מחריף המאבק בין שני שרי הביטחון על סמכויות השליטה ביהודה ושומרון: יום אחרי שהחרים את ישיבת הממשלה, הודיע בצהריים (שני) יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' כי מפלגתו דורשת לכבד את ההסכמים הקואליציוניים, ולאפשר לה לקבל לידיה את האחריות על יחידת מתאם פעולות הממשלה בשטחים והמנהל האזרחי.
"אנחנו מתכוונים לפעול להוציא את כל הנושאים האזרחיים מידי הצבא", אמר סמוטריץ' במסר ישיר לשר הביטחון יואב גלנט על רקע הפינוי הכפול של מאחז "אור חיים", שהקמתו נחשפה ב-ynet. אחרי שחמש משפחות עלו ביום שישי שעבר לשטח שבו הוקם המאחז לזכרו של הרב חיים דרוקמן, הגיעו למקום כוחות גדולים של יס"מ ומשמר הגבול ופינו את המתנחלים. גם אתמול היה ניסיון להקים מחדש את המאחז, אולם כוחות הביטחון מנעו זאת.
2 צפייה בגלריה
השרים גלנט וסמוטריץ'
השרים גלנט וסמוטריץ'
השרים גלנט וסמוטריץ'
(צילום: EPA, עמית שאבי)
2 צפייה בגלריה
ניסיון עלייה נוסף למאחז גבעת אור החיים
ניסיון עלייה נוסף למאחז גבעת אור החיים
עליית המתנחלים למאחז שפונה
השר סמוטריץ' טען מצידו ביום שישי כי פנה בהתאם לסמכותו למתאם פעולות הממשלה בשטחים לעצור את הפינוי. סמוטריץ', שבמחאה לפינוי החרים אתמול עם שאר השרים של הציונות הדתית את ישיבת הממשלה, אף טען כי "שר הביטחון גלנט הורה על ביצוע הפינוי למרות ההנחיה, בלא ששוחח עם השר סמוטריץ' ובניגוד מוחלט להסכמים הקואליציוניים המהווים את הבסיס לקיומה של הממשלה".
מנגד, מלשכתו של השר גלנט נמסר כי "שר הביטחון שוחח עם הרמטכ"ל הרצי הלוי, והעניק גיבוי מלא לצה"ל וכוחות הביטחון. כל פעולה בשטח צריכה להיעשות לפי חוק, בתיאום מלא, ובכפוף להערכת המצב הביטחונית". ראש הממשלה בנימין נתניהו גיבה את שר הביטחון גלנט, ומלשכתו נמסר: "הממשלה תומכת בהתיישבות אך ורק כשהיא נעשית באופן חוקי ובתיאום מראש עם ראש הממשלה וגורמי הביטחון, דבר שלא נעשה במקרה זה".

"לעשות שינוי אמיתי בשטח"

סמוטריץ', שמכהן כשר שני במשרד הביטחון לצד תפקידו כשר האוצר, אמר היום: "במשא ומתן דרשנו לקבל את האחריות על ההתיישבות ביהודה ושומרון ועל המנהל האזרחי כדי לעשות שינוי אמיתי בשטח. הגיע הזמן שתושבי יהודה ושומרון יפסיקו להיות אזרחים סוג ב' שחיים תחת משטר צבאי ויזכו לקבל שירותים אזרחיים באיכות גבוהה כמו כל אזרחי ישראל. לכן אנחנו מתכוונים לפעול להוציא את כל הנושאים האזרחיים מידי הצבא.
"אנחנו מתכוונים לעשות שינוי כיוון ומהפכה בכל נושא האכיפה של הבנייה הפלסטינית הלא חוקית, כולל בחאן אל אחמר ובכל מקום שבו זה יקרה. הדבר הזה נקבע בהסכמים הקואליציוניים. אתם יודעים שאצלנו מה שאתה בוחר זה מה שאתה מקבל, ולכן אנחנו נעמוד על כך שההסכם יכובד במלואו. שוחחתי על כך עם ראש הממשלה יחד עם ראשי מפלגות הקואליציה ואני סמוך ובטוח שראש הממשלה יפעל באופן מיידי כדי להבטיח שכל שרי הממשלה יכבדו את ההסכמים הקואליציוניים".

מוקדם יותר התפתח עימות מילולי בין שר הביטחון לשעבר בני גנץ לסמוטריץ'. בפתח ישיבת סיעת המחנה הממלכתי אמר היו"ר גנץ כי סמוטריץ' הוא "סוס טרויאני במערכת הביטחון". סמוטריץ' הגיב לכך בפתח ישיבת סיעתו ואמר: "שמעתי את גנץ מכנה אותי סוס טרויאני במערכת הביטחון. אני לא נבהל, ככה זה כשמזיזים לאליטה את הגבינה. קשה לגנרל כמו גנץ לקבל את זה שאנחנו נכנסים ליהודה ושומרון. חלקים באופוזיציה הופכים לסוסים טרויאנים".
גנץ אמר בישיבת סיעתו: "בסוף השבוע האחרון קיבלנו לראשונה גם דוגמית להשלכות החמורות של החדרת סוסים טרויאנים ללב ליבה של מערכת הביטחון. כפי שהזהרתי - לצה"ל חייב להיות מפקד אחד, ולמערכת הביטחון יש שר ממונה אחד. העובדה שהגענו למצב שניתנות הנחיות סותרות בנוגע לפעילות מבצעית שגרתית של פינוי מאחז - הן תמרור אזהרה לראש הממשלה ולשר הביטחון שהפוליטיקה חודרת עמוק לתהליכי קבלת ההחלטות".
גנץ אמר עוד: "אין ולא יכול להיות שר ביטחון ב', אין ולא יכול להיות מפעיל כוח אלטרנטיבי ביהודה ושומרון. אני קורא לראש הממשלה לעצור את הפארסה - ולקחת עכשיו מידי סמוטריץ' את כל הסמכויות ולהכפיפו לשר הביטחון באופן מלא, או לבטל לאלתר את מינויו כשר במשרד הביטחון. אני קורא לו להודיע לבן גביר שמג"ב איו"ש היה ויישאר חלק מהכוח האורגני של פיקוד המרכז. אני קורא לו לעשות את זה כעת, לפני שיהיה מאוחר מדי, לפני שנעמוד במבחן משמעותי שבו הסכמים קואליציוניים וצרכים פוליטיים, יפגעו במשימה המבצעית ויפגעו בביטחון אזרחי ישראל. אל תשחקו בביטחון".
השר סמוטריץ', שדיבר מיד אחריו בישיבת סיעת הציונות הדתית, אמר: "שמעתי את בני גנץ מכנה אותי סוס טרויאני במערכת הביטחון אני רוצה לומר לו - אני לא נבהל. תמיד שלאליטה מזיזים את הגבינה, קשה לקבל את זה. כמו שגם למערכת המשפט קשה לקבל את השינוי. גם לגנץ קשה לקבל את השינוי במערכת הביטחון, מתערבים למה שהאליטה התרגלה לחשוב שזה בשליטתה. בני ידידי, נמשיך לעשות דברים טובים ולשנות. אני קורא לאופוזיציה - תהיו לוחמים, אבל אל תשרפו את מדינת ישראל".