רוסיה ואוקראינה חתמו אתמול (שישי) על ההסכם שיאפשר את פתיחת הנמלים האוקראיניים בים השחור לייצוא חיטה ודשנים כימיים. ההסכם, שהושג בתיווך טורקי ובחסות האו"ם, עשוי להשפיע על כל שוק המזון העולמי ולהיטיב בעיקר עם המדינות המתפתחות באפריקה ובאסיה, שלא מסוגלות לעמוד במחירי החיטה שהאמירו בגלל המלחמה באוקראינה. הסכם שכזה יוכל להשפיע גם על מחירי הלחם בישראל, ולמעשה על האינפלציה בכל העולם.
7 צפייה בגלריה
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי נשיא רוסיה ולדימיר פוטין משבר מזון חיטה
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי נשיא רוסיה ולדימיר פוטין משבר מזון חיטה
(צילום: AFP,AP, רויטרס)
לטקס החתימה על ההסכם בין רוסיה לאוקראינה, שנחשבות ליצואניות-ענק של דגנים, הגיעו שר ההגנה הרוסי סרגיי שויגו ושר התשתיות של אוקראינה אולכסנדר קוברקוב. גם המתווכים בין הצדדים - מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש ונשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן השתתפו. השר האוקראיני והשר הרוסי לא ישבו באותו שולחן, חתמו על ההסכם בנפרד, ונמנעו מללחוץ ידיים באירוע שהתקיים באיסטנבול.
מזכ"ל האו"ם גוטרש אמר כי "היום, יש לנו מגדלור בים השחור. מגדלור של תקווה, ושל הקלה לעולם שצריך את זה יותר מאי פעם". הוא קרא לרוסיה ולאוקראינה לעמוד בהסכם במלואו, והוסיף כי הצדדים הצליחו להתגבר על מכשולים ולשים בצד את הפערים. נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן אמר כי ההסכם, שנחתם בתיווך טורקיה, יסייע במניעת רעב ויקל על האינפלציה במחירי המזון בעולם.
7 צפייה בגלריה
ארדואן וגוטרש עם שר ההגנה הרוסי (שמאל, מאחורה). מרכז תיאום של האו"ם יפקח
ארדואן וגוטרש עם שר ההגנה הרוסי (שמאל, מאחורה). מרכז תיאום של האו"ם יפקח
ארדואן וגוטרש עם שר ההגנה הרוסי (שמאל, מאחורה). מרכז תיאום של האו"ם יפקח
(צילום: AFP)
במסגרת ההסכם, כך אמר מזכ"ל האו"ם, תיוצא תבואה משלושה נמלים מרכזיים באוקראינה, ובהם אודסה. האו"ם יקים מרכז תיאום שיאויש על ידי גורמים רשמיים מהארגון, מטורקיה, מרוסיה ומאוקראינה. תפקידו של המרכז יהיה לפקח על קיום ההסכם.
למרות החתימה, פרשננו לענייני צבא וביטחון רון בן ישי ציין אתמול בבוקר שכדי שמשלוח התבואה הראשון ייצא באוניית מטען מנמל אודסה שבאוקראינה צריכים להתקיים כמה תנאים. תחילה, אוקראינה תצטרך לפנות מעבר בשדות המוקשים הימיים שהניחה בפתחי הנמלים האוקראיניים שלחופי הים השחור. הצי האוקראיני הניח את שדות המוקשים הימיים האלו כדי למנוע מהרוסים מלהנחית כוחות בחוף האוקראיני של הים השחור מספינות נחיתה ששייטו וחיכו להזדמנות.
7 צפייה בגלריה
אולכסנדר קוברקוב
אולכסנדר קוברקוב
השר האוקראיני קוברקוב. חתם בנפרד, ולא לחץ יד לשר ההגנה הרוסי
(צילום: רויטרס)
7 צפייה בגלריה
רומן אברמוביץ'
רומן אברמוביץ'
האוליגרך רומן אברמוביץ' בטקס החתימה באיסטנבול
(צילום: רויטרס)
האוקראינים הניחו מוקשים משני סוגים: מוקשי עומק שאורבים לטרפם עשרות מטרים מתחת לפני המים ופוגעים בספינה שעוברת מעליהם כשרעש המדחסים או השדה המגנטי שלה מפעיל אותם והם עולים ופוגעים בה; ומוקשים צפים, שאותם אפשר לראות צפים במים, ועד שלא מסלקים אותם הם מסכנים את הספינות שעוברות בסמוך. גם הרוסים הניחו מוקשים כאלה בקרבת חופי אוקראינה ורוסיה בים השחור ובים אזוב, מה ששיתק את התנועה הימית בצפון הים השחור.
במסגרת ההסכם, כך נקבע, טורקיה ופקחים של האו"ם יבצעו בדיקות בספינות הנכנסות לנמל אודסה להעמיס חיטה, כדי לוודא שהן אינן מביאות נשק מערבי לאוקראינה. זו הייתה דרישה רוסית, והאוקראינים נאלצו להסכים לה. הדרישה הנגדית של אוקראינה היא שהרוסים יתחייבו שלא להשתמש במעברים שבשדות המוקשים הימיים שאוקראינה תפנה כדי להעביר דרכם את ספינות הנחיתה שלהם ולהנחית לוחמים בנמלים האוקראינים.
שר ההגנה הרוסי סרגיי שויגו אמר לאחר החתימה כי מוסקבה אכן לא מתכוונת לנצל את הסרת המוקשים. "רוסיה לקחה על עצמה את ההתחייבויות שמפורטות במסמך. אנחנו לא ננצל את העובדה שהנמלים יהיו חופשיים ופתוחים. התחייבנו", אמר שויגו לערוץ טלוויזיה רוסי.
7 צפייה בגלריה
חקלאי ב שדה חיטה ב אוקראינה במחוז דונייצק בחודש יוני
חקלאי ב שדה חיטה ב אוקראינה במחוז דונייצק בחודש יוני
חקלאי במחוז דונייצק. רוסיה ואוקראינה היו אחראיות ל-30% מאספקת החיטה העולמית עד פברואר
(צילום: AP)
לפני פרוץ המלחמה בין רוסיה לאוקראינה ב-24 בפברואר, היו רוסיה ואוקראינה אחראיות יחד ל-30% מאספקת החיטה העולמית, אולם הפלישה הרוסית לאוקראינה שיבשה דרמטית את שרשראות האספקה, והדבר גרם לעלייה חדה במחירי המזון בעולם ולחשש ממחסור של ממש.
מוסקבה וקייב הטילו שתיהן את האחריות למשבר זו על זו: ממשלת אוקראינה האשימה את רוסיה כי המצור הרוסי על הנמלים האוקראיניים הוא שמנע מאוניות סוחר להפליג משם עם התבואה אל מדינות היעד, וכי נוסף על כך מוסקבה גונבת חלק מהתבואה שהצטברה במחסנים האוקראיניים – ומשתמשת בה לצרכיה שלה או מוכרת אותה לצד שלישי. רוסיה מצדה טענה כי היא אינה מטילה שום מצור על נמלי אוקראינה, וכי בפועל מוקשים ימיים שהטמינו שם האוקראינים כדי לסכל את התקרבות הרוסים הם שמונעים את הפלגתן של אוניות הסוחר. לדברי מוסקבה, במשבר המזון המתהווה יש להאשים את המערב, משום שהסנקציות הקשות שהטיל עליה אינן מאפשרות למדינות העולם לסחור איתה בחופשיות, וכך היא אינה יכולה לסייע במילוי המחסור.
7 צפייה בגלריה
"יאפשרו לאוקראינים להישאר בקרב", דובר הבית הלבן קירבי
"יאפשרו לאוקראינים להישאר בקרב", דובר הבית הלבן קירבי
"יאפשרו לאוקראינים להישאר בקרב", דובר הבית הלבן קירבי
(צילום מסך מיוטיוב)
מספר שעות לאחר חתימת ההסכם בין רוסיה לאוקראינה, דובר הבית הלבן ג'ון קירבי הודיע כי ארה"ב תשלח לאוקראינה חבילת סיוע ביטחוני נוספת, בגובה של 270 מיליון דולר. החבילה תכלול מערכות רקטות לטווח בינוני וכטב"מים טקטיים. התוספת תגדיל את סך הסיוע הביטחוני של האמריקנים לקייב ל-8.2 מיליארד דולר, מאז שהרוסים החלו בפלישה למדינה האוקראינית. החבילה החדשה תכלול עוד ארבעה מערכות מתקדמות לירי לטווח בינוני (HIMARS) ו-580 מל"טים מסוג "Phoenix Ghost", שעל פי קירבי "יאפשרו לאוקראינים להישאר בקרב למרות עליונות הארטילריה הרוסית".
פורסם לראשונה: 18:05, 22.07.22