בית המשפט בג'ורג'יה גזר אמש (שישי) מאסרי עולם על שלושת הגברים שרצחו לפני שנתיים את אמאד ארברי - צעיר שחור שרק יצא לריצה מחוץ לביתו. לפני כחודש וחצי הרשיע חבר המושבעים ברצח את טרוויס מקמייקל ואת אביו גרגורי - שרדפו במכוניתם אחרי ארברי - וגם את השכן שתיעד את המרדף, וויליאם "רודי" בראיין. על פי פסיקת השופט טימותי וולמסלי, המקמייקלים יעבירו את כל חייהם בכלא, אולם בראיין יוכל לבקש חנינה אחרי 30 שנות מאסר - העונש המינימלי בגין רצח בג'ורג'יה.
3 צפייה בגלריה
שלושת ה נאשמים הורשעו ברצח אמאד ארברי ג'ורג'יה ארה"ב
שלושת ה נאשמים הורשעו ברצח אמאד ארברי ג'ורג'יה ארה"ב
שלושת הנאשמים הורשעו ברצח אמאד ארברי
(צילום: AP)
ארברי נורה למוות ב-23 בפברואר 2020 בעיירה ברונסוויק בג'ורג'יה. הוא היה בן 25 במותו. טרוויס וגרגורי מקמייקל, שהיו חמושים, הסבירו שרדפו אחריו מכיוון שחשדו שמדובר בשודד שפורץ לבתים בשכונה שבה הם גרים. כשראו אותו ברחוב החליטו לרדוף אחריו בטנדר שלהם כדי להביא למעצרו.
המרדף נמשך כחמש דקות. כשארברי ניסה לעקוף את הטנדר פרץ עימות בינו לבין טרוויס, ובמהלכו ירה בו טרוויס שלוש פעמים. האב גרגורי טען כי ארברי הוא זה שהתחיל "לתקוף באלימות" את בנו.
בראיין נסע מאחורי הטנדר של טרוויס וגרגורי, ותיעד את הירי בטלפון הסלולרי שלו. הוא מסר את תיעוד הירי לחוקרים. הסרטון פורסם ב-5 במאי, חודשיים וחצי אחרי הרצח, ועורר סערה גדולה.
כמה ימים אחרי פרסום הסרטון נעצרו גרגורי וטרוויס מקמייקל. גם בראיין הואשם בכך שניסה לעצור לשווא את ארברי. הוא הועמד לדין על עבירת רצח - ולא על אישום של רצח: במסגרת החוק בג'ורג'יה ניתן להאשים אדם בעבירת רצח על ביצוע עבירה שגרמה למותו של אדם אחר, גם ללא כוונה לרצוח.
3 צפייה בגלריה
תיעוד ירי אמאד ארברי צעיר שחור נורה למוות ג'ורג'יה ארה"ב
תיעוד ירי אמאד ארברי צעיר שחור נורה למוות ג'ורג'יה ארה"ב
תיעוד הירי בפברואר 2020
3 צפייה בגלריה
ארה"ב אמאד ארברי צעיר שחור ש נרצח ג'ורג'יה
ארה"ב אמאד ארברי צעיר שחור ש נרצח ג'ורג'יה
אמאד ארברי
(צילום: רויטרס)
חבר המושבעים – שכלל גבר שחור ו-11 גברים ונשים לבנים – הגיע להחלטה אחרי משפט שנמשך כשבועיים. הם דחו את טענת הנאשמים להגנה עצמית. עורכי הדין של הנאשמים הזכירו שבג'ורג'יה קיים חוק שמאפשר לכל אדם לבצע "מעצר אזרחי", אם לדעתו יש חשד סביר שהאדם שאותו הוא רוצה לעצור ביצע פשע חמור. החוק המדובר בוטל אחרי הרצח של ארברי, שהסעיר את ארה"ב.
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הגיב להכרעת חבר המושבעים ואמר: "שום דבר לא יכול להחזיר את ארברי בחזרה למשפחתו ולקהילה שלו, אבל גזר הדין מוודא שמי שביצעו את הפשע הנוראי הזה ייענשו. גזר הדין מראה שמערכת המשפט עושה את עבודתה, אבל זה לא מספיק. אנחנו חייב להבטיח לעצמנו לבנות עתיד של אחדות, שבו איש לא חושש מאלימות בגלל צבע עורו".
מרקוס ארברי, אביו של אמאד, פרץ בבכי אחרי הקראת גזר הדין וחיבק את מי שהגיעו לתמוך במשפחה מחוץ לבית המשפט. "הוא לא עשה שום דבר", אמר אמש על בנו. האם, וונדה קופר-ג'ונס, אמרה: "זה היה מאבק ארוך וקשה. אבל אלוהים הוא טוב". היא הוסיפה שכעת בנה "ינוח על משכבו בשלום".
פורסם לראשונה: 22:44, 07.01.22