נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן אמר בצהריים (שבת) כי ארצו מתייצבת "באיתנות" מאחורי הנהגת חמאס, וקבע כי לא מדובר בארגון טרור. "אף אחד לא יכול להוביל אותנו להגיד שחמאס הוא ארגון טרור. טורקיה היא מדינה שמדברת בפתיחות עם מנהיגי חמאס על הכול, ועומדת איתן מאחוריהם", הכריז.
1 צפייה בגלריה
נשיא טורקיה רג'פ טראיפ ארדואן
נשיא טורקיה רג'פ טראיפ ארדואן
נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן
(צילום: Sean Gallup/Getty Images)
ארדואן, שמאז פרוץ המלחמה מאשים את ישראל שוב ושוב ברצח עם, שב וחזר בנאום שנשא על ההשוואה בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לצורר הנאצי אדולף היטלר. "נתניהו וממשלו הרוויחו את מקומם לצד היטלר, מוסוליני וסטלין בתור הנאצים של ימינו, עם הפשעים ההומניטריים שהם מבצעים בעזה", טען נשיא טורקיה.
הוא הוסיף כי "חשוב להמשיך לעשות את מה שנחוץ כדי שהגורמים הרשמיים בישראל יישאו באחריות למעשי הטבח בעזה, בהתאם לחוק הבינלאומי".
מטעמו של נתניהו נמסר בתגובה לארדואן: "ישראל שמקפידה על חוקי המלחמה לא תקבל הטפות מוסר מארדואן, שתומך ברוצחים ואנסים של ארגון הטרור חמאס, מכחיש את שואת הארמנים, טבח בכורדים בתוך מדינתו שלו ומעלים מתנגדי משטר ועיתונאים".
יו"ר המחנה הממלכתי, השר בני גנץ, מסר כי "העמידה של ארדואן מאחורי חמאס הופכת אותו לתומך של פשעים נגד האנושות, וההשוואה של ראש ממשלת ישראל לדיקטטורים - היא שיא של צביעות. ‏העובדה שארדואן סבור שהחמאס אינו ארגון טרור, מסבירה את התנהלותו כלפי אזרחיו. ‏ישראל תמשיך להקפיד על החוק הבינלאומי גם במלחמה מול מי שהוכיחו שאין להם צלם אנוש".
שר החוץ ישראל כץ אמר כי "התמיכה של ארדואן ⁦בפשעי הרצח והמין של החמאס נגד היהודים ומדינת ישראל, הופכת אותו לאחד מגדולי הצוררים והאנטישמים בהיסטוריה, ואת טורקיה למדינה תומכת הטרור הגדולה בעולם לצד איראן. איזו חרפה לרפובליקה שייסד אבי טורקיה המודרנית כמאל אטאטורק".
ארדואן כבר האשים את ישראל בביצוע טבח ברצועה, ואף אמר כי נתניהו הוא ה"פיהרר של ימינו". בחודש ינואר האחרון אף אמר כי ארצו מספקת מסמכים ותיעודים לדיון בהאג על רצח עם - ותמשיך לעשות זאת. "אני מאמין שישראל תורשע שם. אנחנו מאמינים בצדק של בית הדין הבינלאומי לצדק", אמר אז ארדואן.
בנובמבר טען ארדואן כי "ישראל מבצעת רצח עם בעזה, נפעל בזירה הבינלאומית כדי למנוע את זה" וקבע כי היא "מדינת טרור". עוד טען הנשיא הטורקי כי חמאס היא "מפלגה שזכתה בבחירות בפלסטין" - על אף שכאלה לא נערכו ברצועת עזה מאז 2006, ולמעשה ארגון הטרור השתלט על הרצועה ב-2007 אחרי קרבות עם הפתח.

עוד קודם לכן, ב-4 בנובמבר, הודיע משרד החוץ של טורקיה כי השגריר בישראל סאקין אוזקן טורונלר יחזור לאנקרה להתייעצויות בעקבות המלחמה בעזה והפעילות של צה"ל ברצועה. המשרד מסר: "לאור הטרגדיה ההומניטרית המתגלגלת בעזה שנגרמה מהתקפות מתמשכות של ישראל נגד אזרחים, וסירובה של ישראל לקריאות להפסקת אש ולזרימה בלתי פוסקת של סיוע הומניטרי, הוחלט להחזיר את שגרירנו בתל אביב להתייעצויות באנקרה".
בחודש ספטמבר שעבר עוד הספיק ארדואן להיפגש עם נתניהו במהלך כינוס עצרת האו"ם בניו יורק. בפגישה דנו שני המנהיגים "בקידום יחסי המדינות בתחומי הסחר, הכלכלה והאנרגיה, ובסוגיות אזוריות ובינלאומיות, לרבות הנורמליזציה בין ישראל לסעודיה". נתניהו אמר בפתח הפגישה כי "הקשרים מתחזקים". מלשכתו של ארדואן נמסר אז כי השניים דנו בנושאים "פוליטיים, כלכליים ואזוריים, בהם גם הנושא הישראלי-פלסטיני".