פרננדו מרמן ולואיס הר חולצו הלילה (בין ראשון לשני) משבי חמאס ברפיח במבצע "יד זהב" - של שב"כ, ימ"מ וצה"ל, אחרי 129 ימים בשבי. כששבו, במצב טוב יחסית לשהות הממושכת בשבי, סיפרו בבית החולים שיבא כי הוחזקו בבית משפחה בעיר הדרומית ברצועת עזה - שאליה עתיד צה"ל להיכנס בקרוב. הכוחות נכנסו אל הקומה השנייה בתוך המבנה, וחילצו את השניים תוך חילופי אש עם המוני מחבלים - ובחסות תקיפות אוויריות הצליחו למלט אותם החוצה.

5 צפייה בגלריה
לואיס הר ופרננדו מרמן
לואיס הר ופרננדו מרמן
"מתכננים כבר על האש". מימין לשמאל: לואיס הר, קלרה מרמן, פרננדו מרמן וגבריאלה ליימברג, הבוקר בבית החולים
5 צפייה בגלריה
משפחתם של פרננדו מרמן ולואיס הר מתאחדים איתם לאחר שחולצו מעזה בבית החולים שיבא
משפחתם של פרננדו מרמן ולואיס הר מתאחדים איתם לאחר שחולצו מעזה בבית החולים שיבא
(צילום: דובר צה"ל)

המבצע ההרואי - כתבות נוספות
קרוביהם של השניים סיפרו בנוסף כי הם הכינו אוכל לבני המשפחה שהיו איתם בעזה. המחבלים שאלו אותם אם הם יהודים, הם השיבו שהם ארגנטינאים, והתפתח ביניהם שיח גם על כדורגל. קרובי השניים סיפרו כי הם קיבלו "תרופות כלשהן", גם באחרונה, אולי לאחר שישראל דרשה להכניס תרופות לחטופים. בכל מקרה, בני המשפחה מספרים שהשניים איבדו כמות גדולה ממשקל גופם בשבי, ואכלו שם בעיקר פיתות וגבינה לבנה. "במשך ימים הם היו רעבים", אמרו. לא הכו אותם, אך הם חזרו "מאוד חלשים".
בשבועות האחרונים שהו השניים באותו מקום באזור רפיח. במהלך החילוץ הם ישנו, ועד שהבינו שהם בידי צה"ל - "הם היו בטוחים שהם הולכים למות", לדברי המשפחה. הם סיפרו שהחילוץ היה מבחינתם הפתעה מוחלטת. הם לא ראו חדשות במשך התקופה שבה הוחזקו בשבי, למעט פעם אחת שצפו באל-ג'זירה, אבל היו מודעים לתאריכים. לואיס, למשל, זכר את התאריכים של ימי ההולדת של הילדים והנכדים. לואיס עצמו יחגוג יום הולדת 71 בסוף החודש.
"אני רואה שהם בסדר, הם עדיין מעכלים לאט לאט את מה שקרה להם בארבעת החודשים האחרונים", סיפרה ל-ynet אחייניתו של פרננדו, גפן סיגל אילן, שהודתה לכוחות הביטחון על הפעולה ההרואית. "הם חזרו חיוורים ורזים, הם לא ראו אור שמש ארבעה חודשים וזה ניכר עליהם. שניהם מאוד אוהבים אוכל טוב, אז לאט לאט הם יחזרו ליהנות מזה". עידן בז'רנו, חתנו של לואיס, אמר שהשניים כבר מתכננים "על האש", כיאה לארגנטינאים.

העדות של קלרה

קלרה מרמן, נזכיר, סיפרה בעבר כי בעת שנפרדה מלואיס, בן זוגה, ופרננדו, אחיה, היא שהתה ברפיח, "די קרוב לניר יצחק". היא סיפרה אז כי שהתה איתם במנהרה, עד שיום אחד הוציאו אותה משם במסגרת עסקת החטופים. "הלכנו עד שראינו אור בקצה המנהרה, באמת. היה בקצה סולם באורך של 40 מטר, כשבין כל שלב יש בערך 50 סנטימטר", אמרה. "זה היה לי לא קל, הרגשתי בכל רגע שזהו, אני לא יכולה יותר, אבל לואיס עודד אותי ואמר 'כן, את יכולה ואת עושה את זה', זה מאוד עזר. יצאנו מהמנהרה ושם חיכתה לנו, מה שהם קוראים לו מונית. נכנסנו כולם לרכב באופן מאוד צפוף עד שהעבירו אותנו לבית".
יחד עם קלרה, לואיס ופרננדו שהו בשבי גם אחותה של קלרה, גבריאלה, ובתה של גבריאלה, מיאה ליימברג. בעוד שלוש הנשים שוחררו מהשבי בעסקה, קרוביהם - שנחטפו איתם מהממ"ד בניר יצחק - נותרו בשבי. "לפני שהתחילה העסקה השובים אמרו שאנחנו חבילה אחת כי אנחנו משפחה ונצא כולם ביחד, אבל כשהתחילה העסקה אמרו שמדובר רק על ילדים ונשים, ושהגברים נשארים", סיפרה קלרה. "אז כבר התכוננו, שוחחנו בינינו. לי ולאחותי היה מאוד קשה, אמרנו שאין מצב ושאנחנו רוצות לצאת רק ביחד, אבל פרננדו ולואיס אמרו 'אין מצב, אתן יוצאות'. הם ניסו לעשות את זה בצורה כמה שיותר קרה כדי שלא נסבול, אבל גם להם וגם לנו היה קשה".

5 צפייה בגלריה
המשפחות של פרננדו מרמן ולואיס הר
המשפחות של פרננדו מרמן ולואיס הר
לואיס ופרננדו שותים יין עם המשפחה, לפני החטיפה

"נפרדנו בביי, בחיבוק, 'עוד יומיים שלושה אנחנו נפגשים' אמרנו, כי היינו משוכנעים שהפעימות ממשיכות, לא חשבנו שהכול נעצר", המשיכה קלרה. "אמרנו שבטח יש עוד טיפה ילדים, עוד טיפה נשים ומיד מתחילים עם הגברים. 'נתראה בקרוב' אמרנו. אז זה לא היה דרמטי כלפי חוץ, אבל היה לנו מאוד-מאוד קשה. לואיס הוא אבא לארבעה ילדים וסבא לעשרה נכדים. שאלתי אותו מה למסור למשפחה, והוא אמר 'תחכי לי בגנים הירוקים, תגידי להם שאני מאוד אוהב אותם ושבקרוב נתראה ונתחבק'. ואז התחבקנו ונפרדנו".
קלרה סיפרה כי לואיס לא קיבל בשבי את התרופות שלו, וגם לא את מכשיר הנשימה שבו הוא משתמש בלילות. הוא שהה בשבי גם בלי משקפיים ובלי מכשיר שמיעה. היא אמרה כי הדאגה העיקרית שלה היא שבן זוגה ואחיה "יישברו נפשית" בשבי, סירבה להרחיב על התנאים שבהם הם הוחזקו - "כדי לשמור עליהם". לדבריה, "אני רק יכולה להגיד שהקושי הכי גדול שם זה הזמן שלא עובר וחוסר המעש, תחושה של כלום".
נעמה בכר, חברת קיבוץ ניר יצחק, אמרה הבוקר ל-ynet: "הופתענו, אנחנו מאוד שמחים בשביל קלרה והמשפחה. מהרגע הראשון בנותיה של קלרה ואחר כך גם היא לא הפסיקו לצעוק למען שחרור החטופים. מאוד התרגשנו הבוקר בשבילם, מחכים לבשורות גם לגבי שאר החטופים".
בכר סיפרה על קבוצת הווטסאפ של הקיבוץ, שהתמלאה הבוקר בהודעות מרגשות. "השמחה מאוד גדולה, לצד רגשות מעורבים, כי יש עוד שלושה מהקיבוץ שעדיין חטופים. שניים נוספים נהרגו, ורוצים להביא אותם לקבורה".

כך התנהל מבצע החילוץ המורכב בלב רפיח

החטופים חולצו הלילה במבצע חילוץ מוצלח ומורכב, שבוצע על ידי היחידה המבצעית בשב"כ והימ"מ, יחד עם צה"ל ומעטפת של שייטת 13 ואוגדה 98 לחטיבת השריון 7. הכוחות עמלו תקופה רבה על היערכות למבצע, שכלל ירידה מגובה רב של הלוחמים.
המבצע בוצע רק לאחר שהבשילו התנאים לכך. הייתה מורכבות רבה בהגעה אל היעד בלב רפיח. הכוחות הגיעו בצורה חשאית למתחם של בניין, שבו הוחזקו החטופים בקומה השנייה. המבצע כלל עבודה חשאית עם מעטפת אווירית וחיפויים. כדי לחדור ליעד שכלל שומרים חמושים של חמאס, גם במבנים סמוכים, הכוחות השתמשו במטען חבלה כדי לפרוץ דלת נעולה, ירו לנקודות סמוכות על ידי כוחות בשטח ומהאוויר, וכך הצליחו לשלוף את שני החטופים המבוגרים.

5 צפייה בגלריה
רפיח עזה
רפיח עזה
אש ברפיח, הלילה
(צילום: Palestinian Civil Defence/Handout via REUTERS)
5 צפייה בגלריה
רפיח עזה
רפיח עזה
וכך נראה ההרס בבוקר
(צילום: REUTERS/Ibraheem Abu Mustafa)
בשלב זה נפתחה אש מהמבנה וממבנים סמוכים. קרב ממושך התנהל, ובמקביל הותקפו מהאוויר עשרות מטרות חמאס כדי לאפשר לכוח לצאת מהמבנה עם פצוע קל בלבד לכוחותינו, שנפגע מנפילה מגובה ולא מאש. הכוח ניתק מגע בחיפוי והגיע לנקודה שאורגנה מראש עם מסוק שהמריא עם החטופים לשיבא, שם החטופים פוגשים את משפחותיהם.
המבצע כלל סיכונים רבים, אימונים ומודלים מקדימים, והוא התנהל סמוך לשעה 1:00 בלילה. בסך הכול המבצע ארך כשעה, מהכדור הראשון ועד לניתוק המגע. המנחת המוסק לא היה קרוב לזירה וכוחות משוריינים עם טנקי חטיבה 7 ליוו את הכוחות המיוחדים למסוק. בפעולה נהרגו מספר מחבלים, כולל במבנה שבו חולצו בו חוסלו שלושה מחבלים לפחות. הפעולה בוצעה במרחב שאבורה, במעטפת הגיאוגרפית של חאן יונס.
במבצע תקפו הכוחות את גדוד שאבורה של חמאס ברפיח, כדי להפתיע את כוחות ארגון הטרור במקום. מפקד פיקוד הדרום אלוף ירון פינקלמן פיקד מהפיקוד בבאר שבע על כל המעטפת והתקיפות. היה מתח רב לפני ובמהלך החילוץ, ציינו בצה"ל.
פרשננו הצבאי רון בן ישי מדגיש כי החילוץ של השניים תוכנן כבר זמן ארוך, אך התנאים להצלחתו השתפרו לאחרונה, דווקא בימים שבהם העולם מזהיר את ישראל מפני "אסון הומניטרי" אם תפעל ברפיח. לפי בן ישי, החילוץ התאפשר משום ששכונת שאבורה, שבה היה המבנה שבו הוחזקו השניים, סמוכה לחאן יונס - שם נמצאים כוחות צה"ל. כך, כמה מצוותי המחלצים היו יכולים לנוע ברגל אל המבנה, ולפעול לאחר ריתוק שהצמיד את המחבלים למחסות - ואפשר ללוחמים להיכנס לבניין בפריצה רועשת.
קרבת המבנה שבו הוחזקו החטופים לחאן יונס אפשרה לחטיבה 7 לשלוח לשם כוח משוריין לחלץ את החטופים והמשחררים מלב אחת השכונות היותר "חמאסיות" ברפיח - שכונת שאבורה, שעליה מגן אחד מארבעת הגדודים של חמאס באזור. המבצע נדחה מעת לעת - לפני שהוחלט בכל זאת להוציא אותו לפועל. מי שאישרו אותו היו רה"מ נתניהו ושר הביטחון גלנט.
בשב"כ עקבו אחר מיקומם של לואיס ופרננדו בשבועות האחרונים, אך רק כשהגיע המיקום המדויק של הבית המשותף שבו הם אותרו, הוחלט לצאת אל הדרך במבצע. בבית הדירות המשותף היו משפחות פלסטיניות, והכוחות לקחו זאת בחשבון בפשיטה עצמה. בתכנון ובתרגולות המבצע נלקחו בחשבון תרחישי הסתבכות ושיבוש שלא התרחשו בסופו של דבר, הודות להיכרות של הכוח המשולב שכלל את לוחמי הימ"מ והיחידה המבצעית בשב"כ, שכבר פעלו יחד בעשרות מבצעים בגזרות אחרות בשנים האחרונות, בעיקר במעוזי הטרור של צפון השומרון.