בימים הקרובים תגיש לשכת התביעות של המשטרה לבית משפט השלום בנצרת כתב אישום נגד ז'קי אלבז (58), תושב נוף הגליל, החשוד בעשרות מקרי התחזות - ובהם גם התחזות לשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר ולאנשים מוכרים נוספים.
רס"ר דניאלה פסחוב, חוקרת בכירה של פשיעה חמורה במשטרת נוף הגליל, סיפרה כי "בחודש אוגוסט האחרון קיבלנו תלונה מחברת ישראכרט על מספר מעשי התחזות במטרה לקחת הלוואה על שם אדם אחר, וכן בקשות להנפקת כרטיסי אשראי. הם הבינו שמדובר באותו מספר טלפון וזיהו שמדובר באותו קול עם מבטא צרפתי. במקביל, התחילו לקוחות של ישראכרט מכל הארץ לפנות לחברה בתלונה שבוצעו על שמם עסקאות שהם לא ביצעו, וכן נעשה שינוי של כתובות ומספרי טלפון בבקשות לכרטיסי אשראי".

"פניתי לישראכרט כדי להבין את היקף החקירה ומהם למדתי שמדובר בהיקף ענק", הוסיף רפ"ק דורון גבאי ממשטרת נוף הגליל. "התחלתי לפנות לעשרות קורבנות מכל הארץ - מאשקלון שבדרום ועד לכרמיאל שבצפון. ביקשנו שיגיעו לתחנת המשטרה הקרובה אליהם כדי להגיש תלונה. התחלנו לאסוף עוד ראיות מחברות אשראי נוספות, בנקים ומכרים של החשוד".
באותו חודש אלבז נעצר, ואחרי שבועיים של חקירה הוא שוחרר, כשהמשטרה עוד המשיכה לחקור את התיק. לפי רס"ר פסחוב ורס"ר ודניס אסתרקין, גם הוא חוקר בכיר של פשיעה חמורה במשטרת נוף הגליל, "אחרי שטיפלנו ב-19 תלונות בקיץ ושחררנו אותו, הופתענו לקבל תלונות חדשות בינואר. זרמו אלינו תשע תלונות חדשות שהצביעו על כך שזמן קצר אחרי שאלבז שוחרר הוא המשיך בתרגילי ההונאה שלו, ואז נעצר שוב בפברואר. מאז המשכנו את הטיפול בתיק בהליך מעצר, אספנו ראיות על 28 תיקים שמתנהלים נגדו, ולהערכתינו יש עוד עשרות מתלוננים בפוטנציה שעוד לא הגישו תלונה".
2 צפייה בגלריה
תעודת זהות מזויפת שיצר המתחזה
תעודת זהות מזויפת שיצר המתחזה
עשה שימוש גם בזה: תעודת זהות מזויפת של בן גביר
(צילום: דוברות המשטרה)
2 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר, עודה טראבין אסיר, טירן פרו, לונה צ'מטאי סלפטר
איתמר בן גביר, עודה טראבין אסיר, טירן פרו, לונה צ'מטאי סלפטר
התחזה גם לאנשים מוכרים: צ'מטאי, בן גביר, טראבין ופרו
(צילום: מוחמד שינאווי, יריב כץ, אלבום פרטי, GettyImages)
לדברי רס"ר פסחוב, "מניתוח דפוסי העבודה שלו למדנו שהוא מוציא מהרשתות מספרים וצילומים של תעודות זהות, מחייג לחברות האשראי ומזדהה בשם הקורבן, באמצעות תאריך לידה ומספר תעודת הזהות שלו. במהלך שלב הזיהוי, כשהוא צריך למסור תאריך הנפקה, הוא מוסר את תאריך ההנפקה שמופיע בצילום. אם התאריך תואם הזיהוי עובר בהצלחה והחברה ממשיכה מולו בהנפקת הכרטיס, תוך כדי שהוא מעדכן מספר טלפון ששייך לו, לצד כתובות מייל ומגורים, עד שהוא מקבל כרטיס אשראי שמגיע בדואר או דיגיטלית. כך הוא מקבל את כרטיסי האשראי. עוד עולה מהחקירה שהיו ניסיונות לקבל כרטיסי אשראי של מנפיקים נוספים, אולם הם לא צלחו".
רפ"ק דורון גבאירפ"ק דורון גבאיצילום: דוברות מחוז צפון
במהלך החקירה נודע כי באמצעות איתור מספרי תעודת זהות בגוגל התקשר אלבז לחברת ישראכרט, וניסה לקבל כרטיס אשראי על שם השר בן גביר. בשיחה עם נציגה של החברה נשמע אלבז מדבר עם מבטא צרפתי, תוך שהציג את עצמו בתור "בן גביר איתמר" וביקש להזמין כרטיס אשראי. הוא אף סיפק לנציגה מספר מספר תעודת זהות ותאריך לידה, וזייף תעודת זהות של השר. כמו כן, ניסה החשוד להתחזות לספורטאית האולימפית לונה צ'מטאי, לצעיר טירן פרו שגופתו נחטפה לג'נין ב-2022, לעודה טראבין שישב 15 שנים בכלא המצרי, לאיש כוחות הביטחון ולאנשים מוכרים נוספים. הניסיונות להתחזות לאנשים אלו לא צלחו, בין היתר למשל משום שאלבז נכשל בשלב הזיהוי בעת שהתחזה לצ'מטאי, אך עלה בידו להוציא שישה כרטיסי אשראי בשמם של אזרחים תמימים.
משטרת ישראל עצרה חשוד שהתחזה לאיתמר בן גביררס"ר דניאלה פסחובצילום: דוברות המשטרה
משטרת ישראל עצרה חשוד שהתחזה לאיתמר בן גביררס"ר דניס אסתרקיןצילום: דוברות המשטרה
רס"ר פסחוב ציינה כי היא "קוראת לכל אזרח שאיבד את תעודת הזהות שלו, או שיודע שהתעודה מפורסמת ברשתות, להגיע למשרד הפנים ולהנפיק תעודה חדשה. זו הדרך היחידה להתמודד עם מעשי נוכלות כאלה. אלבז הצליח לקבל הלוואה על סך 115 אלף שקל מישראכרט וביצע עוד עסקאות בשווי עשרות אלפי שקלים על שמות קורבנותיו". בשל כך, אלבז צפוי להיות מואשם בהתחזות לאדם אחר במטרה להונות, בקבלת דבר במרמה, בשימוש ברכיב חיוני ובגניבה בריבוי מקרים.
עו"ד לנא נעום נאסר, המייצגת את החשוד מטעם הסניגוריה הציבורית, מסרה: "מדובר באדם שמתמודד עם בעיות רפואיות מורכבות ובעיות נפשיות. בעקבות המעצר, מצבו הנשפי והרפואי הולך ומדרדר. לאחר שיוגש כתב האישום נשקול את המשך צעדינו המשפטיים".