3 צפייה בגלריה
תמונה קבוצתית של הממשלה בבית הנשיא
תמונה קבוצתית של הממשלה בבית הנשיא
הממשלה ה-37 בבית הנשיא
(צילום: אבי אוחיון, לע"מ)
המשנה ליועצת המשפטית לממשלה, אביטל סומפולינסקי, שלחה מכתב לשרים לקראת המינויים שיבוצעו במשרדי הממשלה השונים. היא הבהירה כי על הממשלה לתת ביטוי משמעותי לחובת הייצוג ההולם לנשים בתפקידים בכירים בשירות המדינה. זאת, בהתאם להנחיית היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה, החלטות ממשלה, ובהתאם לחוק ולפסיקה.
סומפולינסקי ציינה כי על השרים ועל הממשלה בכללותה לקחת בחשבון, במסגרת כלל השיקולים הרלוונטיים, את הצורך להגיע לתוצאה המביאה לידי ביטוי את החובה לייצוג הולם של נשים בקרב המנכ"לים במשרדי הממשלה. היא הוסיפה כי יש לנקוט באמצעים סבירים במטרה לאתר מועמדות מתאימות שכישוריהן הולמים את התפקיד.
כמו כן, צוין במכתב כי קיימת חובת ייצוג הולם גם לקבוצות אוכלוסייה נוספות, כך שיינתן ביטוי לייצוגם של אנשים עם מוגבלות, ערבים, לרבות דרוזים וצ'רקסים, חרדים, עולים חדשים, וכל מי שהוא או אחד מהוריו נולדו באתיופיה.
3 צפייה בגלריה
תכהן כשרה במשרד רה"מ. מאי גולן ובנימין נתניהו
תכהן כשרה במשרד רה"מ. מאי גולן ובנימין נתניהו
תכהן כשרה במשרד רה"מ. מאי גולן ובנימין נתניהו
בקואליציה הנוכחית מכהנות רק תשע נשים לעומת 30 בקואליציה של הכנסת הקודמת. "ייצוג הנשים בישראל יחזור עשרות שנים לאחור", אמרה מנכ"לית שדולת הנשים, עינת פישר-לאלו. הנתונים על ירידה משמעותית במספר החברות בקואליציה מציגים ייצוג מטריד לאזרחיות ישראל שמהוות יותר ממחצית מהאוכלוסייה.
הדוח העשירי של מדד המגדר של מכון ון ליר בירושלים, שפותח על ידי ד"ר הגר צמרת ופורסם בשבוע שעבר, העלה תמונה מטרידה. "מתחילת המדידה בשנת 2004, חלה ירידה של 18% ברמת אי השוויון המגדרי: שיפור של 1.1% בממוצע לשנה", הסבירו החוקרות. "הירידה בייצוג נשים בעקבות בחירות 2022 וההשפעות הכלכליות של המגפה מציבות סימן שאלה ביחס לסיכוי שרמת אי-השוויון המגדרי תמשיך להצטמצם בשנים הבאות".
ואכן, את הפער הבולט ביותר בייצוג הנשי ניתן למצוא במשרות הבכירות במשק, גם במגזר הציבורי וגם במגזר הפרטי. מעבר לפיחות הדרסטי במספר השרות בממשלה, גם בכנסת המצב לא מזהיר: רק 29 חברות כנסת לעומת 91 חברי כנסת. זה עוד טוב, לעומת הרשויות המקומיות: 241 ראשי רשויות מקומיות לעומת 15 ראשות רשויות בלבד. בתפקידי הניהול במגזר הציבורי יש 62% גברים לעומת 38% נשים. מדובר בשיפור משמעותי, שכן לפני עשור שיעור הנשים בתפקידים האלה היה 7% בלבד, אבל עדיין לא מספק.
גם בדירקטוריונים של חברות ציבוריות הפער גדול: 73% גברים ו-27% נשים ‑ שוב, מגמת שיפור כיוון שלפני עשור אחוז הנשים עמד על 18%. גם בתחום הבריאות אין בשורה: 36 גברים מנהלים בארץ בתי חולים לאשפוז כללי, לעומת שש נשים. וכמות המנכ"לים במשק עומדת על 43,910 לעומת 9,090 נשים.
הממשלה שהושבעה לאחרונה רשמה לעצמה הישג שלילי עם ייצוג נשים נמוך של שש שרות בלבד מתוך 31 שרי ממשלה, וזאת לאחר שאתמול (ב') ראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע בישיבת סיעת הליכוד כי החליט למנות את מאי גולן לשרה במשרד ראש הממשלה. היעדר הייצוג הנשי בממשלה מעורר דאגה שנושאי ליבה הקשורים למאבק הנשים בישראל יידחקו, ולא יטופלו כראוי.