היום שאחרי המלחמה - לצד חמאס? בזמן שבהנהגת הרשות הפלסטינית מתבטאים בימים האחרונים בהתאם לדף מסרים חדש, שלא פוסל את ארגון הטרור כשותף לשלטון ביום שאחרי המלחמה - בחמאס תוקפים את הרשות והעומד בראשה אבו מאזן.

הכותרת
מה למדנו מחודשיים של מלחמה? | נחום ברנע
22:27
חבר הלשכה המדינית של חמאס פתחי חמאד, שהצהרותיו גרמו בעבר למבוכה עבור הארגון, פתח במתקפה על יו"ר הרשות בהצהרות לערוץ "אל-אקצא" של חמאס וקרא להתפטרותו. "העם הפלסטיני לא יכול לשאול 'היכן הערבים?' בעוד שחלק מהם ממשיכים לקבל פקודות מאבו מאזן הבוגד". לדבריו, "אסור שלאבו מאזן הפתטי יהיה מונופול על חלק מהעם הפלסטיני. על העם להתאחד ולהשתלט על כלי הנשק ברשות".
חמאד קרא לאבו מאזן לוותר על שליטתו ברשות הפלסטינית, ותהה אם למנגנוני הביטחון יש את 'הגבורה' להתעמת עם ישראל. לדבריו, "העם הפלסטיני מתכונן להקמת חליפות, שבירתה ירושלים". בנוסף, חמאד סירב להודות לתושבי מדינות ערב ולמוסלמים באופן כללי, בטענה שהם לא עושים מספיק למען המאבק של העם הפלסטיני: "אני לא רוצה להודות להם - הגיע הזמן לקום ולהתקדם למען השם, לא מגיע לכם שום תודה".
כאמור, אמירותיו של חמאד מגיעות על רקע אמירות "מכילות" של בכירים ברשות כלפי חמאס בימים האחרונים. כך למשל אמר ראש הממשלה הפלסטיני מוחמד אשתייה, כשהתייחס לווטו שהטילה ארה"ב במועצת הביטחון על ההצעה להפסקת אש: "הווטו האמריקני מאפשר לכיבוש לבצע מעשי טבח נוספים, וישראל חייבת להיענש. בית הדין הפלילי הבינלאומי לא מצליח להשיג צדק לפלסטינים, וחמאס הוא חלק מהותי מהמפה הפוליטית הפלסטינית".
לדבריו, "הדיבורים של ישראל על חיסול חמאס לא יקרו ואינם מקובלים". במקביל, גם השגריר הפלסטיני בבריטניה אמר בריאיון לעיתון הקטארי "אל-ערבי אל-ג'דיד" כי "חמאס הוא חלק מהותי מהמרכיב הפלסטיני".
1 צפייה בגלריה
בכיר חמאס, פתחי חמאד, אומר שהיעד הוא חליפות איסלאמית שבירתה ירושלים
בכיר חמאס, פתחי חמאד, אומר שהיעד הוא חליפות איסלאמית שבירתה ירושלים
"על העם הפלסטיני להתאחד ולהשתלט על כלי הנשק ברשות"
בשנים האחרונות חמאס נאלץ להבהיר את אמירותיו של חמאד, ובחלק מהמקרים אף התנער מהן וטען כי "אינן מייצגות את עמדות התנועה", למשל כאשר יצא וקרא למוסלמים בכל מקום להרוג יהודים. בעבר, חמאד מילא כמה תפקידים בחמאס ובממשלתה, ובין היתר תפקד כשר הפנים. באותה תקופה פתח בקמפיינים נרחבים להגבלת חירויות אישיות, שהיה מוגזם אפילו עבור ארגון הטרור, בטרם התערב חמאס ושם לכך קץ. יצוין כי לחמאד יש השפעה, שכן הוא נבחר בבחירות האחרונות ב-2021 כחבר הלשכה המדינית של התנועה.
גורמים רשמיים בפתח ובפלגים הפלסטיניים באש"ף תקפו את הצהרותיו של חמאד, וכינו אותן "עלבון וניסיון לעוות את המצפן הלאומי". בפתח לא נשארו חייבים, ומהתנועה נמסר כי הצהרותיו של חמאד "מבטאות את רמת ההתנוונות ברמה הלאומית והמוסרית, ומגיעות בנסיבות העקובות מדם שבני עמנו חווים בכל השטחים הפלסטיניים, במטרה להצית סכסוכים ומלחמת אזרחים, ולעוות את המצפן הלאומי - שמורכב מהגנה על עמנו, על זכויותינו הלגיטימיות, והחשיבות של עצירת המלחמה האכזרית".
בפתח הוסיפו כי "במשך שנים רבות סבלנו מהתקפות של אנשים כמו חמאד ולא הגבנו כדי לשמור על האחדות הלאומית". לדברי בכירים בתנועה, "חלק ממנהיגי חמאס משמיעים הצהרות המתאימות להצהרות ולמטרות של נתניהו, שתוקף את אבו מאזן יומם וליל".
בנוסף, בפתח דרשו מחמאס התנצלות: "חמאס צריך להתנצל בפומבי בפני הנשיא אבו מאזן, בפני מוסדות הלגיטימציה הפלסטינית והעם הפלסטיני, ובפני המדינות והעמים הערביים, שדואגים לעם הפלסטיני ולמקומות הקדושים".