בקרמלין הגיבו בצהריים (יום ג') לצעדיו האחרונים של נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן, שאמש הסיר את התנגדותו הממושכת לצירוף שבדיה לברית הצפון-אטלנטית. ארדואן הודיע על סיום החרם כמה שעות אחרי שנשמע כמי שמתנה את צירוף שבדיה לנאט"ו בצירופה של ארצו לאיחוד האירופי. הוא אמר שטורקיה נמצאת מחוץ לאיחוד כבר יותר מ-50 שנה, ותקף את המדינות שמונעות ממנה להצטרף. הוא אמר שבקשת ההצטרפות של שבדיה לנאט"ו תאושר אם ארצו תצטרף לאיחוד.
9 צפייה בגלריה
רג'פ טאיפ ארדואן
רג'פ טאיפ ארדואן
ארדואן ופוטין. הקרמלין קרא לטורקיה "לא לחיות באשליות"
(צילום: AP, EPA)
ארדואן אמנם הסיר את הווטו על צירופה של שבדיה, אך מאז לא פורסם על שינוי בהליך הצטרפותה של טורקיה לאיחוד האירופי. בכיר טורקי אמר בצהריים לרויטרס שכעת אנקרה מצפה מהאיחוד האירופי לצעדים קונקרטיים שיובילו להצטרפותה. במסר חד לאנקרה אמר דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב כי "האירופאים לא רוצים את טורקיה באירופה" ואסור לטורקיה "לחיות באשליות" בנוגע לכך.
אנקרה ממתינה להצטרף לאיחוד כבר עשרות שנים, והתהליך הרשמי יצא לדרך בתחילת שנות ה-2000. כמה שנים לאחר מכן הוא נקלעו המגעים למבוי סתום, ומאז לא חלה התקדמות ממשית. בינתיים פקד את אירופה משבר מהגרים אדיר שהביא אליה המוני מוסלמים מאפריקה ומהמזרח התיכון, וביבשת גברו הקולות הקוראים שלא לצרף את טורקיה, מדינה מוסלמית שאוכלוסייתה מונה 85 מיליון איש. ארדואן משתלח לעיתים קרובות באיחוד האירופי ובמנהיגיו, ומאשים אותם בגזענות.
9 צפייה בגלריה
כנס נאט"ו וילנה ליטא
כנס נאט"ו וילנה ליטא
נשיא טורקיה מגיע לפסגת נאט"ו בווילנה
(צילום: Ludovic MARIN / AFP)
9 צפייה בגלריה
כנס נאט"ו וילנה ליטא
כנס נאט"ו וילנה ליטא
(צילום: Ludovic MARIN / AFP)
בהתייחסות להחלטתה של אנקרה להסיר את הווטו ולסלול את הדרך להצטרפות השבדית לנאט"ו הודה פסקוב כי לטורקיה יש את המחויבות שלה לנאט"ו ולחברותיה, ורוסיה מודעת לכך. הוא אמר שבין רוסיה לטורקיה אמנם יש פערים בנושאים מסוימים, אך הן גם חולקות עמדות דומות לגבי סוגיות אחרות. הוא הוסיף שמוסקבה מתכוונת להעמיק את יחסיה עם אנקרה.
פסקוב הדגיש כי להצטרפותה הצפויה של שבדיה לנאט"ו יהיו השלכות שליליות ברורות על ביטחונה של רוסיה. שבדיה, נזכיר, זנחה בשנה שעברה את העמדה הצבאית הניטרלית שבה החזיקה במשך עשרות שנים בעימות בין רוסיה למערב, ובעקבות הפלישה הרוסית לאוקראינה הגישה יחד עם פינלנד בקשה רשמית להצטרף לנאט"ו. ההצטרפות מבטיחה הגנה גדולה יותר לשתיים, משום שלפי אמנת נאט"ו ברגע שאחת מחברות הברית מותקפת – על כל שאר החברות לצאת להגנתה.
9 צפייה בגלריה
כנס נאט"ו וילנה ליטא
כנס נאט"ו וילנה ליטא
מנהיגי המדינות בפסגה בליטא
(צילום: רויטרס/Yves Herman)
9 צפייה בגלריה
כנס נאט"ו וילנה ליטא
כנס נאט"ו וילנה ליטא
(צילום: רויטרס/Yves Herman)
כדי לאפשר את צירופן של שבדיה ופינלנד נדרש אישורן של כל חברות נאט"ו, ו-28 מ-30 המדינות שהיו חברות אז בברית מיהרו לתת אור ירוק למהלך. רק טורקיה והונגריה חסמו את הצירוף בשל סכסוכים ישירים בינן לבין השתיים, אם כי הונגריה נחשבה לקלה יותר לשכנוע מבין שתי "המורדות".
טורקיה עמדה בסירובה לאשר את המהלך עד שפינלנד ושבדיה יתחייבו לחדול מלתת מחסה לכורדים שאותם מחשיבה אנקרה לפעילי טרור. אחרי משא ומתן ממושך בין הצדדים אושר צירופה של פינלנד, אך טורקיה המשיכה למנוע את צירוף שבדיה, כשברקע בין השאר הפגנות בשטוקהולם שבהן הציתו מפגינים את הקוראן וביימו הוצאה להורג של בובה בדמות ארדואן.
9 צפייה בגלריה
בובה בדמות נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן תלויה ב הפגנה של כורדים ב שטוקהולם שבדיה
בובה בדמות נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן תלויה ב הפגנה של כורדים ב שטוקהולם שבדיה
בובה בדמות ארדואן תלויה בהפגנה בשטוקהולם
אמש, אחרי שארדואן הסיר את הווטו על צירופה של שבדיה, אמר מזכ"ל נאט"ו ינס סטולטנברג כי הונגריה הבטיחה שהיא "לא תהיה האחרונה לתת את האישור", כך שכעת משהושגו הסכמות עם אנקרה, גם הממשלה בבודפשט צפויה לקדם את ההליך במהרה.
עם אישור צירופה של שבדיה יגדל מספר החברות בנאט"ו ל-32, והברית הצבאית תתרחב עוד יותר באזור הסמוך לגבול רוסיה, יריבתה הגדולה. עבור הנשיא הרוסי ולדימיר פוטין זהו כישלון אסטרטגי אדיר: כשמוסקבה יצאה בשנה שעברה למלחמה באוקראינה היא עשתה זאת בנימוק שנאט"ו הרחיקה לכת בהתפשטותה לעבר הגבול הרוסי, ושכעת גם אוקראינה מתכוונת להצטרף לברית.
תוצאת המהלך היא שבמקום להרחיק מעליו את נאט"ו, פוטין רק קירב אותה אל גבולותיו: פינלנד שהצטרפה השנה היא המדינה שחולקת את הגבול היבשתי הארוך ביותר עם רוסיה מבין מדינות אירופה, כ-1,300 קילומטרים, ועם צירופה של שבדיה ייווצר רצף כעת של מדינות נאט"ו מול צפון רוסיה, מליטא עד נורבגיה. שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב אמר היום כי רוסיה נוקטת את הצעדים "ההולמים" בתגובה לאפשרות ששבדיה, וגם אוקראינה, יצטרפו לנאט"ו.
דובר הקרמלין אמר שצירוף אוקראינה לנאט"ו עלול להיות מהלך מסוכן מאוד עבור הביטחון באירופה – ומי שיחליטו בנושא צריכים להיות מודעים לכך. פסקוב אמר שנראה שנאט"ו לא מבינה שהעברת התשתיות שלה לעבר גבולותיה של רוסיה היא טעות. פסקוב אמר שנאט"ו רואה ברוסיה "אויבת".
הקרמלין עוקב אחרי פסגת נאט"ו שנפתחת היום בליטא - שחולקת גבול עם רוסיה, וגם עם בלארוס, בעלת ברית של הקרמלין. פסקוב אמר שהקרמלין ינתח לעומק את ההצהרות של מנהיגי המערב, וינקוט את הצעדים הדרושים לשמירה על ביטחונה של רוסיה. לפסגה מגיעים עשרות מנהיגים, והיא תיערך תחת אבטחה מוגברת: כמה מדינות שלחו חיילים ומערכות הגנה אוויריות לווילנה.
9 צפייה בגלריה
מזכ"ל נאט"ו ינס סטולטנברג ב פסגת נאט"ו ב ליטא וילנה
מזכ"ל נאט"ו ינס סטולטנברג ב פסגת נאט"ו ב ליטא וילנה
מזכ"ל נאט"ו ינס סטולטנברג
(צילום: gettyimages, Sean Gallup)
האפשרות שאוקראינה תצטרף לנאט"ו כל עוד המלחמה מול רוסיה נמשכת אינה על הפרק, אך מזכ"ל נאט"ו ינס סטולטנברג הבטיח היום שבפסגה השנתית של הברית הצבאית תשלח נאט"ו "מסר חיובי" לאוקראינה לגבי הסיכויים שלה להצטרף בעתיד לברית.
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי אמר שחוסר הוודאות בנוגע להצטרפות אוקראינית לנאט"ו מעודד את רוסיה "להמשיך בטרור שלה". זלנסקי, שיגיע לווילנה, אמר שאם בפסגה השנתית לא יוצע לאוקראינה מתווה להצטרפות לברית הצבאית יהיה מדובר ב"אבסורד". נאט"ו הסכימה ב-2008 שאוקראינה תהפוך "בעתיד" לחברה בברית הצבאית, אך לא ציינה מתי וכיצד הדבר יקרה.
9 צפייה בגלריה
נשיא אוקראינה  וולודימיר זלנסקי  ו נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן במסיבת עיתונאים
נשיא אוקראינה  וולודימיר זלנסקי  ו נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן במסיבת עיתונאים
זלנסקי. מצפה למתווה קונקרטי
(צילום: Chris McGrath , Getty Images)
מזכ"ל נאט"ו סטולטנברג אמר הבוקר כי אוקראינה עשתה דרך ארוכה מאז 2008, וכיום היא "הרבה יותר קרובה לנאט"ו - ואני חושב שהגיע הזמן שזה ישתקף בהחלטות של נאט"ו". בברית הצבאית קיימת מחלוקת לגבי צירוף עתידי של קייב: מדינות במזרח אירופה רוצות שהיא תהיה חברה מלאה, ואחרות חוששות שהצטרפותה תגרור את חברות הברית הצבאית לעימות עם רוסיה.