בטורקיה נמשכה אמש (ראשון) חקירת הפיגוע בלב איסטנבול שגבה את חייהם של שמונה בני אדם והוביל לפציעתם של 81 אחרים. שר המשפטים הטורקי בקיר בוזדג אמר אמש בריאיון לכלי תקשורת מקומי כי החוקרים מתמקדים באישה שישבה על ספסל בזירת הפיצוץ במשך כ-40 דקות, שם, אחרי שעזבה את המקום, נראה תיק נטוש. "התיק הזה הכיל טיימר או שמישהו הפעיל אותו בשלט", אמר השר הטורקי - שלמעשה הכחיש אפשרות שאת הפיגוע ביצע מחבל מתאבד.
במהלך הלילה שר הפנים סולימאן סוילו אמר כי המשטרה לכדה את "האדם שביצע את הפיגוע", אך לא פירט אם מדובר באותה חשודה. בנוסף, סוילו האשים את ארגון "מפלגת פועלי כורדיסטן" (PKK) כאחראית לביצוע הפיגוע. ה-PKK היא מיליציה כורדית שמוגדרת כארגון טרור בטורקיה, וגם בארה"ב ובאיחוד האירופי. עוד ציין השר כי 50 מהפצועים בפיגוע שוחררו מבתי החולים, אך אמר כי חמישה עוד מאושפזים במחלקות טיפול נמרץ, ושניים מהם נמצאים במצב אנוש.
10 צפייה בגלריה
זירת הפיצוץ באיסטנבול
זירת הפיצוץ באיסטנבול
תמונת האישה החשודה שפורסמה מוקדם יותר בערוצי אופוזיציה טורקיים
(צילום: רויטרס )
10 צפייה בגלריה
זירת הפיצוץ באיסטנבול
זירת הפיצוץ באיסטנבול
(צילום: gettyimages )
בתיעוד מזירת האירוע נראה הספסל שעליו דיבר שר המשפטים, סמוך לחנות מנגו, כשהאדנית הגדולה שאליו הוא מחובר נראית מוטה לצד, ככל הנראה מעוצמת הפיצוץ.
לדברי בוזדג, זהותה של האישה החשודה שתמונתה פורסמה בידי ערוצי טלוויזיה המזוהים עם האופוזיציה עדיין לא ברורה - ולא ידוע אם היא משתייכת לארגון כלשהו. עד כה לא פורסמה לקיחת אחריות על הפיגוע. טורקיה ואיסטנבול סבלו בעבר משורת פיגועים קשים של דאעש ושל המחתרת הכורדית. ב-2016 התפוצץ מחבל מתאבד בשדרות איסתיקלאל, בפיגוע שבו נהרגו שלושה ישראלים.
10 צפייה בגלריה
זירת הפיצוץ באיסטנבול
זירת הפיצוץ באיסטנבול
הספסל ההרוס ליד חנות מנגו בשדרות איסתיקלאל
(מתוך טוויטר )
10 צפייה בגלריה
 אנשי משטרה מז"פ
 אנשי משטרה מז"פ
(צילום: רויטרס )

הפיצוץ אירע אתמול אחר הצהריים בשדרות איסתיקלאל בשעה 16:13 (שעון איסטנבול), שעה שבה בדרך כלל הרחוב המרכזי עמוס במיוחד. גולשים ברשתות החברתיות דיווחו כי החנויות בשדרות - מוקד תיירות, מסחר ובילויים - נסגרו. למרות זאת, לא כל המסעדות בשדרה נסגרו. "אנחנו לא מפחדים. שמענו את הפיצוץ אבל אנחנו פתוחים עד שהמשטרה תבוא ותבקש מאיתנו לסגור", אמר אתמול מוסטפא גולר, מנהל מסעדה באזור השדרות.
תיירים ישראלים שוהים באיסטנבול בימים אלה, אולם בפיגוע לא דווח על נפגעים ישראלים. גורם ביטחוני בישראל המליץ לישראלים שנמצאים באיסטנבול להישאר במלון בעקבות הפיגוע. "ההמלצה היא כרגע להישאר במלון עד שהדברים מתבהרים ולהקשיב להמלצות ולהנחיות של גורמי הביטחון הטורקים", אמר הגורם. "החקירה של הפיגוע נמצאת בעיצומה, כוחות הביטחון הטורקים עושים את המאמצים למצוא את המפגעים".
10 צפייה בגלריה
זירת הפיצוץ באיסטנבול
זירת הפיצוץ באיסטנבול
(צילום: רויטרס )
10 צפייה בגלריה
זירת הפיצוץ באיסטנבול
זירת הפיצוץ באיסטנבול
(צילום: רויטרס )
ההמלצות של הגורם לאזרחים הישראלים באיסטנבול פורסמו לצד קריאה לאזרחים הישראלים להימנע מנסיעות שאינן חיוניות למדינה, לאור אזהרת המסע ברמה בינונית שפורסמה לטורקיה. במל"ל המליצו לכל השוהים במדינות עם אזהרת מסע ברמה 3 - בינונית - על צעדי זהירות רבים. בין המלצות המל"ל: לעדכן קרובי משפחה על המיקום בטיול, להימנע מפרסום מיקום ברשתות החברתיות, להתרחק מהפגנות והתקהלויות, לשמור על ערנות, להסתיר זהות ישראלית, לא לעלות על רכבים לא מזוהים.
למרות אזהרת המסע, הדלפקים לטיסות לטורקיה בנתב"ג היו מלאים. ניר ודגנית, ישראלים שהמריאו לאיסטנבול, סיפרו בשיחה עם ynet, עוד לפני שפורסמו ההמלצות, כי "הזמנו כבר כרטיסים ושילמנו על בית מלון. שמענו על הפיגוע ואנחנו יודעים שצריכים להיות מאוד זהירים. אנחנו כישראלים למודי ניסיון עם הטרור".

"נגיע לאחראי גם אם יהיה בצד השני של העולם"

לפיגוע באיסטנבול הגיעו גינויים ותנחומים מכל רחבי העולם, וגם מישראל. נשיא המדינה יצחק הרצוג אמר כי הוא שולח את תנחומיו ל"ידידים בטורקיה ולמשפחות הקורבנות". הוא הוסיף כי הוא "מזועזע מהדיווחים על הפיגוע הנתעב באיסטנבול, המכוון נגד אזרחים חפים מפשע. על העולם כולו לעמוד באופן מאוחד ואיתן כנגד הטרור". ראש הממשלה יאיר לפיד ביקש "לשלוח חיזוקים לנשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן ולממשל הטורקי". לפיד אמר עוד כי "נילחם בטרור יחד, ביד קשה, בכל מקום בו הטרור ירים את ראשו".
10 צפייה בגלריה
זירת הפיצוץ באיסטנבול
זירת הפיצוץ באיסטנבול
(צילום: רויטרס )
10 צפייה בגלריה
זירת הפיצוץ באיסטנבול
זירת הפיצוץ באיסטנבול
(צילום: gettyimages )
נשיא טורקיה ארדואן הבטיח כמה שעות אחרי הפיגוע כי ארצו תעניש את המבצעים. לפני נסיעתו לפסגת ה-G-20 באינדונזיה אמר הנשיא הטורקי כי הרשויות חוקרות מי אחראי לפיצוץ ולהנחת המטען, והגדיר את האירוע כ"מתקפה מתועבת". סגנו של ארדואן, פואט אוקטאי, הוסיף אמש: "אנחנו נמצא את מי שעומד מאחורי המתקפה הזו גם אם הוא יגיע לצד השני של העולם". טורקיה מנעה במשך זמן רב מערוצי הטלוויזיה המקומיים לשדר תמונות מהזירה, והטילה הגבלות על פרסום מידע על האירוע.
שיר קמחי, אזרחית ישראלית שהייתה באזור הפיצוץ, סיפרה ל-ynet אתמול: "היינו בכיכר טקסים בכניסה לרחוב איסתיקלאל ושמענו בום. חצי דקה אחר כך אנשים נהרו לכיוון שלנו. עמדנו שם להבין מה הסיפור. אחרי כמה דקות אנשים שוב רצו . היו מלא סירנות. יש מלא מסוקים. עכשיו אנחנו סגורים במלון שנמצא מרחק 300 מטר מהכיכר".
ורד ורוני בוסי, תושב פרדסייה שנסעו לאיסטנבול עם קבוצת חברים, סיפרו כי היו בכיכר טקסים הסמוכה כמה דקות לפני הפיגוע. "זה מפחיד מה שקרה. אני רוצה עכשיו לחזור הביתה", אמרה ורד. השניים סיפרו כי החליטו לעזוב את הכיכר וללכת לקניון "במזל ממש". לדבריהם, "היינו סגורים בקניון שעה פשוט לא נתנו לנו לצאת. הזמנו מונית שתיקח אותנו למלון ולקח הרבה זמן עד שהנהג הגיע. ההרגשה בכלל לא נעימה. כולנו נמצאים בפחד. לקחנו חופשה כדי לבלות ובמקום זה קיבלנו פיגוע וטיול של פחד שרק מתגבר וחרדה".
איילת, ישראלית שהייתה בקרבת מקום, סיפרה ל-ynet radio אתמול כי הסתגרה במלון ברחוב איסתיקלאל אחרי הפיגוע. "אני לא יודעת מה קרה שם. מה שכן, הטורקים היו מאוד נחמדים. אמרו לנו להירגע שהכל בסדר. לא הרגשנו כלום, היה טיול מדהים. לא הרגשנו שום דבר".
פורסם לראשונה: 23:40, 13.11.22