יועצי הקמפיין הקרובים ביותר שלו. בכירים בממשלו. אפילו בני משפחתו. כל אלו ביטלו את טענותיו חסרות הבסיס של נשיא ארצות הברית לשעבר דונלד טראמפ על הונאת בחירות, אבל הנשיא המובס נראה "מנותק מהמציאות" והמשיך לנסות ולהיאחז בתיאוריות משונות כדי להישאר בשלטון. כך נאמר לוועדה החוקרת את הפריצה על הקפיטול, ביום העדויות השני של השימועים הפומביים.
"הוא הפך למנותק מהמציאות אם הוא באמת מאמין בדברים האלה", אמר לוועדה התובע הכללי בממשל טראמפ, וויליאם בר. הוא כינה את הטענות להונאת בחירות "בולשיט" ואמר כי הן "כוזבות ואידיוטיות". בר התפטר בעקבות אותם דברים של טראמפ לאחר הבחירות ב-2020 והסביר: "לא רציתי להיות חלק מכך".
8 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ ראש העיר ניו יורק לשעבר רודי ג'וליאני
דונלד טראמפ ראש העיר ניו יורק לשעבר רודי ג'וליאני
טראמפ וג'וליאני. הנשיא הקשיב לו, ולא לשאר היועצים
(צילום: AFP)
8 צפייה בגלריה
וויליאם בר שימוע פומבי הוועדה החוקרת את מהומות הקפיטול
וויליאם בר שימוע פומבי הוועדה החוקרת את מהומות הקפיטול
צופים בעדותו של התובע הכללי לשעבר, וויליאם בר
(צילום: AP)
מרבית העדים אתמול (שני) היו רפובליקנים. רובם העידו בסרטונים שהוקלטו מראש, ותיארו כיצד טראמפ סירב לקבל את העצות של הקרובים לו ביותר, כולל בני משפחתו. ביל סטפיין, מנהל הקמפיין שלו בעבר, אמר כי בליל הבחירות טראמפ "הפך אומלל יותר ויותר", וסירב לקבל את העובדה שתקופת נשיאותו על סף סיום.
חתנו ג'ארד קושנר ניסה להרחיק את טראמפ מראש העיר ניו יורק בעבר רודי ג'וליאני והתיאוריות הקונספירטיביות שלו על זיופי בחירות, אבל הנשיא לא הקשיב. בשבוע שעבר נשמע גם קטע מעדות אשתו של קושנר - בתו של טראמפ איוונקה - שלא שללה את דברי בר על כך שהטענות לגניבת בחירות הן "בולשיט". "אני מקבלת את מה שהוא אומר", הגיבה.
סטפיין, מהעדים המרכזיים אתמול, היה אמור למסור את דבריו בשידור חי, אבל זה לא קרה בסופו של דבר כי אשתו שבהיריון מתקדם נכנסה לחדר לידה. הוא נזכר בליל הבחירות, אז מצב הרוח בבית הלבן היה מרומם, עד שב"פוקס ניוז" הכריזו כי ג'ו ביידן הוא המנצח באריזונה, אחת ממדינות המפתח.

8 צפייה בגלריה
ביל סטפיין שימוע פומבי הוועדה החוקרת את מהומות הקפיטול
ביל סטפיין שימוע פומבי הוועדה החוקרת את מהומות הקפיטול
סטפיין מעיד: "בליל הבחירות טראמפ הפך לאומלל"
(צילום: EPA)
יועצים ניגשו לטראמפ כדי לדון בצעד הבא, אבל הוא סירב להקשיב להם והעדיף לשמוע בעצת ג'וליאני. "רציתי שיגיד שהספירה עדיין נמשכת, אבל הוא אמר לי שאני טועה", אמר סטפיין. ג'וליאני, יועצו ועורך דינו של טראמפ, הציע לו מנגד להכריז על ניצחון על ביידן כשהתוצאות עדיין רחוקות מלהיות סופיות - וטראמפ מיהר להסכים.
ג'ייסון מילר, בעבר דובר הקמפיין של טראמפ, אמר לוועדה כי ג'וליאני שתה יותר מדי לפני שאמר זאת לטראמפ. "ראש העיר היה בוודאות שיכור, אבל אני לא יודע מה הייתה רמת השכרות שלו כשדיבר עם הנשיא", אמר בעדות מוקלטת.
ג'וליאני הכחיש זאת. "דברו עם אנשים אחרים שהיו שם והם יאמתו את דבריו", אמר פרקליטו. "מעניין שהוועדה בכלל לא בדקה את הנושא. היא מעולם לא שאלה אותו אם הוא שתה משקה אחד. סוף דיון".
8 צפייה בגלריה
ג'ייסון מילר שימוע פומבי הוועדה החוקרת את מהומות הקפיטול
ג'ייסון מילר שימוע פומבי הוועדה החוקרת את מהומות הקפיטול
מילר על המסך: "ג'וליאני היה שיכור"
(צילום: רויטרס)
8 צפייה בגלריה
רודי ג'וליאני לשעבר עורך הדין של דונלד טראמפ
רודי ג'וליאני לשעבר עורך הדין של דונלד טראמפ
ג'וליאני. מכחיש שהיה שיכור
(צילום: AP)
בר, שעדותו נשמעה גם ביום השימועים הראשון, אמר כי טראמפ "היה הכי עצבני שראיתי אותו", כשהתובע הכללי הסביר שמשרד המשפטים לא ייקח צד בבחירות. "כשאמרתי לטראמפ כמה מטורפות ההאשמות הללו, לא היה לו לרגע עניין לדעת מה העובדות האמיתיות", הוסיף בר.
במהלך השימוע התקבל גם מידע חדש כיצד מכונת גיוס הכספים של טראמפ אספה יותר מ-250 מיליון דולר באמצעות קמפיין "עצרו את הגניבה", בעיקר בעזרת תרומות קטנות של אזרחים אמריקנים. אחת הבקשות לקבלת כסף נעשתה 30 דקות לפני הפשיטה על הקפיטול. "לצד השקר הגדול, הייתה גם ההונאה הגדולה", אמרה חברת בית הנבחרים מטעם הדמוקרטים, זואי לוגפרן.
אולי הצופה החשוב ביותר בשימועים הוא התובע הכללי מריק גרלנד, שיצטרך להחליט אם להעמיד לדין את טראמפ. עד היום אף נשיא מכהן או נשיא לשעבר לא הועמד בפני כתב אישום שכזה. "אני צופה", כתב גרלנד בהודעה מטעמו. "ואני יכול להבטיח לכם שהתובעים של מהומות 6 בינואר צופים בכל השימועים".
"6 בינואר היה השיא של ניסיון הפיכה, אבל הדמוקרטיה עודנה בסכנה", אמר בשימוע הפומבי הראשון יו"ר הוועדה, חבר בית הנבחרים ברני תומפסון מהמפלגה הדמוקרטית. השימועים לא צפויים אמנם לשנות את דעתם של מרבית האמריקנים על מהומות הקפיטול, אבל חשיבותם גם בתקופה שבה הם נערכים - לפני בחירות אמצע הקדנציה, וכשטראמפ שוקל לרוץ שוב לנשיאות.
8 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ ב-1 במאי ב עצרת תמיכה ב צ'ארלס הרבסטר מועמד שהפסיד ב פריימריז למועמדות לתפקיד המושל ב נברסקה
נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ ב-1 במאי ב עצרת תמיכה ב צ'ארלס הרבסטר מועמד שהפסיד ב פריימריז למועמדות לתפקיד המושל ב נברסקה
טראמפ. התובע הכללי הוא שיכריע אם להעמידו לדין
(צילום: AFP)
8 צפייה בגלריה
ג'ייקוב צ'נסלי ג'ייק צ'נסלי פריצה ל קפיטול קונגרס 41 חודשי מאסר כלא
ג'ייקוב צ'נסלי ג'ייק צ'נסלי פריצה ל קפיטול קונגרס 41 חודשי מאסר כלא
הפריצה לקפיטול
(צילום: AFP)
הדוח הסופי של הוועדה צפוי לשפוך אור על המתקפה החמורה ביותר על גבעת הקפיטול מאז 1814. הדמוקרטים הקימו את הוועדה אחרי שהרפובליקנים בקונגרס סיכלו את המהלך של הקמת ועדה דו-מפלגתית ועצמאית. ננסי פלוסי, היו"ר הדמוקרטית של בית הנבחרים, רצתה שוועדת החקירה לאירועי הקפיטול תהיה דו-מפלגתית - כמו הוועדה שהוקמה אחרי מתקפת הטרור ב-11 בספטמבר 2001.
קווין מקארתי, מנהיג המיעוט הרפובליקני בבית הנבחרים, הביע בתחילה תמיכה ברעיון. בהמשך החלו הרפובליקנים לחשוש שהחקירה תגרום נזק למפלגה לקראת בחירות האמצע ב-2022.
כדי שבוועדה לא יהיו דמוקרטים בלבד הודיעה פלוסי על צירופם של שני רפובליקנים: ליז צ'ייני ואדם קינזינגר – מתנגדיו הבולטים של טראמפ שבינואר 2021 הצביעו בעד הדחתו. השניים עוררו זעם במפלגה הרפובליקנית על שסירבו לתמוך בטענות של טראמפ שהבחירות נגנבו ממנו.
כשהמתפרעים פרצו לקפיטול מחוקקים בקונגרס ובכירים בממשל – בהם סגן הנשיא לשעבר מייק פנס – פונו מהמקום על ידי שוטרים ומאבטחים. חמישה בני אדם מתו בזמן המהומות או כתוצאה מהן, ויותר מ-100 שוטרים נפצעו בעימותים. בנוסף, שני שוטרים שהגנו על הקפיטול שמו קץ לחייהם לאחר המהומות. יותר מ-800 בני אדם עומדים לדין על חלקם בהתפרעויות שזעזעו את אמריקה.