"המורים ישמשו שוטרים". "אני לא מצליח להבין מה הבעיה בכך שצוות בית ספר יהיה אחראי שרק בעלי בדיקה שלילית ייכנסו לכיתות", הוא אומר, "אנחנו לא רק נכנסים לכיתה, מעבירים שיעור וחוזרים הביתה – אנחנו קודם כל אחראים לשלומם ובריאותם של התלמידים. אנחנו גם בודקים ואוסרים כמובן הכנסה של סמים, אלכוהול וסכינים, אז למה שלא נבדוק גם תשובות לקורונה? גם זה חלק מאחריות חינוכית".
רובינס מוסיף: "אם יעזור שאעמוד בשער ואבדוק שרק בעלי בדיקה שלילית נכנסים, אז אשמח לעשות את זה. אכפת לי מהתלמידים שלי ואני רוצה שהם לא יידבקו. לא הם, לא הוריהם ולא צוות המורים. ככה מנצחים מגפה – כל אחד עושה כל מה שהוא יכול".