דונלד טראמפ יופיע מחר (יום ה') בבית המשפט הפדרלי בוושינגטון להקראת כתב אישום נוסף נגדו, שלישי במספר מתחילת השנה, והחמור ביותר עד כה. ג'ק סמית, התובע המיוחד שחוקר את ניסיונותיו של טראמפ להטות את תוצאות הבחירות ב-2020, הודיע הלילה על כתב אישום שבו מואשם הנשיא לשעבר בארבע עבירות, שהעונש המירבי על הרשעה בכולן הוא 55 שנות מאסר.
בהצהרה שמסר הלילה אמר סמית שמהומות הקפיטול ב-6 בינואר 2021, כשתומכי טראמפ הסתערו על הקונגרס כדי למנוע את אשרור ניצחונו של ביידן, הייתה "מתקפה חסרת תקדים על הדמוקרטיה האמריקנית". סמית הדגיש כי מה ש"תדלק" את המתקפה הזו היו "השקרים של דונלד טראמפ". הוא האשים את טראמפ באחריות לאלימות של תומכיו, והצהיר כי בכוונתו לקיים משפט מהיר.
7 צפייה בגלריה
האישומים נגד דונלד טרמפ
האישומים נגד דונלד טרמפ
כתב אישום שלישי נגד טראמפ
(צילום: EPA, AP Photo/Jon Elswick)
לפי סמית, מרגע סגירת הקלפיות בנובמבר 2020 ועד הפריצה לקונגרס טראמפ פרסם טענות לא מבוססות לפיהן הבחירות נגנבו ממנו. "הטענות האלה היו שקריות, והנאשם ידע שהן שקריות", ציינו התובעים הפדרליים בכתב האישום שהוגש הלילה. הם ציינו בין השאר את טענותיו של טראמפ להונאה בג'ורג'יה - שבה ניצח ביידן ניצחון דחוק ומפתיע – ולזיופי קולות באריזונה ופנסילבניה.
בכתב האישום מאשים סמית את הנשיא לשעבר בפגיעה בעקרון בסיסי בדמוקרטיה האמריקנית - קיום בחירות חופשיות וישרות. הוא מאשים את טראמפ בקשירת קשר להונאה נגד ארה"ב (פגיעה בהליך הבחירות), קשירת קשר לשיבוש הליך רשמי (אישור קולות האלקטורים), שיבוש הליך רשמי וקשירת קשר נגד זכויות אזרח (הזכות להצבעה) וכן בשיבוש וניסיון שיבוש של אשרור הקולות.
7 צפייה בגלריה
ג'ק סמי
ג'ק סמי
סמית. "למרות שטראמפ הפסיד הוא היה נחוש להישאר בשלטון"
(צילום: AFP)
"למרות שהוא הפסיד, הנאשם היה נחוש להישאר בשלטון", נכתב בכתב האישום, שפירט על שיחות בין טראמפ לסגנו מייק פנס - שטראמפ הפעיל עליו לחצים כבדים למנוע את אשרור הניצחון של ביידן. ב-25 בדצמבר 2020 פנס צלצל לטראמפ כדי לאחל לו חג מולד שמח, וטראמפ החל לדבר איתו על הליך אישור קולות האלקטורים. טראמפ ביקש מפנס לסכל את האישור, אך פנס התנגד ואמר שאין לו את הסמכות לכך. בשיחה אחרת, ב-1 בינואר, טראמפ אמר לפנס: "אתה ישר מדי".
הפריצה לקפיטול, נזכיר, התרחשה אחרי שפנס לא נענה לדרישתו של טראמפ שינצל את תפקידו כיו"ר הסנאט כדי לסכל את אישור ניצחונו של ג'ו ביידן בבחירות. כשתומכי טראמפ פרצו אל הבניין בוושינגטון צעקו חלקם "לתלות את מייק פנס" וחיפשו אותו כדי להתקיפו. מחוץ לקפיטול נראו אוהדי טראמפ מציבים חבל תלייה שאותו ייעדו לכאורה לסגן הנשיא.
מייק פנס, שמתמודד גם הוא בפריימריז הרפובליקניים, אמר הלילה שהאישום האחרון נגד טראמפ הוא "תזכורת לכך שמי שמציב את עצמו מעל לחוקה לא צריך להיות לעולם נשיא ארה"ב".
7 צפייה בגלריה
הפריצה לקפיטול
הפריצה לקפיטול
"מתקפה חסרת תקדים על הדמוקרטיה". תומכי טראמפ בקונגרס
(צילום: AP)
בחודשים האחרונים התייצב פעמיים טראמפ בבתי משפט לצורך הקראת כתבי אישום, ובמהלך הדיונים הוגדר כעצור לכל דבר. המעצר הראשון היה בבית משפט מחוזי בניו יורק, בגין פרשת דמי השתיקה לשחקנית הפורנו סטורמי דניאלס, והפעם השנייה בבית משפט פדרלי במיאמי - בגין לקיחת אלפי מסמכים מסווגים לביתו מהבית הלבן, בהם מסמכים רגישים באופן יוצא דופן, שנשאו את הסיווג "סודי ביותר". התובע המיוחד סמית ניהל גם את חקירת פרשת המסמכים המסווגים.
טראמפ בן ה-77 הוא הראשון אי-פעם מבין נשיאי ארה"ב שעומד לדין, אך האישומים נגדו לא ימנעו ממנו להתמודד בבחירות בשנה הבאה. במאי 2024, כחצי שנה לפני הבחירות, אמור להיפתח בפלורידה המשפט של טראמפ בפרשת המסמכים המסווגים. גם הרשעה של טראמפ באחת הפרשות לא תאסור עליו לרוץ לבית הלבן, ומומחים משפטיים חלוקים לגבי היכולת של טראמפ להעניק לעצמו חנינה אם ייבחר לנשיא.
7 צפייה בגלריה
טראמפ עם מייק פנס, סגנו לשעבר - ואחד מיריבו בפריימריז
טראמפ עם מייק פנס, סגנו לשעבר - ואחד מיריבו בפריימריז
טראמפ עם מייק פנס, סגנו לשעבר - ואחד מיריבו בפריימריז
(צילום: רויטרס)
כרגע טראמפ מוביל בפער ניכר בסקרים על יריביו בפריימריז הרפובליקניים, למרות כתבי האישום – ולא מן הנמנע שבזכותם. "אני האדם הראשון שעומד לדין והופך ליותר פופולארי", אמר טראמפ בחיוך בעצרת שערך לאחרונה באייווה.
רפובליקנים רבים – נבחרי ציבור ובוחרים – מתאחדים מאחוריו ומשוכנעים שכתבי האישום נגדו הם רדיפה, ומזימה של יריביו במפלגה הדמוקרטית ששואפים "לחסל אותו פוליטית". גם רבים מיריביו בפריימריז התייצבו בחודשים האחרונים לצדו, ובמקום לנצל את הפרשות למתקפה נגדו בחרו לתקוף את מערכת המשפט האמריקנית.
7 צפייה בגלריה
תומכי טראמפ מחות לאחוזתו בפלורידה
תומכי טראמפ מחות לאחוזתו בפלורידה
תומכי טראמפ מחוץ לאחוזתו בפלורידה
(צילום: AFP)
בינתיים, היתרון של טראמפ על שאר המתמודדים הרפובליקניים בפריימריז רק הולך וגדל: בסקר שפורסם ב"ניו יורק טיימס" לפני ההודעה על כתב האישום בפרשת הקפיטול הוביל טראמפ על היריב המרכזי שלו בשלב זה, מושל פלורידה רון דסנטיס, בפער של 37%.
אסטרטגים פוליטיים מאמינים שכתבי האישום נגד טראמפ מסייעים לו לחזק את התמיכה בקרב ה"בייס" שלו – אך יקשו עליו לזכות בקולותיהם של רפובליקנים מתונים יותר במירוץ לבית הלבן, או בוחרים ללא נטייה ברורה לטובת אחת המפלגות הגדולות.
7 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ ב כנס שמרני בוושינגטון הבירה 24 בפברואר בצל פריימריז רפובליקניים
נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ ב כנס שמרני בוושינגטון הבירה 24 בפברואר בצל פריימריז רפובליקניים
רק מתחזק: בצל האישומים טראמפ מגדיל את הפער בסקרים
(צילום: רויטרס)
טראמפ השתלח בתובע המיוחד עוד לפני הודעתו על כתב האישום, כינה אותו "מטורף" ואמר שמדובר ב"עוד כתב אישום שקרי שנועד להתערב בבחירות לנשיאות". טראמפ כתב ברשת החברתית שלו, Truth Social: "למה הם לא עשו את זה לפני שנתיים וחצי? בגלל שהם רצו לעשות את זה בדיוק באמצע הקמפיין". צוות הקמפיין של טראמפ אמר אחרי ההודעה על כתב האישום שמדובר ב"רדיפה פוליטית" ש"מזכירה את גרמניה הנאצית".
"זה לא יותר מהפרק המושחת האחרון בניסיון הפתטי המתמשך של משפחת הפשע ביידן ומשרד המשפטים החמוש שלו להתערב בבחירות לנשיאות 2024, שבהן הנשיא טראמפ הוא המועמד הבלתי מעורער, ומוביל בפערים ניכרים", הוסיפו במטה הקמפיין של טראמפ. "ציד המכשפות הלא-אמריקני הזה ייכשל והנשיא טראמפ ייבחר מחדש לבית הלבן כדי שיוכל להציל את ארצנו מההתעללות, חוסר היכולת והשחיתות שעוברים בעורקיה ברמות שטרם נראו".
7 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ
דונלד טראמפ
בחודש יוני, אחרי ההופעה בבית המשפט במיאמי
(צילום: AFP)
בתגובה לכתב האישום השלישי אמר הלילה יו"ר בית הנבחרים קווין מקארתי – הרפובליקני הבכיר ביותר בקונגרס – שמדובר בניסיון "לתקוף את המועמד המוביל במירוץ על המועמדות הרפובליקנית". המושל דסנטיס ציין שעליו לקרוא את כתב האישום – אך במקביל אמר שממשל ביידן מנסה לפגוע ביריב פוליטי. דסנטיס אמר ש"כנשיא אני אפסיק את השימוש בממשל כבנשק, אחליף את ראש ה-FBI ואבטיח שבפני כל האמריקנים יש סטנדרט משפטי אחיד".
הבית הלבן לא הגיב לכתב האישום השלישי שהוגש נגד טראמפ. ביידן, שיתמודד על כהונה נוספת כנשיא, אמר בעבר שטראמפ מהווה "איום" על האומה האמריקנית ועל הדמוקרטיה שלה.