סמל נועה לזר, שנהרגה אמש (יום שבת) מירי מחבל לעבר מחסום שועפט, הייתה לקראת יום הולדתה ה-19. היא בוגרת קריית החינוך בן גוריון במועצה אזורית עמק חפר, והייתה בתנועה הצופים עד כיתה י'. סבה וסבתה קיבלו את ההודעה על מותה במהלך טיול באיטליה, והם עושים דרכם ארצה כדי להשתתף בהלוויה - שנדחתה למחר בשעה 23:00, ותתקיים בבית העלמין בכפר יונה.
חברותיה לנשק של נועה לזר, שהייתה לוחמת מעברים בגדוד ארז של המשטרה הצבאית, ספדו לה הבוקר בכאב. "אוצר קטן שלי, לא מעכלת שהלכת לי ככה", כתבה אחת מהן. "אני אוהבת אותך הכי שיש. תשמרי עלינו מלמעלה". חברה נוספת ספדה: "יהי זכרך ברוך מלאך טהור שלנו, תשמרי עלינו מלמעלה".

4 צפייה בגלריה
נועה לזר ז"ל
נועה לזר ז"ל
נועה לזר וזירת הפיגוע אמש
(צילום: EPA)
4 צפייה בגלריה
פוסטים באינסטגרם לזכרה של נועה לזר ז"ל
פוסטים באינסטגרם לזכרה של נועה לזר ז"ל
סטורי לזכרה של נועה לזר ברשתות
( מתוך הרשתות החברתיות )
חברה נוספת כתבה: "מלאך יפה שלי, אני לא מאמינה שאני בכלל רושמת את זה. אני אוהבת אותך. את השותפה הכי בכירה שלי, והלב שלי מרוסק לאלפי חתיכות. את תהיי בלב שלי לנצח, לא אשכח לעולם את הדרך שעברנו ביחד. גם ברגע הכי קשה שהיה, היינו שם ביחד. אני אוהבת אותך, מלאך שלי".
ליהי אביזוהר, חברתה של נועה שלמדה שכבה מתחתיה בבית הספר, סיפרה: "קמתי לבשורה הזו ואני פשוט בשוק. היא הייתה ילדה מדהימה, מאירת פנים, חייכנית, מצחיקה, יפייפיה וכל כך חברתית. היא גדלה בצופים ורצתה לשרת כלוחמת, כולנו ביישוב שואפים למצוינות".
4 צפייה בגלריה
מתחם הנוער בעמק חפר נפתח לסיוע רגשי בעקבות מותה של נועה לזר ז"ל
מתחם הנוער בעמק חפר נפתח לסיוע רגשי בעקבות מותה של נועה לזר ז"ל
מתחם הנוער בבת חפר שנפתח לסיוע רגשי לצעירים
(צילום: יאיר שגיא )
4 צפייה בגלריה
מסוק משטרתי מעל מחנה פליטים שועפט
מסוק משטרתי מעל מחנה פליטים שועפט
מסוק מעל מחנה פליטים שועפט, הבוקר
(צילום: גלעד כהן )
צעירים רבים בעמק חפר הכירו את נועה, ומתחם הנוער בבת חפר נפתח עבורם. למקום הגיע צוות סיוע מקצועי, ובתוכו יועצות בית הספר וצוות פסיכולוגי מהמועצה. ראש המועצה אזורית עמק חפר, גלית שאול, מסרה: "בוקר קשה וכואב בעמק חפר. נועה, בת היישוב בת חפר, שהתחנכה בקריית החינוך ע"ש בן גוריון, בחרה לשרת כלוחמת בצבא ולתרום את המיטב למדינה. המועצה כולה משתתפת בצער משפחתה האהובה ומחבקת אותם ביום נורא זה. במועצה וביישוב בת חפר נערכים בשעות אלו על מנת לתמוך במשפחה ובחברים, ולסייע להם ככל הנדרש".
הפיגוע אירע סמוך לשעה 21:00, אז הגיע המחבל עודאי תמימי למחסום ופתח לפתע באש לעבר הלוחמים בעמדת הבידוק לפני שנמלט לכיוון מחנה הפליטים. סמל לזר והמאבטח שנפצע פונו בניידות טיפול נמרץ לבית החולים הדסה הר הצופים, ובהמשך המאבטח הועבר לבית החולים הדסה עין כרם. חיילת נוספת נפצעה באורח קל מרסיס ברגלה וטופלה בשטח.
נשיא המדינה יצחק הרצוג שלח תנחומים למשפחתה של לזר, והוסיף כי "אף מחבל נתעב לא ישבור את רוחנו. נילחם בטרור ונמשיך לבנות את חיינו ולשמור על שגרת החגים". ראש הממשלה יאיר לפיד אמר כי "בלב שבור קיבלתי את ההודעה על מותה של סמל נועה לזר מגדוד ארז, שנרצחה בפיגוע ירי על ידי מחבל מתועב. בשמי ובשם ממשלת ישראל אני שולח ניחומים למשפחתה וחבריה. לא נשקוט ולא ננוח עד שנמצה את הדין עם הרוצחים הנתעבים". שר הביטחון בני גנץ הביע צער גם הוא, והוסיף כי "‎המאבק בטרור יימשך בכל הגזרות ובכל העוצמה הנדרשת. נשים את ידינו על המחבל המתועב ועל כל מי שסייע לו".

מצבו של המאבטח (30) שנפצע בפיגוע מוסיף להיות קשה. במהלך הלילה הוא נותח על ידי צוות נוירוכירורגי, והבוקר הוא מאושפז ביחידה לטיפול נמרץ נוירוכירורגי כשהוא מורדם ומונשם.
במקביל נמשך המצוד אחר המחבל, בן 22 ממזרח ירושלים, כשמוקד החיפושים הוא מחנה הפליטים שועפט, לשם נמלט המחבל לאחר שירה - שם אירעו הלילה עימותים בין מתפרעים לכוחות הביטחון. מסוקים חגים כל העת מעל מחנה הפליטים שהיציאות והכניסות ממנו נחסמו, ואחד התושבים שתקוע עם רכבו בכניסה שם סיפר: "הכל סגור, אין כניסה ויציאה חוץ מברגל. אף אחד לא יוצא מהבית".
במשטרה ציינו כי עד כה נעצרו שלושה חשודים תושבי בית חנינא, מחנה הפליטים שועפט וענאתא בשנות ה-20 לחייהם, בחשד למעורבות בפיגוע. לפי החשד, אחד מהם אסף אותו כטרמפיסט מאזור מודיעין ביחד עם עוד ארבעה צעירים.
כמו כן, אמו ואביו של המחבל תוחקרו כחלק מהמצוד אחריו - והבוקר הסגיר את עצמו אחיו, קאסם תמימי. גם נהג הרכב שהסיע את המחבל למחסום, סאלם ערב ממחנה הפליטים שועפט, הסגיר את עצמו לידי כוחות הביטחון.
בתחקור שאחרי הפיגוע עלה כי תמימי תפס טרמפ עם ארבעה צעירים, ומסר שברצונו לנסוע למודיעין. כשהגיעו למחסום הוא יצא מהרכב, ירה שבעה כדורים ואז נתקל במעצור. נוסעי הרכב, שככל הנראה נלחצו, נמלטו לכיוון הכפר ענאתא שניות אחרי שהחל הירי, והמחבל נאלץ לברוח רגלית לתוך מחנה הפליטים של שועפט. זהותו נודעה מהר למערכת הביטחון - והוא ללא עבר ביטחוני, וללא שיוך לאחד מארגוני הטרור. כוחות גדולים של שב"כ וצה"ל ממשיכים לבצע סריקות נרחבות במטרה ללכוד אותו.