מאבק המתמחים התחדש בשבוע שעבר במלוא הכוח, אז הודיעו 200 מתמחים שיגישו את התפטרותם במחאה על כך שקיצור התורנויות, שהיה אמור להיכנס לתוקפו באפריל האחרון, נדחה בכשנה וחצי. שניים מהחותמים על מכתב ההתפטרות סיפרו היום (ראשון) לאולפן ynet כי עשו זאת בלב כבד. במקביל התראיינה גם שרת הכלכלה אורנה ברביבאי מיש עתיד שהודתה כי המתמחים צודקים, אך טענה כי בשל הבחירות לא ניתן לעשות כעת דבר בנושא.
5 צפייה בגלריה
אופיר לוי, רופא מתמחה
אופיר לוי, רופא מתמחה
"מגיע לחולים יותר". ד"ר אופיר לוי
(צילום: דנה קופל)
ד"ר אופיר לוי, מתמחה בנוירולוגיה, סיפר כי חתם על מכתב ההתפטרות בלב כבד. "נתנו התרעה מראש, כמתחייב בחוזים שלנו ובהתאם לחוק, והאמת, גם כמתחייב מצו המצפון והלב", סיפר לוי. "עשינו את זה בלב כבד, מתוך תקוה אמיתית ואמונה שהמערכת תתעשת ושהמכתבים לא ייכנסו לתוקף. אהיה עצוב מאוד לעזוב את ביה"ח, את המטופלים שלי ואת שליחות חיי".
לוי סיפר כי הוא משקיע במקצוע שלו כבר יותר מעשור, כולל ניסיונות קבלה ללימודים, לימודים והתמחות.


אתה מוכן לוותר על החלום הזה? על העבודה המדהימה הזו שתצטרך לעשות כל חייך? "אני מתפלל שזה לא יידרש, אבל אני מסתכל על זה כמשהו יותר גדול ממני. על אף שהקדשתי יותר ממחצית חיי כדי להגיע לנקודה שבה אני נמצא. אני מרגיש מחויבות עמוקה למערכת הבריאות ולחולים העתידיים שלי, ומגיע להם יותר. מגיע להם יותר מרופאים עייפים, מותשים, שרואים אותם אחרי יותר מיממה ללא שינה. מגיע להם הרבה יותר ומתוך מחויבות עמוקה אני מוכן לשלם מחיר אישי. אני לא רוצה לשלם אותו, אני רוצה להמשיך לעבוד, אני אוהב את העבודה שלי".
-אומרת שרת הכלכלה: המתמחים צודקים, הגענו איתם להסכמות ובגלל הבחירות זה נתקע. חכו קצת וזה יסתדר. "אני אשמח מאוד שמישהו ימציא את מכונת הזמן שתראה לי שאם תהיה ממשלה, מי יהיה בממשלה, מה יהיו האג'נדות, מה יהיה התקציב. שבענו ממסמוסים, שבענו מהבטחות שווא, אנחנו כבר יותר מעשור במאבק הזה. ב-1 לאפריל שהיה, הדבר הזה היה אמור לצאת לדרך, בצורה הדרגתית, בהתאם להסכם, בהתאם לוועדה מקצועית שישבה, וויתרנו על כל כך הרבה".
-אתה מרגיש שרימו אתכם? "בשורה התחתונה, שמטו לנו את ההבטחות מתחת לרגליים, קרעו את ההסכם ואמרו שאולי יום אחד יהיה בסדר. אנחנו כבר מעל עשור בעוול ההיסטורי הזה שחייב תיקון, פשוט חייב תיקון, זה לא בשבילנו. ייתכן מאוד שאפילו אני אישית לא ארוויח מההסכם הזה. גם בהדרגתיות שהוא יבוא, כנראה כבר אהיה מומחה ולא מתמחה, ועדיין - אני מוכן לשלם את המחיר הזה בשביל מערכת הבריאות".
5 צפייה בגלריה
מסיבת עיתונאים של ד''ר ריי ביטון
מסיבת עיתונאים של ד''ר ריי ביטון
מסיבת עיתונאים של ארגון המתמחים
(צילום: יובל חן)
5 צפייה בגלריה
ד"ר אדווה אלון, מתמחה ברפואת ילדים
ד"ר אדווה אלון, מתמחה ברפואת ילדים
"לא רוצה שגם הדורות הבאים יחוו את זה". ד"ר אדווה אלון
גם ד"ר אדווה אלון, מתמחה ברפואת ילדים, הגישה את מכתב ההתפטרות בלב כבד. "גם אני עבדתי יותר מעשור כדי להגיע למקום שאני נמצאת בו, זה היה חלום שלי, כל החיים רציתי להיות רופאת ילדים. זה לא משהו שעשיתי בהינף דעת, זו לא הייתה החלטה של רגע, זה היה אחרי מחשבה, אחרי שאני נמצאת במקום הזה ואני עושה את התורנויות ואני חווה את זה על בשרי. אני מבינה שאני לא רוצה שהדורות שבאים אחרי יחוו את זה גם. זה עוול שחייב להיעלם מהעולם".
5 צפייה בגלריה
הפגנת המתמחים בתל אביב
הפגנת המתמחים בתל אביב
הפגנת המתמחים בתל אביב בחודש שעבר
(צילום: מוטי קמחי)
"לי אין את האפשרות לבוא לאמא ב-4 בבוקר ולהגיד לה: אני מצטערת, אני לא יכולה לטפל בילד שלך כי אני עייפה, כי לא אכלתי, כי לא שתיתי. אין לי את האפשרות הזאת", אמרה אלון. "אז כמו שאני, לא יודעת מאיפה אני מביאה את הכוחות ואני עושה את זה, אני מצפה מהממשלה שלי שתשמור עליי ותעזור לי לעשות את השינוי כדי לתת לאותה אמא את המענה שהיא צריכה עבור הילד שלה. ואפשר".
-ומה הלאה? מבחינתך לאן זה הולך? "הגשנו את המכתב, אני מחויבת לתת התרעה של חודש, במהלכו אני ממשיכה לעבוד ולעשות תורנויות, ממשיכה לתת את הרפואה הכי טובה שאני יכולה. ואני מקווה שבזמן הזה מישהו שם יתעשת ופשוט יעזור. פשוט יעזור, פשוט ייתן את מה שהוא הבטיח, זה הכל".

שרת הכלכלה אורנה ברביבאי, א במגרש שלך, הודתה כי המאבק מוצדק אך טענה כי בשל הבחירות לא יהיה פתרון מידי."אני חושבת שהמתמחים צודקים בדרישה שלהם לעבוד פחות מ-26 שעות ולכן באופן תקדימי, אחרי עשרות שנים החלטתי לא להמשיך את זה וקבעתי את זה ל-18 שעות. אכן נחתם הסכם, גם שר הבריאות היה שותף מלא לתהליך ושר האוצר אפילו תקצב, אבל נכנסה מערכת בחירות".
5 צפייה בגלריה
אורנה ברביבאי
אורנה ברביבאי
"הסכם שלא היה כדוגמתו". אורנה ברביבאי
(צילום: אלי מנדלבאום)
-זה לא התפוצץ עכשיו, הם איימו להתפטר כי לא מימשו את ההסכם, עוד הרבה לפני שהממשלה התפרקה. משהו השתבש אצלכם. "בוודאי שזה קשור. התגבש הסכם שלא היה כדוגמתו בעבר. העובדה שיש מערכת בחירות שעוצרת את התהליך ובעצם פוגעת ברצף של הזנחה לאורך עשרות שנים, גם בתחום הבריאות, מבחינתי לא טובה, לא למתמחים, לא לחולים עצמם, ונכון היה לקדם ולממש את זה לאלתר. אמרה היועצת המשפטית, שבנסיבות האלה אי אפשר לממש את המתווה".
-ומה את אומרת למתמחים, חכו עד לאחר הבחירות? לא יהיה שום פתרון בעת הזו? "כן. אני לא חושבת שאפשר יהיה, בנסיבות שהיועצת המשפטית לממשלה אומרת שאי אפשר יהיה לעסוק בזה קודם. גם רה"מ באופן אישי הבהיר שהוא מחויב לעניין הזה. אני מקווה מאוד שהציבור ייתן לנו את המנדט. כולנו מחויבים למימוש המתווה הזה, הוא חשוב, הוא משמעותי והוא נכון גם למתמחים וגם לחולים עצמם".
-הבטחתם להם שינוי דרמטי בשנה הזאת והם לא קיבלו שום דבר, הם עדיין מחכים. "המתמחים עצמם יודעים מי עמד לצידם לאורך השנה הזאת, מה הייתה המשמעות, איזה מתווה הושג, כמה קשב הוקדש לעניין הזה והנכונות שלי כשרה לעסוק בזה אחרי עשרות שנים כדי להביא את המתווה הזה, הם מכירים אותה היטב".