נשיא המדינה יצחק הרצוג התייחס הערב (ראשון) למלחמת "חרבות ברזל", ואמר כי "ימים קשים לפנינו. זה הזמן להתאחד מול האויב - להתאחד - ולפעול כאגרוף נחוש. זה צו השעה, והוא צו חירום - אחדות ישראלית. הן בעם, הן בכנסת והן בממשלת חירום".
2 צפייה בגלריה
יצחק הרצוג
יצחק הרצוג
"נגבר על אויבינו, המלחמה לא תיגמר כהרף עין". הרצוג
(צילום: לע"מ)
בפתח דבריו אמר הרצוג כי "אנחנו בעיצומה של מלחמה עזה שהכריז עלינו אויב אכזר. כוחות צה"ל לוחמים בחזית רחבה, כשרבים מאיתנו תחת אש ונמצאים בחוסר ודאות, כשמתינו מונחים לפנינו, וכשכוחות החירום, הרפואה וההצלה עושים מאמצים כבירים להצלת חיים, וגופים שונים פועלים לשקף לנו - באופן אמין ומדויק - את תמונת הקרב, הנפגעים והנעדרים.
"הרגעים האלה קשים מנשוא. כולנו אבלים ודואבים. כולנו ראינו את אויבינו שתוקפים באכזריות לא אנושית קשישים, נשים, משפחות, תינוקות; מכל רקע, מכל אמונה; בקיבוצים, במושבים, בערים ובעיירות. חיות אדם מפלצתיות שלא מבחינות בין דם לדם; שטובחות ושובות פעוטות ונשים זקנות; שיוצאות למסע קטל שמטרתו צעירים תמימים במסיבה שכל חטאם הוא היותם ישראלים שרצו לשמוח, שרצו לחגוג".
לפי הרצוג, "אלה אויביך ישראל - ועליהם אנחנו נגבר. בכוח צבא ההגנה לישראל וכוחות הביטחון שלנו ובכוח רוחנו. מעשה התועבה הזה, שהחל בעיצומם של שבת וחג תוך חציית קו הגבול והמשיך בתקיפת קו המחרשה, הוא חטא בל יכופר. חטא שמובל לא רק בידי ארגון מחבלים רצחני, אלא בידי ציר רשע שבסיסו באיראן וגרורותיו פועלות שוב ושוב לערער אותנו; את רוחנו, את ריבונותנו, את מי שאנו כעם וכמדינה. אחיי ואחיותיי: אנחנו במלחמה על הבית ואנחנו ננצח".
הרצוג הוסיף כי "מדינתנו נאבקת משחר קיומה על עצם החיים, על עצם הזכות להיות עם חופשי בארצנו. ואל מול כל צר ואויב, פעם אחר פעם, אנחנו מגלים את חוסננו ואת רוחנו הבלתי-שבירה, מתגברים כארי, מוצאים תעצומות נפש, קמים מתוך תהומות האבל והיגון, ומסתערים. מכריעים את האויב ומכים בו עד חורמה. מבהירים שאנחנו פה לתמיד. על אדמתנו. במדינתנו. מנצחים, ובונים עוד ועוד קומות, במקום אלה שחרבו.
2 צפייה בגלריה
מכתב התמיכה ששלחו חברי פרלמנט בריטיין לנשיא המדינה הרצוג
מכתב התמיכה ששלחו חברי פרלמנט בריטיין לנשיא המדינה הרצוג
מכתב התמיכה ששלחו חברי פרלמנט בריטיים לנשיא הרצוג
"מאורעות הימים האלה הם חלק ממלחמה רבת פנים ורחבת היקף. מלחמה כזו לא נגמרת כהרף עין. למלחמה כזו יש גם מאפיינים פסיכולוגיים שאני מבקש להדגיש בפניכם. אויבינו עושים כעת מאמצים פסיכולוגיים כבירים, באמצעות מתקפות סייבר והפצת סרטים ודיווחים שקריים - כדי לטעת בלבנו פחד וחרדה. הם מעריכים שזה מה שיחליש אותנו. הם טועים. יש פה עובדה שלא ניתנת לערעור - גם הפעם מדינת ישראל תנצח. אין לנו שום ברירה אחרת".
בהמשך אמר הנשיא כי "אני יודע כמה קשה. אני יודע כמה כואב. אבל הרוח הישראלית ניצחה תמיד והיא תנצח גם הפעם. אויבינו טעו טעות מרה באומדן עוצמת הרוח הישראלית. כי גם בתוך הכאב המפלח אפשר לראות את הכוח הישראלי במלוא עוצמתו. בזכות כוחות הביטחון, החירום וההצלה, בסדיר ובמילואים גם יחד. אזרחים ולוחמים מופלאים, מכל החברה הישראלית, שביותר מ-100 אחוזי התייצבות הניחו את כל המחלוקות בצד, ובפעולות גבורה דמיוניות, תוך חירוף נפש ממש, קמו ויצאו להגנה על הבית".
הרצוג סיכם כי "בואו נשמור על רוח הגבורה הזאת ועל היחד הזה. זה הנשק הכי עוצמתי שלנו. ננהג באחריות. נימנע מהפצת סרטונים ושמועות לא מבוססות שמשרתות את מלחמת התודעה של האויב ונמלא בקפידה אחר הוראות פיקוד העורף".
בתוך כך, יותר מ-300 חברי פרלמנט בריטיים שלחו להרצוג מכתב תמיכה חד-משמעי בישראל - 250 מתוכם הם חברי המפלגה השמרנית, ש-12 מהם שרים בממשלת בריטניה. חברי הפרלמנט הצהירו על סולידריות עם ישראל והביעו תמיכה בזכותה להגנה עצמית בעת הזאת.