מאז שר המשפטים יריב לוין הציג את הרפורמה הנדרשת לדבריו במערכת המשפט, שופטים ומשפטנים בכירים לשעבר ובהווה העדיפו שלא להגיב. אתמול (שישי) בכנס המשפטנים של התנועה לאיכות השלטון, שני יועצים משפטיים לשעבר בממשלות נתניהו הקודמות תקפו את תוכניתו של לוין.
המשנה לנשיאת בית המשפט העליון בדימוס, הפרופ' אליקים רובינשטיין, אמר כי שימוע לשופטים, שהוא אחד מהצעדים שמציע לוין במסגרת הרפורמה שלו, "יהיה מופע מצוין, אך דרך נוראית לבחור שופטים". הוא התייחס גם לפסקת ההתגברות המוצעת, ברוב של 61 חברי כנסת: "זו פוליטיקה של החלשה, אין בכך צורך. בטח לא ברוב של 61 חברי כנסת".
2 צפייה בגלריה
מזוז ורובינשטיין נגד הרפורמה של לוין
מזוז ורובינשטיין נגד הרפורמה של לוין
מזוז ורובינשטיין נגד הרפורמה של לוין
(צילום: אלכס קולומויסקי, אוהד צויגנברג, נדב אבס)
השופט בדימוס אף טען כי עילת הסבירות, שגם אותה הצהיר לוין כי בכוונתו לבטל, "היא הבסיס לסיוע לחלשים - ואסור לבטלה". עוד הוא הוסיף כי הרצון להחליף את היועצים משפטיים למשרת אמון היא החלטה תמוהה: "היועצים מעולם לא הכשילו מדיניות חוקית של שר. הפיכת היועצים המשפטיים למשרת אמון מגלמת נזק כפול - פוליטיזציה של שירות המדינה, ופגיעה במקצועיות של השירות הציבורי. זוהי אינה משילות אלא אנטי משילות."
שופט העליון בדימוס מני מזוז, שהיה היועץ המשפטי בין השנים 2004 ל-2010, אמר בכנס כי "התוצאה של פסקת ההתגברות תהיה מדינה ללא הפרדת רשויות. מדינה שיש בה רק רשות אחת ששולטת גם בכנסת וגם במערכת המשפטית. אני לא מכיר בספרות של מדעי המדינה שמדינה כזו יכולה להיחשב כמדינה דמוקרטית".
2 צפייה בגלריה
ציפי לבני
ציפי לבני
"רוצים לומר לנו נאכיל אתכם ברעל ואתם תאכלו בפה סגור. אנחנו לא נשתוק"
(באדיבות התנועה לאיכות השלטון)
מי שעוד התייחסה לרפורמה היא שרת המשפטים לשעבר ציפי לבני, שאמרה: "רוצים לומר לנו נאכיל אתכם ברעל ואתם תאכלו בפה סגור. אנחנו לא נשתוק".
מוקדם יותר אתמול תקף את כוונות לוין גם יו"ר לשכת עורכי הדין, עו"ד אבי חימי. "בדיוק היום מציינים בארה"ב שנתיים להסתערות האנטי-דמוקרטית על הקפיטול. גם אצלנו מתרחשת כרגע התקפה על הקפיטול הישראלי - על בית המשפט", אמר בכנס של התנועה לאיכות השלטון.
"הציבור לא בחר בשינוי שיטת המשטר, בריסוק בתי המשפט ובעריצות שלטונית", הוסיף עו"ד חימי. "אין מדינה ליברלית ללא ביקורת שיפוטית וללא גבול לכוחו של השלטון. בנפול מבצר בית המשפט, אין עוד ערובה לדמוקרטיה. ההיסטוריה מלמדת שפרפור הגסיסה הראשון של הדמוקרטיה הוא סירוס בית המשפט - כך קרה בהונגריה ובפולין, וזהו הצעד הראשון בדרך לטורקיה ורוסיה". הוא ציין כי "לשכת עורכי הדין תמשיך לעמוד לימינה של הרשות השופטת".
פורסם לראשונה: 20:24, 06.01.23