הזירה במזמוריה
(צילום: דוברות המשטרה)

משעות הבוקר (שני) אירעו שלושה ניסיונות פיגוע, מהם שני אירועי ירי לעבר עמדת צה"ל בשומרון ולעבר רכב סיור צבאי בגלבוע. ניסיון נוסף לפיגוע דקירה סוכל מוקדם יותר בעוטף ירושלים.
4 צפייה בגלריה
הסכין בה השתמש המחבל בניסין הפיגוע במזמוריה
הסכין בה השתמש המחבל בניסין הפיגוע במזמוריה
הסכין והזירה במזמוריה
(צילום: דוברות המשטרה)
4 צפייה בגלריה
ניסיון פיגוע במחסום מזמוריה
ניסיון פיגוע במחסום מזמוריה
זירת ניסיון הפיגוע במזמוריה
(צילום: EPA/ABIR SULTAN)
המשטרה הודיעה הבוקר על סיכול ניסיון פיגוע במחסום מזמוריה, על תוואי החומה בעוטף ירושלים. לפי המשטרה, "המחבל עורר את חשדם של לוחמי מג"ב שמוצבים במקום, והם ביקשו לבצע את בדיקתו. בשלב הזה הוא שלף את הסכין - ובתגובה לכך בוצע לעברו ירי והוא נוטרל".
זמן קצר לאחר מכן, מחבל ירה מהכפר דיר שרף שבשומרון לעבר עמדה צבאית בפאתי הכפר. מצה"ל נמסר כי "לאחר סריקות אותרו תרמילים וזוהו פגיעות בעמדה הצבאית. אין נפגעים לכוחותינו וכוחות צה"ל פתחו במרדף אחר חשודים".
בניסיון פיגוע נוסף, מחבלים פתחו באש לעבר רכב סיור צבאי סמוך ליישוב מירב שבגלבוע. לא היו נפגעים בקרב החיילים אך זוהו פגיעות ברכב. מצה"ל נמסר כי כוחות פתחו במרדף אחר החשודים גם במקרה זה.
4 צפייה בגלריה
ניסיון פיגוע במחסום מזמוריה
ניסיון פיגוע במחסום מזמוריה
(צילום: EPA/ABIR SULTAN)
התקרית במזמוריה אירעה מעט אחרי 08:00 בבוקר, אז הגיע המחבל, פלסטיני (47) מאזור בית לחם, לאזור המעבר והתקדם לעבר לוחמי מג"ב שפעלו בו. בשלב מסוים הוא שלף סכין ונוטרל על ידי הלוחמים ומאבטח אזרחי שפעלו במקום. מהמשטרה נמסר כי הוא עורר את חשד הלוחמים בעת שהלך בין מכוניות כשידו מאחורי גבו. כשביקשו לבדוק אותו, הוא שלף את הסכין והחל להתקדם לעברם. בתגובה, הלוחמים ביצעו נוהל מעצר חשוד ונטרלו אותו.
השוטרים תפסו את הסכין שבה שעימה הגיע המחבל, והוא פונה לקבלת טיפול רפואי. כוחות משטרה גדולים של מחוז ירושלים, בפיקוד סגן מפקד מחוז ירושלים, תת-ניצב אמיר ארזני, הגיעו לזירה והחלו בחקירה. בהערכת מצב שקיים ארזני, בהשתתפות סגל פיקוד המחוז ומג"ב, הוא הנחה על הגברת ערנות של כלל מערכי המחוז והטיל את חקירת הפיגוע על היחידה המרכזית של מחוז ירושלים.
האירוע מתרחש בצל כוננות גבוהה של כוחות הביטחון לרגל החגים, שהחלו בניסיון פיגוע תופת בתל אביב ביום שישי האחרון - אז התפוצץ מטען חבלה בפארק הירקון. בהמשך נעצרו חשודים במעורבות בפיצוץ במחלף רמלה בכביש 431. באותו היום גם התרחשו הפרות סדר בגבול עזה, שהובילו לכך שצה"ל תקף מהאוויר עמדה של חמאס. שלשום התרחש עימות אלים בין מתנחלים ופלסטינים בחברון, שבמהלכו נאלץ צה"ל לירות באוויר - ולמחרת עלו מאות יהודים להר הבית, דבר שהוביל כמדי שנה לגינויים ולהסתה נגד ישראל מרחבי העולם הערבי.
4 צפייה בגלריה
שר הביטחון יואב גלנט בהערכת מצב לקראת חגי תשרי
שר הביטחון יואב גלנט בהערכת מצב לקראת חגי תשרי
גלנט בהערכת מצב לפני כשבועיים: "יהיו מי שינסו לפגוע בנו בחסות החגים"
(צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
בשבוע שעבר הזהיר מפקד מחוז ירושלים במשטרה, ניצב דורון תורג'מן, מפני הסלמה בחגים: "יש עלייה בהתרעות והאיומים קיימים - מכל המגוונים - גם בימי הסליחות ובימי חול, מועד ובחגים", אמר בתדריך לקראת ערב ראש השנה.
הוא ציין כי מתחילת השנה סיכל המחוז 31 פיגועים וניסיונות פיגוע. לדבריו, "יש 110 אנשים מטופלים בפעולות מנע מחשש להסתה ופעילות חבלנית עוינת". הוא ציין כי במהלך החגים בירושלים, בכל בית כנסת בעיר יהיה אדם חמוש.
כשבועיים לפני דבריו של מפקד המחוז, גם שר הביטחון יואב גלנט דיבר על העלייה בהתרעות לפיגועים בתקופת החגים. בהערכת מצב שקיים בבסיס הקריה בתל אביב, לקראת חגי תשרי, אמר גלנט כי "אנחנו נמצאים בתקופה ביטחונית מורכבת בכלל הגזרות".
השר הוסיף כי "בתקופה הזו, יהיו מי שינסו לפגוע בנו בחסות החגים. כדי לוודא שאזרחי ישראל יעברו בבטחה את התקופה הזו, מערכת הביטחון נערכת בפריסה רחבה - במודיעין, בהגנה על הצירים והיישובים ובפעולות לסיכול פעילי הטרור ומשלחיו. המסר שלי למערכת הביטחון ברור: עלינו להגן על אזרחי ישראל". הוא אף שלח מסר לגורמי הטרור, ואמר כי "נפעל בפעולות ההגנה, ואם נדרש להתקפה - נעשה זאת באופן מוחץ. אל תנסו אותנו".
פורסם לראשונה: 08:25, 18.09.23