מחקירה ראשונית של הפיגוע אמש (שבת) במחסום שועפט, שבו נהרגה לוחמת המעברים נועה לזר, עולה כי המחבל עודאי תמימי הספיק לירות שמונה כדורים לעבר קבוצת הלוחמים שעמדה מולו במרחק של מטרים בודדים לאחר שיצא מהמכונית במרכז המחסום - מבלי שאף אחד הצליח לירות ולפגוע בו. מעצור בנשק מנע ממנו את המשך הירי, ואז הוא החל לברוח בריצה רגלית ללא פגע לעבר מחנה הפליטים שועפט הסמוך. לוחמים נוספים שהיו במחסום לא הצליחו לפגוע בו או להשיג אותו.
במערכת הביטחון מעריכים כי המחבל היה משוכנע שהתקרית תסתיים במותו כפיגוע הקרבה, ולא נערך להימלטות בחיים. עוד עולה מהתחקיר כי הפיגוע היה בזמן של החלפת משמרת במחסום - מועד שנחשב לנקודת תורפה מבצעית בכל עת ובכל גזרה, ולכן דורשת ערנות וחיפוי מוגברים. בעקבות האירוע מסתמן כי לפחות חלק מהמפקדים בזירה, שכללה כוח צה"לי וכוח של מג"ב, יודחו מתפקידם. למרות שהלוחמת שנהרגה היא חיילת בצה"ל, התחקיר מתנהל במג"ב ירושלים שאחראי באופן מלא על המחסום יחד עם משטרת מחוז ירושלים.
6 צפייה בגלריה
הרמטכ"ל בזירת הפיגוע בה נהרגה נועה לזר נועה לזר ז"ל
הרמטכ"ל בזירת הפיגוע בה נהרגה נועה לזר נועה לזר ז"ל
הרמטכ"ל בזירת הפיגוע שבו נהרגה נועה לזר ז"ל
(צילום: דובר צה"ל)
6 צפייה בגלריה
עודי כאמל תמימי
עודי כאמל תמימי
המחבל עודאי תמימי
(צילום: דוברות המשטרה)


בינתיים נמשך המצוד אחר המחבל שהצליח לירות למוות בסמל לזר ובמאבטח שנפצע באורח קשה. אמו ואביו תוחקרו כחלק מהמצוד אחריו - והבוקר הסגיר את עצמו אחיו, קאסם תמימי. גם נהג הרכב שהסיע את המחבל למחסום, סאלם ערב ממחנה הפליטים שועפט, הסגיר את עצמו לידי כוחות הביטחון. בנוסף נעצרו שלושה חשודים בחשד למעורבות בפיגוע, תושבי בית חנינא, מ.פ שועפאט וענאתא בשנות ה-20 לחייהם.
כוחות גדולים של משטרת מחוז ירושלים ומג"ב, בשילוב יחידות משטרתיות מיוחדות, שב"כ וכוחות צה"ל, ממשיכים לפעול במצוד - תוך ביצוע סריקות נרחבות ומגוון פעולות נוספות ללכידתו. במחסום עצמו תושבים לא יכולים לעבור באמצעות כלי רכב, אך כן יכולים לצאת ולהיכנס באופן רגלי. אחר הצהריים התפתחו במחנה הפליטים שועפט עימותים קשים בין תושבים לבין לוחמים. תושבים יידו לעבר הלוחמים שפועלים במחנה אבנים וירו לעברם זיקוקים.

הרמטכ"ל לחבריה לפלוגה של לזר ז"ל: "בזכותכם נמנעים פיגועים"

בצהריים הגיע הרמטכ"ל, רב-אלוף אביב כוכבי, לביקור בזירת הפיגוע. במהלך ביקורו, שוחח הרמטכ"ל עם המפקדים בגזרה ושוחח עם מפקדי ולוחמי פלוגה ב' בגדוד ארז, שבה שירתה סמל נועה לזר ז"ל. "אתם - הלוחמות והלוחמים, יחד עם היחידות הלוחמות הנוספות וכוחות הביטחון, מהווים את קו ההגנה הראשון שלנו", אמר להם כוכבי. "בזכותכם נמנעים פיגועים ומתבצעים סיכולים באופן יומיומי".
הוא הוסיף: "נפגשנו בנסיבות כואבות אבל זו הזדמנות לומר לכם תודה, למפקדים ולחיילים, תודה והערכה על הפעילות שאתם עושים פה לאורך כל השנה. בהזדמנות זו אני רוצה למסור את תנחומיי למשפחת לזר, אני מחזק ומחבק אותם. לצד כל זה אנחנו נצטרך ללמוד את האירוע ולהפיק את הלקחים בכדי למנוע אירועים מסוג זה - זו האחריות שלנו ונעשה את זה באופן המעמיק ביותר. היו גאים במה שאתם עושים. עם כל הקושי, אני מאחל לכם חג שמח והמשיכו לשמור ולדאוג לאזרחי מדינת ישראל בזכות הפעילות שלכם".
6 צפייה בגלריה
הרמטכ"ל בזירת הפיגוע בה נהרגה נועה לזר
הרמטכ"ל בזירת הפיגוע בה נהרגה נועה לזר
"אתם קו ההגנה הראשון שמסכל פיגועים". הרמטכ"ל עם חבריה לפלוגה של נועה לזר ז"ל
(צילום: דובר צה"ל)
6 צפייה בגלריה
הרמטכ"ל בזירת הפיגוע בה נהרגה נועה לזר
הרמטכ"ל בזירת הפיגוע בה נהרגה נועה לזר
הרמטכ"ל בזירת הפיגוע
(צילום: דובר צה"ל)

בביקור השתתפו גם ראש אגף כוח אדם, אלוף יניב עשור, מפקד מחוז ירושלים ניצב דורון תורג'מן, מפקד מג"ב ניצב אמיר כהן, קצין המשטרה הצבאית הראשי תת-אלוף אביחי מיבר, מפקד מג"ב בעוטף ירושלים תת-ניצב עמרם נידם, מפקד חטיבת בנימין אלוף-משנה אליאב אלבז, מפקד גדוד ארז סגן-אלוף חגי איציק סין, ומפקדים נוספים.
בתחקור שאחרי הפיגוע עלה כי תמימי תפס טרמפ עם ארבעה צעירים, ומסר שברצונו לנסוע למודיעין. כשהגיעו למחסום סמוך לשעה 21:00 הוא יצא מהרכב וירה. נוסעי הרכב, שככל הנראה נלחצו, נמלטו לכיוון ענאתא שניות אחרי שהחל הירי, והמחבל נאלץ לברוח רגלית לתוך מחנה הפליטים של שועפט. זהותו נודעה מהר למערכת הביטחון - והוא ללא עבר ביטחוני, וללא שיוך לאחד מארגוני הטרור.
לפי הערכה של גורמי החקירה, תמימי פעל ככל הנראה לבד ועל דעת עצמו, כפי שמעידה העובדה שנהג הרכב שהיה עמו הסגיר עצמו מהר יחסית - כמו שעשה כאמור גם אחיו, שהגיע בהמשך למחסום והסגיר עצמו.
תגובת מג"ב ודובר צה"ל: "צה"ל ומג"ב משתתפים בצערה של משפחת לזר. הכותרת להדחת מפקדים מוקדמת ומופרכת במיוחד לאור העובדה שהאירוע עודנו מתוחקר, בסיומו יופצו הלקחים וימומשו המסקנות".
6 צפייה בגלריה
  ביתה של נועה לזר
  ביתה של נועה לזר
ביתה של נועה לזר
(צילום: יאיר שגיא)
6 צפייה בגלריה
תא"ל אביחי מייבר, קצין המשטרה הצבאית הראשי, בביקור אצל משפחתה של נועה לזר ז"ל
תא"ל אביחי מייבר, קצין המשטרה הצבאית הראשי, בביקור אצל משפחתה של נועה לזר ז"ל
מפקדים מגיעים אל ביתה של לזר בבת חפר
(צילום: יאיר שגיא )
חברותיה לנשק של נועה לזר, שהייתה לוחמת מעברים בגדוד ארז של המשטרה הצבאית, ספדו לה הבוקר בכאב. "אוצר קטן שלי, לא מעכלת שהלכת לי ככה", כתבה אחת מהן. "אני אוהבת אותך הכי שיש. תשמרי עלינו מלמעלה". חברה נוספת ספדה: "יהי זכרך ברוך מלאך טהור שלנו, תשמרי עלינו מלמעלה".
חברה נוספת כתבה: "מלאך יפה שלי, אני לא מאמינה שאני בכלל רושמת את זה. אני אוהבת אותך. את השותפה הכי בכירה שלי, והלב שלי מרוסק לאלפי חתיכות. את תהיי בלב שלי לנצח, לא אשכח לעולם את הדרך שעברנו ביחד. גם ברגע הכי קשה שהיה, היינו שם ביחד. אני אוהבת אותך, מלאך שלי".
מחוץ לביתה בבת חפר התכנסו הבוקר מכריה, שסיפרו שהייתה "יפהפייה מבחוץ ומבפנים, מלאת ביטחון עצמי, תמיד ידעה בדיוק מה היא רוצה, מצחיקה, גורמת לסביבה לחייך ולהרגיש בנוח, כיפית, פלפלית". לדבריהם, היא הייתה "מאוד דעתנית. היה אפשר לסמוך עליה שתמיד היא תגיד את המילה הנכונה, וכשהיא מדברת כולם מקשיבים".
מורותיה מבית הספר היסודי הקהילתי "שדות" ומהתיכון בקריית החינוך על שם בן גוריון (רופין) סיפרו כי לזר הייתה "ילדה שכל הזמן חייכה וצחקה. הייתה אהובה ומוקפת חברות, בוגרת לגילה. הייתה תמיד אופטימית עם חיוך, שמחת חיים ואהבה לזולת כמובן, ומלא חברים. בספר המחזור כתבה שהיא חולמת לפתוח מכון יופי ביחד עם מיקה לוי שצבעו יהיה ורוד".