בית משפט השלום בראשון לציון קיבל בצהריים (שני) את בקשתה של האישה המאוימת מלוד, ודחה את בקשת המשטרה לשלוח אותה בכפייה למקלט לנפגעות אלימות. משמעות ההחלטה היא שהאישה תוכל לשוב לעיר מגוריה, למרות האיומים עליה, אולם לפי שעה היא עדיין נמצאת בפיקוח המשטרה - שבוחנת את ההחלטה וחוששת לגורלה אם אכן תשוב לביתה.
2 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
בעקבות ההחלטה, אמר גורם בכיר במשטרה: "עשינו כל מה שאנחנו יכולים במסגרת החוק להגן על החיים שלה במקביל לחקירה. אם היא חוזרת לדירה שלה אנחנו לא יכולים להגן עליה. המשטרה היא לא חברת אבטחה. אנחנו עובדים בשני מישורים: פעם אחת רוצים להגן עליה ופעם שנייה מבצעים חקירה כדי לאסוף ראיות נגד החשודים. בית המשפט החליט והתחנה תתמודד עם ההחלטה. אם תירצח למי יבואו בטענות? אנחנו מפנים דירה, ומשקיעים משאבים וזמן כדי להגן עליה".
לדיון בבית המשפט הגיעה האישה תחת אבטחה כבדה. כוחות סמויים וגלויים אבטחו את מסלול הנסיעה לבית המשפט, ואת המקום עצמו. אל הדיון הגיעו גם נציגים מטעם משרד הרווחה, לאחר שאתמול בית המשפט המחוזי ביקש מהם להגיש דו"ח בנוגע למצבה של האישה, ולהציע חלופות הגנה אפשריות עבורה.
המשטרה ביקשה לשלוח את האישה למעצר הגנתי ארבעה ימים אחרי רצח רבאב אבו סיאם בלוד, שהייתה מאוימת על-ידי בעלה לשעבר. בית המשפט נעתר לבקשה, ואישר צו המורה על האישה לשהות במקלט מוגן עד מחר. לפני שלושה ימים העבירו השוטרים לתחנת המשטרה את אותה תושבת לוד, שלפי המשטרה נמצאת בסכנת חיים ומסרבת לעבור למקלט הגנה. חוקרי תחנת המשטרה בלוד ומרחב שפלה פתחו בחקירה כאשר עלה חשש כי מתבצע מעקב אחר האישה ובעקבות אירוע ירי לעבר בית משפחתה, שבו לא היו נפגעים.

2 צפייה בגלריה
רבאב וזירת הרצח בלוד
רבאב וזירת הרצח בלוד
רבאב אבו סיאם וזירת הרצח
(צילום: נדב אבס)
במשטרה אמרו כי לאור החשש הכבד לחייה מחד, וסירובה לעבור למקלט הגנה מאידך, ובתום הערכת מצב שנעשתה על ידי פיקוד מרחב שפלה והתחנה, הוחלט להביאה לאחת מתחנות המשטרה במרחב על מנת להגן על חייה. זאת, ציינו, "במקביל לחקירה מאומצת המתנהלת במרחב על מנת לעצור חשוד במעשה". במקרה של רצח אבו סיאם, נזכיר, במשפחתה האשימו את הרשויות שלא הצליחו להגן עליה - אף שבמשטרה התעקשו כי ביקשו להרחיקה מהעיר והיא סירבה להיפרד מבנותיה.
מוקדם יותר הודיעו משרדי הרווחה וביטחון הפנים כי גיבשו מתווה עבור האישה. על פי ההצעה, ככל שבית המשפט יקבל את ההחלטה על מעצר הגנתי, האישה תועבר לדירה של משרד הרווחה ותאובטח על-ידי חברת אבטחה שמעניקה שירות למשרד בשיתוף פעולה עם המשטרה ובהתאם להנחיותיה. עם זאת, האישה סירבה למתווה - ובמשטרה ממשיכים להזהיר מכך שיתאפשר לה לשוב לביתה בלוד.
עורך דינה של האישה, שאדי כבהא, מסר מוקדם יותר כי "היא לא מעוניינת להסתובב תחת הגבלות של משטרת ישראל. לא הגיוני שמשטרת ישראל תגביל את החירות שלה. יש לה בית שהיא יכולה לשהות בו, יש לילדים שלה חדרים וציוד. יש להם משפחה. הם לא צריכים לעקור את מקום מגוריהם. אם המשטרה רוצה להגן עליה, שתבוא להגן עליה בביתה".