שעון הקיץ הסתיים הלילה וישראל עברה לשעון חורף. ההחלפה התבצעה כשבשעה 02:00 לפנות בוקר (בין שבת לראשון) כל השעונים הועברו שעה אחת אחורה לשעה 01:00. אז מתי יהיה חושך, ולמה בכלל מזיזים את השעון? ynet עושה סדר.
איך אדע שהשעון המעורר שלי יעבוד בזמן הנכון? אם אתם לא בטוחים שהטלפון שלכם עדכן אוטומטית את השעה, יש להיכנס להגדרות הטלפון ולשנות בהגדרות את הגדרת תאריך ושעה מ"כיוון אוטומטי" לידני ותחת "שעון מקומי" לבחור ב"אתונה, יוון" וכך השעה תשתנה לשעה אחורה. אך ברוב הסמארטפונים השעה התעדכנה באופן אוטומטי.
בלילה של החלפת השעון נישן שעה יותר או פחות? השעון הוזז שעה אחורה, לכן למעשה הרווחנו שעת שינה נוספת.
למה בכלל מזיזים את השעון? העברת הזמן לשעון חורף ולשעון קיץ מתבצעת בישראל לפי הגרסה האחרונה של חוק קביעת הזמן משנת 2013. לפי חוק קביעת הזמן, כמדי שנה, ביום ראשון האחרון של חודש אוקטובר, מזיזים את השעון בישראל שעה אחת אחורה. הזזת השעון מסמנת גם את חילופי העונות ומזג האוויר שמתקרר, ומשמעותה המיידית היא זריחה של השמש מוקדם יותר - ושקיעתה מוקדם יותר בהתאם.
מתי יחשיך? ביום האחרון של שעון הקיץ הזריחה הייתה ב-06:55 ושעת השקיעה ב-17:52. שעות האור הצפויות בתאריך זה הן 10 שעות ו-48 דקות. למחרת, ב-31 באוקטובר, עם כניסת שעון החורף, שעת הזריחה תהיה ב-5:56 ושעת השקיעה ב-16:51 - ונאבד שעת אור יום אחת.
איך שעון החורף משפיע עלינו? בחורף, כשאור השמש מוגבל ויש יותר שעות חושך ביממה, רמות הורמון המלטונין בגוף עולות, ואנו עשויים להיות מנומנמים ועייפים יותר. תפקיד המלטונין (מכונה גם "הורמון חושך") הוא לווסת את מחזוריות השינה, מתוך מטרה להתאים את השינה לשעון הביולוגי. גם הסרוטונין, הורמון נוסף האחראי בין היתר על מצב הרוח והרגשות, קשור ע"פ מחקרים, באופן ישיר, למידת החשיפה שלנו לאור. הירידה בכמות הסרוטונין בגוף בחורף עלולה לגרום למצב רוח ירוד ומדוכדך.
מה הקשר בין שעון החורף לפעילות היומיומית שלנו? שינוי השעות בין הקיץ לחורף מאפשר להתאים את פעילות בני האדם לשעות האור והחושך. בקיץ למשל, אנו מרוויחים שעת אור מאוחרת, ובחורף אנו מתעוררים בדרך כלל בשעות בהן השמש מתחילה לזרוח, כך לא מתפספסות שעות חיוניות לניצול על ידי האדם או המשק.
מה קורה במדינות אחרות בעולם? כמה מדינות הפסיקו להזיז את השעון בקיץ ובחורף, ביניהן רוב מדינות אסיה, אפריקה ודרום אמריקה. גם בארה"ב יש גורמים הלוחצים להפסיק עם שינוי השעון בחורף. בנוסף, הפרלמנט האירופי הצביע ב-2019 בעד ביטול המעבר העונתי לשעון קיץ – כך שכל מדינה יכולה להחליט אם להישאר כל השנה באזור הזמן הרגיל שלה, או לעבור באופן קבוע לשעון קיץ. הסוגיה עלתה גם בישראל פעמים רבות אך הכנסת לבסוף החליטה להשאיר את המצב כפי שהוא היום.
מתי נשוב לשעון קיץ? בבוקר יום שישי, כ"ב באדר ב' תשפ"ב, 25 במרץ 2022.
שרת הפנים, איילת שקד, שהודיעה בשבוע שעבר על מועד המעבר לשעון חורף, אמרה כי "שעת האור הנוספת בשעון הקיץ תרמה לכלכלה ולמסחר בתקופה זו. זו הזדמנות לברך את תושבי ישראל בחורף טוב, בריא ופורה".
פורסם לראשונה: 19:33, 26.10.21