שר החוץ ישראל כ"ץ הורה היום (שישי) לזמן את סגן שגריר טורקיה בישראל לשיחת נזיפה חמורה, בעקבות המתקפות של נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן ואיומיו נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו.
ארדואן משמיע אמירות בוטות במיוחד נגד ישראל במהלך המלחמה בעזה, ובכמה מקרים השווה את נתניהו לצורר הנאצי אדולף היטלר. בנאום לפני כשבועיים אמר: "נתניהו וממשלתו הרוויחו את מקומם לצד היטלר, מוסוליני וסטלין בתור הנאצים של ימינו, עם הפשעים ההומניטריים שהם מבצעים בעזה". בהתבטאות האחרונה נגד נתניהו איים ארדואן "לשלוח אותו לאללה".
2 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת הממשלה בירושלים
ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת הממשלה בירושלים
נתניהו וארדואן, שהשווה את ראש הממשלה לצורר הנאצי
(צילום: מארק ישראל סלם, Ludovic MARIN / AFP)
שר החוץ כ"ץ אמר כי ההחלטה לזמן את סגן השגריר לשיחת נזיפה מגיעה "על רקע השתלחותו של נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן בראש הממשלה בנימין נתניהו ואיומיו לשלוח אותו לאללה", ובהודעתו הוסיף מסר לארדואן: "אתה, שתומך בשורפי תינוקות, רוצחים, אנסים ומחללי הגופות של פושעי החמאס, האחרון שיכול לדבר על אלוהים. תשתוק ותתבייש".
המלחמה הובילה למשבר דרמטי ביחסי ישראל וטורקיה. ב-4 בנובמבר, קרוב לחודש אחרי מתקפת הפתע של חמאס, הודיע משרד החוץ הטורקי כי השגריר בישראל סאקין אוזקן טורונלר יחזור לאנקרה להתייעצויות בעקבות המלחמה והפעילות של צה"ל ברצועה. בישראל נשאר סגן השגריר, שכעת זומן לשיחת הנזיפה. גם ישראל החזירה את השגרירה שלה מטורקיה, אירית ליליאן.
2 צפייה בגלריה
ישראל כ"ץ בכינוס השנתי ה-49 של ועידת הנשיאים
ישראל כ"ץ בכינוס השנתי ה-49 של ועידת הנשיאים
השר כ"ץ. קרא לארדואן להתבייש
(צילום: סיון שחור, לע"מ)
הנשיא הטורקי האשים את ישראל שוב ושוב ברצח עם בעזה, ולאורך המלחמה מתייצב לצד חמאס. החודש הדגיש כי ארצו עומדת "באיתנות" מאחורי הנהגת חמאס, וקבע כי לא מדובר בארגון טרור. "אף אחד לא יכול להוביל אותנו להגיד שחמאס הוא ארגון טרור. טורקיה היא מדינה שמדברת בפתיחות עם מנהיגי חמאס על הכול, ועומדת איתן מאחוריהם", הכריז.
בהתבטאויות קודמות קבע ארדואן כי ישראל היא "מדינת טרור", וחמאס היא "מפלגה שזכתה בבחירות בפלסטין". הוא אמר את הדברים על אף שכאלה לא נערכו ברצועת עזה מאז 2006, ולמעשה ארגון הטרור השתלט על הרצועה ב-2007 אחרי קרבות עם הפתח.