המכינה הקדם צבאית על שמו של לוחם סיירת גבעתי סמ"ר ליאל גדעוני, שנפל במהלך "קרב רפיח" באוגוסט 2014 במבצע צוק איתן, נקלעה לקשיים כלכליים. אימו של גדעוני, מזל, שיתפה בשיחה עם ynet בתחושותיה. "אני לא רוצה לחשוב בכלל על מצב שהמכינה הזו תיסגר. תפקידה של אמא הוא לשמור על הילדים שלה. אני לא הצלחתי לשמור על ליאל שלי, עם הילדים הללו שמגיעים למכינה ועושים שינוי אני מרגישה שאני שומרת עליהם יחד עם ליאל ז"ל", אמרה.
במבצע שבו נפל גדעוני נתקלו לוחמי הסיירת במחבלי חמאס שיצאו ממנהרת טרור וניהלו מולם קרב יריות מטווח קרוב. בסיומו, נהרגו שלושה לוחמים, מפקד הסיירת רס"ן בניה שראל, ליאל גדעוני וסגן הדר גולדין, שגופתו עדיין מוחזקת בידי החמאס.
2 צפייה בגלריה
"שום דבר כבר לא יחזור להיות כמו שהיה"- ליאל גדעוני ז"ל.
"שום דבר כבר לא יחזור להיות כמו שהיה"- ליאל גדעוני ז"ל.
סמ"ר גדעוני. "ליאל לא יחזור, אבל הנערים נותנים כוח להמשיך"
(צילום: באדיבות המשפחה)
לפני שבע שנים, שנתיים אחרי מותו של גדעוני, הוקמה "מכינת ליאל" על שמו במחנה גדי בבקעת הירדן, על ידי מי שעומד בראשה היום, סרן (במיל') בצלאל ויברמן, חברו לסיירת. המכינה פונה לצעירים בגילי 20-18 שהוגדרו במצב סיכון בקצה הרצף, בעלי רקע של נשירה ממסגרות, עבר של התמכרויות לסמים או אלכוהול ורישום פלילי. במהלך שנות פעילות המכינה הגיעו אליה צעירים שנפלטו ממסגרות מהסיבות האלו.
במערכת הביטחון מכירים את המכינה ולעיתים מפנים אליה נערי גבעות שעוברים הליך שיקום לאחר שהורשעו בעבירות של פשיעה לאומנית. הקשר עם גורמי צבא וביטחון אחרים הוא משמעותי. המכינה נחשבת לכתובת עבור גורמי רווחה ושיתוף הפעולה עם צה"ל הוא הדוק. התוכנית החינוכית במכינה נפרסת על פני עשרה חודשים וכוללת שיעורים והרצאות, סדנאות מקצועיות, חיי משק וטיפול באמצעות בעלי חיים, סדנאות רגשיות, רכישת מיומנויות, הכנה לצה"ל, סיורים ומסעות ושילוב והתנדבות בקהילה.
2 צפייה בגלריה
חניכים במכינה ע"ד הלוחם ליאל גדעוני
חניכים במכינה ע"ד הלוחם ליאל גדעוני
חניכים במכינה. "הופכים לקצינים ביחידות הכי מובחרות"
ראש המכינה ויברמן עבר בעצמו שינוי משמעותי, הוא היה מסורב גיוס לאחר שנפתחו נגדו תיקים פליליים בין היתר על רקע פשיעה לאומנית.
בגלל הקשיים הכלכליים אליה נקלעה, פתחו במכינה בקמפיין לגיוס כספים כחלק מהמאמץ למנוע את סגירתה. "נחמה כבר לא תהיה לי, כי ליאל כבר לא יחזור. אבל כשאני מתבוננת על הנערים הללו אני מקבלת כוח להמשיך יום אחרי יום. השינוי שהם עוברים הוא ממש הצלת נפשות". לדבריה, "חלקם נכנסים לשם מסורבי גיוס, כאלה שלא מצאו את מקומם ובמכינה הם עוברים את השינוי והופכים לקצינים ביחידות הכי מובחרות בצה"ל. יום הזיכרון מתקרב ובכל שנה הם מגיעים אליי לסלון ויחד אנחנו משוחחים על הערכים של ליאל. זה נותן לנו כוח. אסור לתת למקום כזה להיסגר".
לתרומות לחצו כאן