2 צפייה בגלריה
ועידה ועידת האנשים של המדינה יפה בן דויד
ועידה ועידת האנשים של המדינה יפה בן דויד
מזכ"לית הסתדרות המורים, יפה בן דויד
(צילום: עמית שאבי)
העיצומים מחר שעליהם הכריזה הסתדרות המורים הם רק הסנונית הראשונה לשורה של שיבושים שהיא צפויה לנקוט עד היציאה לחופש הגדול. הלימודים מחר בכל מוסדות החינוך במחוז המרכז - גנים, בתי הספר היסודיים וחטיבות הביניים - יתחילו בשעה 10:00.
הסתדרות המורים מתכננת להרחיב את העיצומים והשיבושים לאזורים נוספים בארץ, ומבחינת ההסתדרות אם עמדת משרד האוצר לא תשתנה - לא מן הנמנע שתהיה שביתה מלאה. לפי שעה היו"ר יפה בן דויד לא מפרטת את צעדיה הבאים, אך מדגישה כי היא לא מתכוונת לחכות עד 1 בספטמבר.

בן דויד סבורה שעליה לנצל את מנוף הלחץ המרכזי של שיבושים והשבתה עד ל-20 לחודש, מועד היציאה לחופשת הקיץ של חטיבות הביניים, ובעשרת הימים הנוספים עד לסיום שנת הלימודים בבתי הספר היסודיים וגני הילדים. אם לא תהיה פריצת דרך עד ל-30 ביוני תאבד הסתדרות המורים את היכולת להפעיל את מנוף הלחץ העיקרי שלה - כלי השביתה - למשך חודשיים.
ביום ראשון הקרוב צפויה להתקיים ישיבת משא ומתן עם האוצר, לאחר שישיבה קודמת שתוכננה לתחילת השבוע בוטלה על ידי משרד החינוך משום שהאוצר לא הגיע מוכן עם נתונים.
בן דויד מאשימה את האוצר בזלזול ובסחבת, ומתחה ביקורת חריפה על ראש הממשלה נפתלי בנט מכיוון שהוא לא מתערב לסייע במשא ומתן לטובת המורים. "מרתיח שראש הממשלה שהיה שר חינוך לא בעניינים, אלא בעננים ועסוק בהישרדות הפוליטית שלו", אמרה.
2 צפייה בגלריה
יפעת שאשא ביטון
יפעת שאשא ביטון
שרת החינוך שאשא ביטון. "כל ניסיון למשוך את המו"מ מעמיד את מערכת החינוך כולה בסכנה"
(צילום: עמית שאבי)
עוד ציינה בן דויד כי היא מתריעה זה חודשים מפני מצב שבו לא ניתן יהיה לפתוח את שנת הלימודים הבאה בשל נטישת מורים ומחסור במנהלים בשל תנאי השכר.
בצהריים התייחסה לעיצומים שרת החינוך יפעת שאשא ביטון וקראה לאוצר להאיץ את המגעים כדי למנוע השבתה. "מאבק המורים להעלאת שכרם הוא מאבק צודק וחשוב. המאבק שלהם הוא המאבק של כולנו על עתיד המדינה. בידיים של פקידי האוצר למנוע את השיבושים על ידי פריצת דרך והאצת המשא ומתן באופן מיידי. כל ניסיון למשוך את המשא ומתן מעמיד את מערכת החינוך כולה בסכנה", מסרה השרה.
הסתדרות המורים דורשת להעלות את שכר המורים המתחילים ל-10,000 שקלים, וכן להעלות את שכר המורים הוותיקים באופן משמעותי. מורים רבים בעלי ותק של שנים ארוכות העידו לאחרונה כי הם עדיין מקבלים שכר נמוך של כ-7,500 שקלים.
שר האוצר אביגדור ליברמן הצהיר כי העלאת שכר המורים, בדגש על המתחילים, היא אמנם צעד מתבקש - אך לדבריו צריכה לבוא לצד "התאמת לוח חופשות התלמידים ללוח חופשות ההורים". הכוונה בין השאר לקיום למידה בימים כמו איסרו חג ול"ג בעומר. הסתדרות המורים מתנגדת נחרצות לשינוי לוח חופשת הקיץ.
המשא ומתן בין הסתדרות המורים למשרד האוצר על הסכם שכר קיבוצי חדש החל רשמית לפני כחודשיים, אם כי שיחות לא-רשמיות בנושא נמשכות כבר כשנה. בהסתדרות המורים המתינו שנתיים לפתיחתו, בעיכוב שנכפה עליהם בשל ארבע מערכות בחירות ומגפת הקורונה.