כפי שהעריכו במערכת הביטחון עוד לפני חגי תשרי, כעת נרשם זינוק במספר ההתרעות לפיגועי טרור. "ההתרעות לקראת חגי תשרי עלו ב-15% יותר מהתקופה בחודש-חודשיים לפני החגים", אומרים היום (שני) במשטרה. משעות הבוקר, נציין, אירעו שלושה ניסיונות פיגוע, מהם שני אירועי ירי לעבר עמדת צה"ל בשומרון ולעבר רכב סיור צבאי בגלבוע. ניסיון נוסף לפיגוע דקירה סוכל מוקדם יותר בעוטף ירושלים.
ראש אגף המבצעים במשטרה, ניצב סיגל בר-צבי, אמרה כי "בשבועות שקדמו לחגי תשרי נרשמה עלייה במספר ההתרעות, לנוכח זאת המשטרה ביחד עם כל ארגוני החירום מקיימת הערכות מצב משותפות בהן נקבע מדרג ההיערכות. כרגע מתכונת הבט"ש מוגברת. מדי יום קיימה משטרת ישראל דיונים משותפים עם גורמי ביטחון נוספים, בהם שב"כ וצה"ל".
4 צפייה בגלריה
פקקים ערב חג, אבטחה בזמן ביקור יהודים בהר הבית, היערכות משטרת ישראל לחגי תשרי
פקקים ערב חג, אבטחה בזמן ביקור יהודים בהר הבית, היערכות משטרת ישראל לחגי תשרי
זינוק בהתרעות לפיגועים, גם אחרי ראש השנה
(צילום: AFP, דוברות המשטרה, טל שחר)
4 צפייה בגלריה
פעילות אבטחה של המשטרה
פעילות אבטחה של המשטרה
עלייה בהתרעות. מהבוקר: שלושה ניסיונות פיגוע
(צילום: דוברות המשטרה)
4 צפייה בגלריה
ניצב סיגל בר תבי, ראש אג"מ
ניצב סיגל בר תבי, ראש אג"מ
ראש אגף המבצעים במשטרה סיגל בר-צבי
(צילום: דוברות המשטרה )
בר-צבי מציינת כי העלייה במספר ההתרעות, יחד עם ההסתה לטרור שגברה אף היא לקראת חגי תשרי, הביאה את המשטרה להיערכות מיוחדת שבמסגרתה אלפי שוטרים, לוחמי מג"ב, ומתנדבים נפרסו ועודם נפרסים ברחבי הארץ כדי למנוע פיגועים ולאבטח מקומות תפילה, מקומות בילוי ואת הציבור בכלל לאורך כל תקופת החגים.
במשטרה קוראים למי שיש ברשותו נשק עם רישיון "לעשות בו שימוש בעת הצורך", ולשאת אותו עליו בימים אלה. "קהל רב נוהג להגיע לתפילות בבית הכנסת ומרכזי תפילה מסודרים, אנו צופים כי מספר ההתרעות לקראת יום הכיפורים עוד יעלה - ולכן אנו קוראים למתפללים הנושאים נשק ברישיון להגיע איתו לתפילה, יחד עם זאת אנו קוראים לציבור בכלל לגלות ערנות ולדווח על כל אירוע חריג בזמן אמת למוקד 100 של המשטרה".
אחת התופעות שמדאיגות את המשטרה יותר מתמיד היא עלייה מצד ארגוני הטרור במאמצים לעודד ולהסית צעירים ובני נוער לצאת לפיגועים בישראל ובאיו"ש באופן בלתי פוסק, בשילוב פרסומים כוזבים שמופצים ברשתות. "המשטרה עוקבת אחרי הפרסומים ברשתות ומנטרת את ההסתה ברשת", מבהירה בר-צבי.
מתחילת השנה התרחשו יותר מ-130 פיגועים וניסיונות פיגועים בהם נהרגו 31 בני אדם. בתקופה המקבילה אשתקד, ב-2022 שגם היא הייתה רוויה באירועי פח"ע קטלניים, הכמות עמדה על כמחצית ממספר הפיגועים וניסיונות פיגועים.

"מי שכשל בערב ראש השנה עוד ינסה להוציא פיגועים"

רק ביום שישי האחרון, ערב חג ראש השנה בשעת הבוקר, התפוצץ מטען חבלה בפארק הירקון בתל אביב ללא נפגעים או נזק לרכוש. בכיר במשטרה אמר אתמול ל-ynet ו"ידיעות אחרונות" אחרי צאת החג כי יש "עשרות התרעות לפיגועים". הוא ציין כי "המשטרה תמשיך בכוננות הגבוה ביותר בירושלים וברחבי הארץ. ראינו בערב החג את המוטיבציה להוציא פיגועים בתחומי ישראל. הנחת העבודה שלנו שינסו לפגוע בתחושת הביטחון ומי שרוצה להרוס את החג, גם אם כשל בערב ראש השנה, עוד ינסה להוציא פיגועים".

4 צפייה בגלריה
ניצב בריק יצחק מפקד מג״ב בזירת ניסיון הפיגוע במחסום מזמוריה
ניצב בריק יצחק מפקד מג״ב בזירת ניסיון הפיגוע במחסום מזמוריה
מפקד מג"ב יצחק בזירת ניסיון הפיגוע במחסום מזמוריה
(צילום: דוברות המשטרה)
במרכז ההתרעות לפיגועים: ירושלים ואיו"ש. במשטרה שמים דגש על קו התפר ומנסים למנוע כניסה של שוהים בלתי-חוקיים לצד סריקות ברחבי הערים השונות לאיתורם. כחלק מההיערכות לקראת חגי תשרי מנסים לסגור את הפרצות בקו התפר דרכו מדי יום מאות תושבי השטחים חודרים לישראל עם אישורי עבודה וגם בלי אישורים.
בפעילות של השבוע האחרון כוחות מג"ב תפסו 371 שוהים בלתי חוקיים ועוד 90 חשודים שסייעו להם. דגש נוסף הופנה לערים המעורבות ברחבי הארץ. מפקד משמר הגבול, ניצב בריק יצחק, אמר כי "גם בחג הזה, כבכל ימות השנה, אנו נעמוד כחומה בצורה על המשמר. אלפי לוחמים ולוחמות משמר הגבול יפעלו בכוחות מתוגברים לכל אורכה ורוחבה של המדינה וזאת כדי להגביר את ביטחון האזרחים ולאפשר את קיומם של אירועי החג".