2 צפייה בגלריה
 ראש הממשלה בנט ונשיא טורקיה ארדואן
 ראש הממשלה בנט ונשיא טורקיה ארדואן
ראש הממשלה בנט ונשיא טורקיה ארדואן
(צילום: AP, AFP)
אחרי הנשיא הרצוג, גם ראש הממשלה יגיע לטורקיה? נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן אמר היום (שישי) כי ראש הממשלה נפתלי בנט עשוי לבקר בארצו. "זה עשוי לקדם התחלה של עידן חדש בקשרי טורקיה-ישראל", אמר ארדואן לכתבים בצאתו מפסגת נאט"ו בבריסל שבבלגיה.
"שיתוף הפעולה בגז הטבעי נמנה עם הצעדים החשובים ביותר שטורקיה וישראל יכולות לנקוט כדי לשקם את היחסים ביניהן, ובתהליך הזה ייתכן שראש הממשלה נפתלי בנט יבקר בטורקיה", אמר ארדואן. בלשכת ראש הממשלה בנט טרם התייחסו לדבריו של ארדואן.
2 צפייה בגלריה
נשיא המדינה יצחק הרצוג עם נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן
נשיא המדינה יצחק הרצוג עם נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן
הרצוג וארדואן בפגישתם באנקרה
(צילום: AFP)
דבריו של הנשיא הטורקי נאמרו שבועיים וחצי לאחר הביקור של נשיא המדינה יצחק הרצוג במדינתו. ארדואן הכריז אז בהצהרה משותפת עם הנשיא הישראלי כי פגישתו עם הרצוג מהווה "נקודת מפנה" ביחסים בין שתי המדינות.
ארדואן אמר אז עוד בתום פגישתו עם הרצוג כי "המטרה המשותפת שלנו היא להמריץ ולהחיות מחדש את הדיאלוג הפוליטי בין המדינות המבוסס על אינטרסים משותפים תוך כבוד לרגישויות הדדיות". הוא הוסיף כי "לחיזוק ולפיתוח היחסים בין טורקיה וישראל יש ערך רב עבור מדינתנו, וכך גם לשלום באזור".
הנשיא הטורקי אף גינה אז את האנטישמיות והגדיר אותה פשע נגד האנושות. "הטורקים והיהודים הם הדוגמה הטובה ביותר לדו קיום שנמשך זה מאות שנים. לא נאפשר להאפיל על היסטוריה ממושכת ומיוחדת זו", הוא אמר. "במקביל למגפת הקורונה, אנו מודעים לכך שפשעי השנאה מתרבים בעולמנו. נמשיך לשמור על עמדתנו הנחושה והעקרונית במאבק נגד אנטישמיות, איסלאמופוביה וגזענות".

הרצוג מצדו ציין בדבריו הפומביים כי פגישתו עם ארדואן מהווה רגע חשוב מאוד ביחסים בין ישראל לטורקיה. "היחסים בין עמינו הם עתיקי יומין, שורשיים, היסטוריים, דתיים ותרבותיים. לצערי היחסים בין מדינותינו עברו תקופת בצורת מסוימת בשנים האחרונות. כעת אני מאמין שהיחסים ייבחנו במעשים שמשקפים רוח של כבוד הדדי ויאפשרו לנו להתמודד טוב יותר עם האתגרים האזוריים והעולמיים השותפים לכולנו".
הנשיא הישראלי הוסיף: "ישראל וטורקיה יכולות וצריכות לשתף פעולה בתחומים רבים שמשפיעים באופן דרמטי על המרחב הזה, שכולנו קוראים לו בית. משקעי עבר אינם מתבטלים, אבל אנחנו, שני העמים ושתי המדינות, בוחרים להתחיל במסע של אמון וכבוד. נסכים מראש שלא נסכים על הכול, אבל זה טיבם של יחסים עם עבר עשיר כמו שלנו".