התובע הכללי של איראן הודיע כי הפרלמנט ומערכת המשפט יבחנו את החוק המחייב נשים לעטות כיסוי ראש. הבכיר האיראני אמר את הדברים על רקע "מחאת החיג'אב" שנמשכת באיראן כבר יותר מחודשיים, ומסתמנת כאחד האתגרים הגדולים של המשטר מאז המהפכה האיסלאמית ב-1979.
גל ההפגנות החל בעקבות מותה של הצעירה הכורדית מהסא אמיני בת ה-22. אמיני מתה ב-16 בספטמבר, כמה ימים אחרי שנעצרה על-ידי משטרת המוסר של טהרן בגלל ש"התרשלה" בעטיית החיג'אב שלה - ובכך הפרה את חוקי הצניעות ברפובליקה האיסלאמית.

8 צפייה בגלריה
מהומות טהרן איראן אחרי מותה של מהסא אמיני
מהומות טהרן איראן אחרי מותה של מהסא אמיני
מהסא אמיני והפגנה בטהרן. המחאה נמשכת מאמצע ספטמבר
(צילום: רויטרס)
מאז מותה של אמיני גדל מספר הנשים האיראניות שמסרבות לעטות חיג'אב – במיוחד באזורים אמידים בטהרן. במהלך המחאה תועדו נשים בהפגנות ללא כיסוי ראש, וחלקן אף הציתו את החיג'אב שלהן. בנוסף נשמעות בהפגנות קריאות נגד משטר האייתוללות של המנהיג העליון עלי חמינאי.
המחאה הנדירה של האיראנים מעוררת עניין גדול בעולם, ובחודש שעבר הגיעה גם למונדיאל בקטאר - כששחקני הנבחרת נמנעו משירת ההמנון הלאומי לפני שריקת הפתיחה במשחק מול אנגליה, כהזדהות עם המפגינים וכמחאה נגד המשטר. אוהדים איראנים שהיו ביציעים קראו קריאות בוז בזמן נגינת ההמנון, ובמהלך המשחק השמיעו קריאות המזוהות עם המחאה, בהן "אישה, חיים, חופש".
8 צפייה בגלריה
אנגליה נגד איראן מונדיאל קטאר על רקע ה מחאה
אנגליה נגד איראן מונדיאל קטאר על רקע ה מחאה
המחאה הגיעה גם למונדיאל בקטאר
(צילום: AP)
התובע הכללי של איראן, מוחמד ג'פאר מונטאזרי, אמר אתמול כי "הפרלמנט ומערכת המשפט עובדים על הנושא הזה", ובוחנים אם יש צורך לשנות סעיפים בחוק. הוא לא פירט על השינויים האפשריים בחוק. מונטאזרי הוסיף כי הצוות שבוחן את החוק נפגש ברביעי עם ועדת התרבות בפרלמנט האיראני, "ויראה את התוצאות בתוך שבוע או שבועיים".
נשיא איראן איברהים ראיסי אמר היום כי היסודות האיסלאמיים והרפובליקניים של איראן מעוגנים בחוק, אך "יש שיטות שבהן ניתן ליישם את החוקה בצורה גמישה". בנאום לחברי פרלמנט ציטט ראיסי עורך דין אפריקני שנפגש עמו לפני כמה שנים (שאת שמו לא חשף) ואמר כי "לאיראן יש את החוקה המתקדמת ביותר בעולם", מכיוון שהיא מאחדת בין "אידיאלים לדמוקרטיה". הוא הוסיף כי "החוקה מבטיחה את קיומה של המערכת האיסלאמית" וגם את "זכויות היסוד והחירות הלגיטימית".
8 צפייה בגלריה
נשיא איראן איברהים ראיסי בריאיון לתוכנית 60 דקות ברשת CBS בניו יורק
נשיא איראן איברהים ראיסי בריאיון לתוכנית 60 דקות ברשת CBS בניו יורק
איברהים ראיסי. "החוקה שלנו הכי מתקדמת בעולם"
(צילום: AFP/IRANIAN PRESIDENCY)
8 צפייה בגלריה
כינוס העצרת הכללית של האו"ם נשיא איראן איברהים ראיסי ריאיון CBS
כינוס העצרת הכללית של האו"ם נשיא איראן איברהים ראיסי ריאיון CBS
(צילום: AFP )
מאפריל 1983, ארבע שנים אחרי המהפכה, מחייבת איראן את כל הנשים במדינה לעטות כיסוי ראש. עם השנים, לאור השינויים בדפוסי הלבוש, ניתן היה לראות נשים איראניות במכנסי ג'ינס צמודים ובכיסויי ראש רופפים וצבעוניים. אנשי הדת השמרנים לא רואים זאת בעין יפה. הנשיא ראיסי, איש דת קיצוני, קרא בחודש יולי לכל מוסדות המדינה לאכוף את חוק כיסוי הראש.
בהתבטאות נדירה הודה השבוע גנרל במשמרות המהפכה של איראן כי יותר מ-300 בני אדם נהרגו בהפגנות ברחבי המדינה. איראן מקפידה לכנות את המפגינים במדינה "מתפרעים", וטוענת כי מדינות אויב – בהן ארה"ב וישראל – אחראיות להתססת השטח.
8 צפייה בגלריה
נשים מפגינות באיראן לאור מותה של מהאסא אמיני
נשים מפגינות באיראן לאור מותה של מהאסא אמיני
גוזרות שיער ושורפות חיג'אב: איראניות מפגינות אחרי מותה של אמיני
(צילום: AFP, מתוך טוויטר)
המועצה העליונה לביטחון לאומי של איראן אמרה היום כי מספר ההרוגים בהפגנות "גבוה מ-200", וכי בין ההרוגים יש שוטרים וחיילים, אזרחים, בדלנים חמושים ו"מתפרעים". הנתון נמוך משמעותית מהמספרים של ארגוני זכויות אדם שעוקבים אחרי המחאה. לפי ארגון זכויות האדם Iran Human Rights לפחות 448 בני אדם "נהרגו על-ידי כוחות הביטחון בהפגנות הממושכות ברחבי המדינה".
לפי האו"ם 14,000 איש – בהם נערות ונערים – נעצרו בהפגנות. גם בקרב ההרוגים יש בני נוער.