כמה עשרות מטרים בלבד מפרידים בין בתי הכפר הפלסטיני שוויכה, לבין העמדה שבה הרג שלשום (שני), בטעות, לוחם גדוד נחשון מחטיבת כפיר את חברו, סמ"ר נתן פיטוסי ז"ל בן ה-20. מדובר בשטח טרשי, הררי נמוך, עם שטחים מתים רבים, כפלי קרקע ונתיבי חדירה לא מעטים מהשטח הפלסטיני. מסתור רב שדרכו יכולים לחדור מחבלים.

התקרית בקו התפר- כתבות נוספות

פחות משני קילומטרים משם, בתי היישוב בת חפר. טווח הגעה קל, רגלי, למחבל שיטפס בקלות על גדר המערכת הישנה. התצפיות כאן חלקיות, והעיניים של החיילים פה הפכו לתחליף. פיטוסי וחברו עלו לעמדה המאולתרת, ביום שני בשעת צהריים, בשלוחה שיורדת על ציר המערכת המתפתל. צילייה בודדת להגנה מהשמש הקופחת, נעוצה באדמה. ספסל קטן, כמה בטונדות להגנה חלקית מירי מנגד, תרמוקן עם מים קרים. כך, לאורך שמונה שעות משמרת סיזיפית ושוחקת.
4 צפייה בגלריה
שתי לוחמות מגדוד תותחנים בעמדה שדומה לזו מאירוע הירי של החייל שזוהה כחשוד ונורה מאש כוחותינו
שתי לוחמות מגדוד תותחנים בעמדה שדומה לזו מאירוע הירי של החייל שזוהה כחשוד ונורה מאש כוחותינו
"לאחרונה חדרו מהגדר לפחות 10 מסתננים". כפר פלסטיני מול העמדה הצבאית
(צילום: יואב זיתון)
כ-300 מטרים מפרידים בין העמדה שלהם לזו הבאה, מדרום ומצפון – שרשרת אנושית של חיילים שמוצבים כאן מאז גל הפיגועים בתחילת השנה, שכלל חדירות מחבלים מקו התפר. מחדל של עשור שאפשר אוטוסטרדת כניסה של יותר מ-100 אלף שב"חים פלסטינים, מיעוטם הקטן מחבלים, דרך יותר מאלף פרצות. רוב הפרצות כבר נסגרו בגדרות תלתליות, אך עדיין מצליחים לחצות כאן כמה מאות בודדות מדי שבוע, לעומת רבבות בעבר.
בשעת צהריים לוהטת, אתמול, דקות לפני שחצתה את כביש המערכת שיירת הרמטכ"ל שהגיע לזירה, עוד סתמו פועלים של משרד הביטחון כמה פרצות טריות. כמעט בכל 200 מטרים נראית תפירה גסה של פרצה בגדר. בתחילת כוננות "שובר גלים" ניצבו כאן קצינים בכירים בצבא, בראשות שר הביטחון גנץ, והזהירו שהעמדות הסטטיות האלו יהפכו לנקודת תורפה מבצעית קטלנית, עם ירי פשוט יחסית של מחבלים על החיילים החשופים. ספק אם מישהו מהם העלה על דעתו שנקודת התורפה המסוכנת תהיה דווקא בטיחותית.
4 צפייה בגלריה
שתי לוחמות מגדוד תותחנים בעמדה שדומה לזו מאירוע הירי של החייל שזוהה כחשוד ונורה מאש כוחותינו
שתי לוחמות מגדוד תותחנים בעמדה שדומה לזו מאירוע הירי של החייל שזוהה כחשוד ונורה מאש כוחותינו
בצה"ל ימשיכו בפעילות התגבור בקו התפר. לוחמות מגדוד תותחנים בקו התפר
(צילום: יואב זיתון)
עלטה מוחלטת; קשר עין רופף, אם בכלל, בין עמדה לעמדה; לוחמים שנשחקים בחום ובקור. נכון, פיטוסי וחברו נדרשו מעת לעת להחליף מיקום, מעט לפטרל, לנסות לשבור את השגרה המשעממת. אך דווקא לקראת סוף המשמרת, זה קרה: פיטוסי עזב את חברו להתפלל בגבעה סמוכה, לבדו, וחזר בחלוף כ-20 דקות, סביב השעה 22:30.
"נשארתי לבד בעמדה, שמעתי רעש ואז ראיתי דמות חשודה וחמושה, 20 מטרים ממני, מתקרבת לעברי", סיפר בהמשך החייל היורה למפקדיו. "התחלתי בנוהל מעצר חשוד ויריתי גם כאזהרה. צעקתי 'עצור, עצור' לפני שיריתי, אך נאלצתי לירות גם על החשוד. רק בימים האחרונים חדרו דרך הגדר פה לפחות עשרה מסתננים פלסטינים".
פיטוסי נפגע ברגלו ובחזהו, והלוחמים מהעמדות הסמוכות ששמעו את הירי הקרוב מיהרו לדווח ברשת הקשר לחמ"ל הפלוגתי מגדוד נחשון על "פטיש חם" – נוהל מבצעי של חשש ממשי לפיגוע.
4 צפייה בגלריה
סמל-ראשון נתן פיטוסי ז"ל
סמל-ראשון נתן פיטוסי ז"ל
סמ"ר נתן פיטוסי ז"ל
(צילום: דובר צה"ל)
כוחות גדולים הוזנקו למקום מכיוונים שונים ומגזרות שכנות, וגם שב"כ היה מעורב בסריקות בכפר שוויכה הסמוך. אך ככל שנקפו הדקות והודאתו של הלוחם היורה נמסרה למפקדו, התבררה האמת המרה: לא מדובר באירוע פח"ע אלא בירי כוחותינו על כוחותינו. מותו של פיטוסי, בן למשפחה שעלתה מצרפת, שמשרת זה כשנתיים כלוחם חי"ר מצטיין, נקבע בבית החולים. מאחר שפיטוסי וחברו לעמדה היו שני העדים היחידים לתקרית, רוב ממצאי התחקיר הראשוני מתבססים על עדות החייל היורה. חוקרי מצ"ח אספו אתמול בבוקר ממצאים מהזירה, וגם נשקו של החייל היורה ייבדק.
כבר עכשיו ברור בצבא שהוא סטה מהוראות הפתיחה באש, שהוחמרו בחודש האחרון לאורך קו התפר. כפי שדווח בעבר ב-ynet, אחרי ששני מסתננים נהרגו מאש צה"ל בחודשים האחרונים, נאסר על הלוחמים לירות עליהם, גם אם השחיתו את הגדר ונתפסו בשעת מעשה.

כעת ינסו בצה"ל להבין כיצד הלוחם היורה לא זיהה את חברו לעמדה שאותו הוא אמור להכיר היטב, כי לא מדובר בחייל מכוח שכן או מפלוגה מקבילה. הלוחם צפוי לטעון שחש סכנה לחייו ולכן ירה בדמות החשודה כדי לפגוע. גם קצינים בגדוד צפויים להיחקר באזהרה.
"כולנו היינו עושים בדיוק אותו דבר במצב הזה", אמרו חברים של השניים שמשרתים לצידם בגדוד. "לחייל היורה הלכו החיים. נתפלל בשבילו שיחזיק מעמד, כי הוא יודע שלעולם לא ישתחרר מזה. הוא לא מפסיק לחשוב ולהגיד 'איך הרגתי את החבר שלי?'".
4 צפייה בגלריה
זירת האירוע ליד טול כרם בו נהרג הלוחם נתן פיטוסי
זירת האירוע ליד טול כרם בו נהרג הלוחם נתן פיטוסי
(צילום: נדב אבס)
החייל היורה מלווה על ידי הסנגוריה הצבאית הראשית, משם נמסר אתמול כי "מדובר באירוע טרגי וקורע לב, שבו קיפח את חייו חברו הטוב של מרשנו. הוא השתתף כל הלילה בתחקירים של התאונה המצערת. כל שניתן לספר כעת, כשהאירוע נמצא עדיין בבדיקה, הוא שהחייל פעל על פי הפקודות וההנחיות".
"האירוע הוא חמור, קשה, ומצער מאוד", אמר הרמטכ"ל, אביב כוכבי, שהגיע אתמול לזירה וקיים תחקיר ראשוני של התקרית. "אנחנו נתחקר אותו ביסודיות ובמקצועיות", הבטיח. למרות התוצאה הקשה על אף העובדה שהאירוע התרחש דווקא בחטיבה שהכי מיומנת לאיו"ש, כפיר, בצה"ל מתכוונים להמשיך בפעילות התגבור לאורך ה"אין גדר" בקו התפר, אותו מכשול מופקר שהוזנח לאורך השנים.
פורסם לראשונה: 23:56, 16.08.22