הקבינט הכריז על מצב מלחמה, אבל בינתיים לא ברור מה יעלה בגורל האפשרות להקמת ממשלת חירום. במחנה הממלכתי לא הציבו דרישות מפליגות, אולם בליכוד טרם חזרו עם תשובה סופית. בינתיים, יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ אמר הערב (ראשון) כי "הודעתי לראש הממשלה שאני נכון להתייצב למערכה ולדון על הצטרפות של המחנה הממלכתי ובתקווה של מפלגות נוספות באופוזיציה לממשלה, מתוך כוונה להקים קבינט מלחמה שינהל את זירת הקרב מול עזה ומול כל הזירות הנוספות".
3 צפייה בגלריה
לפיד, נתניהו וגנץ. שעת חירום?
לפיד, נתניהו וגנץ. שעת חירום?
לפיד, נתניהו וגנץ. שעת חירום?
(צילום: שלו שלום, עמית שאבי)
לדברי גנץ, "המציאות הנוכחית מצריכה מכולנו להפנים - אנחנו ניצבים מול אירוע אסטרטגי מכונן עבור מדינת ישראל. זה לא מבצע - זו מלחמה. בעת הזו, שמיטב בנותינו ובנינו מתגייסים למילואים, שאנו סופדים למאות הרוגים, שכולנו מתפללים לשלומם של אלפי פצועים, חטופים ונעדרים, עלינו לקחת אחריות ולהתגייס גם כמנהיגים. אם תינתן לנו אפשרות אמיתית להשפיע ולהשתתף בניהול המלחמה, אנחנו נתייצב עד לסיומה, ואם יבחר שלא, מערכת הביטחון והממשלה יקבלו מאיתנו כמחנה הממלכתי גיבוי מבחוץ לכל צעד נחוש ואחראי.
"חובתנו בעת הזו לתת את הגיבוי לדרג הצבאי והמדיני בכדי לספק אותן בשדה הקרב. לא להאמין ולא לתת יד לתיאוריות קונספירציה, שחוברות לתעמולת האויב. נהיה חזקים מבפנים - ונמחץ את אויבינו מחוץ. ניקח אחריות, ננצח ביחד, ונהפוך את יום שבת השחור לרגע שיעצב את עוצמתה של ישראל ועליונותה הביטחונית באזור לשנים רבות קדימה. זו האחריות שלנו לדורות הבאים. להבטיח את נצח ישראל, ולשמור על מדינת ישראל".
בזמן שממדי האסון הולכים ומתבהרים, במחנה הממלכתי וביש עתיד עדיין ממתינים לתשובת ראש הממשלה בנימין נתניהו. בליכוד מעריכים שהסיכויים לצירוף בני גנץ גבוהים יותר מאלה של ראש האופוזיציה יאיר לפיד.
אתמול, במהלך פגישת עדכון בין נתניהו לגנץ, העלה נתניהו את האפשרות להקמת ממשלת אחדות עם גנץ. יו"ר המחנה הממלכתי לא החזיר תשובה רישמית אולם כינס את סיעתו לישיבה מיוחדת בנושא. מעט לפני כן נפגש נתניהו עם יו"ר יש עתיד לפיד, וגם שם עלתה האפשרות.
3 צפייה בגלריה
ישיבת סיעה ישראל ביתנו
ישיבת סיעה ישראל ביתנו
לא פוסל כניסה לממשלת חירום. ליברמן
(צילום: שלו שלום)
בשונה מלפיד, שדרש שינוי הרכב ממשלתי, לגנץ לא היו דרישות בנושא, והוא הציע להצטרף לקבינט ללא הוצאת איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ', שנתפסים כקיצוניים. בנוסף, ביטל גנץ כל התייחסות מצד חברי מפלגתו לשאלת המחיר הפוליטי של כניסה לממשלת חירום. למרות זאת, בליכוד טרם השיבו למי ממקורבי גנץ והעניין לא קודם בינתיים.
עיקר המחשבה בשיחות נוגעת להרכב הקבינט, שמעורר כעת ביקורת על כך שהוא כולל דמויות חסרות ניסיון מספק, תוך כוונה לצרף אליו את הרמט״כלים לשעבר גנץ וגדי איזנקוט.
בהקשר זה הבהירו גורמים במחנה הממלכתי כי גם אם הדבר ייצא אל הפועל, לא תהיה חלוקת תיקים ושותפות בממשלה, אלא סיוע בסוגיה הביטחונית המורכבת בימים הקשים שפוקדים את ישראל.
בנוסף למחנה הממלכתי וליש עתיד, התייחסו גם בישראל ביתנו להצטרפות לממשלת חירום. יו"ר המפלגה אביגדור ליברמן מסר היום כי "ישראל חייבת לנצח. במידה וראש הממשלה, שר הביטחון והרמטכ"ל מתייצבים מול המצלמות ומודיעים לעם ישראל שהממשלה החליטה לחסל את ארגון הטרור חמאס ואת כל מנהיגי הטרור ולא תסתפק בשום דבר פחות מזה, אני אצטרף לממשלה חירום לאומית ללא שום תנאים".
3 צפייה בגלריה
בצלאל סמוטריץ' בהפגנת הימין בירושלים
בצלאל סמוטריץ' בהפגנת הימין בירושלים
"המטרה - חיסול ארגוני הטרור". סמוטריץ'
(צילום: satview)
ליברמן הוסיף כי "אני מבין שיש לנו אתגרים נוספים בצפון מול חיזבאללה, בני ערובה בתוך רצועת עזה, קהילה בינלאומית ואתגרים רבים נוספים. אנחנו נדע להתמודד עם הכל במקביל. אבל סדר העדיפויות חייב להיות ברור - לפני הכל, חיסול החמאס וראשי החמאס. כל הנסיונות למרוח, להקים עוד ועדה, לקיים עוד דיון, זה תסריט ידוע מראש. אני כבר הייתי שם. לכן, אני חוזר ומדגיש, רק התחייבות חד משמעית - בלי אבל, בלי ועדות, בלי גמגומים. רק זה פירושו אכן ממשלת חירום אמיתית. רק כך נחזיר את הביטחון לתושבי הדרום ולשאר אזרחי המדינה ונחזיר את השבויים והנעדרים".
בהמשך הגיב יו"ר הציונות הדתית ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' לדברי ליברמן: "אני מברך על הודעתו של אביגדור ליברמן בדבר נכונותו להצטרף לממשלת חירום לאומית באופן מיידי סביב מטרה אחת ברורה ומוסכמת: חיסול חמאס ושאר ארגוני הטרור ברצועת עזה".
הוא הוסיף כי "אתמול הוכח, למי שעוד היה זקוק להוכחה כזו, שישראל לא יכולה לחיות עם קיומו של ארגון טרור רצחני בגבולותיה. חיסולו המוחלט של האיום הזה הוא מטרתנו המשותפת. אני קורא לשאר מנהיגי האופוזיציה לנהוג באופן דומה. אנחנו חייבים לאחד את העם סביב המטרה הקיומית והחיונית הזו להחזרת הביטחון לישראל, ובעזרת השם לנצח".
אתמול הבהירו בליכוד כי נתניהו הציע ללפיד וגנץ כניסה לממשלת חירום רחבה, באותה מתכונת שלפיה הצטרף ראש האופוזיציה מנחם בגין לממשלת אשכול ערב מלחמת ששת הימים. כלומר, הרחבת הממשלה ללא שינוי הרכבה. "ייתכן שנתניהו עסוק בלחימה וטרם התפנה לכך", אמר גורם במחנה הממלכתי.
פורסם לראשונה: 15:48, 08.10.23