נציגי המחנה הממלכתי והליכוד נפגשו הבוקר (שני) אחרי הכרזתו של בני גנץ לפיה יסכים להצטרף לממשלת חירום לטובת הקמת קבינט מלחמה שינהל את הקרב ברצועת עזה - ככל הנראה ללא השרים איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ'. במפלגתו של גנץ הבהירו לנציגו של ראש הממשלה נתניהו כי לא ידרשו משרדי ממשלה - אלא מינוי לשרים ללא תיק - למשך תקופת המלחמה. נציגו של נתניהו רשם את העקרונות, לא אישר אותם או שלל - ויעביר אותם לראש הממשלה.
1 צפייה בגלריה
(צילום: יואב דודקביץ', AFP, קובי קואנקס, עמית שאבי)
בפגישה נכחו עו"ד מיכאל ראבילו מטעמו של ראש הממשלה נתניהו ועו"ד רונן אביאני מטעמו של גנץ. במחנה הממלכתי הציעו להקים קבינט מלחמה מצומצם בן עד חמישה אנשים למשך ניהול המערכה - ובו ייצוג משפיע לחברי המחנה הממלכתי גנץ וגדי איזנקוט ולשרים הרלוונטיים מטעמו של נתניהו.
במחנה הממלכתי מסבירים שלא הציבו תנאים פרסונליים ומבחינתם הם לא יקבעו את נציגי הליכוד, אולם יש להניח שהם מבינים שנתניהו לא יבחר בסמוטריץ' ובן גביר לצוות כה מצומצם.
במחנה הממלכתי הבהירו כי אם יצטרפו מפלגות נוספות מהאופוזיציה, קבינט המלחמה יורחב בהתאם. עיקר סמכויות המלחמה יואצלו לקבינט הזה. עיקרון נוסף שהציג המחנה הממלכתי קובע כי בתקופת כהונת ממשלת החירום - לא תתקיים חקיקה בכנסת שאין לה קשר למלחמה.

המחנה הממלכתי הבהיר כי גם אם לא תוקם לבסוף ממשלת חירום, המפלגה תגבה באופן מלא את הממשלה ואת מערכת הביטחון בניהול המערכה.
מוקדם יותר הביע שר האוצר ויו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' תמיכה בהקמת ממשלת אחדות, אבל לא התייחס לאפשרות שלא ייכלל בקבינט המלחמה המדובר. "אחדות ולכידות הם צו השעה כדי לנצח את אויבינו. עזבו צוותים ועזבו משא ומתן. אני קורא לראש הממשלה נתניהו ולבני גנץ להתעלות לגודל השעה, להיפגש מיד ולסכם על הקמת ממשלת חירום לאומית שתאחד את העם, תרים את הרוח, תעניק גיבוי מלא לצה"ל ותביא בע"ה לחיסול מוחלט של חמאס וארגוני הטרור בעזה", אמר סמוטריץ'.
השר לביטחון לאומי בן גביר אמר שיתמוך בכניסת גנץ וליברמן לממשלת חירום "כל עוד בסיס הכניסה לממשלה הוא הסכמה שהיעד הוא הכרעה מוחלטת וריסוק כוחו הצבאי והשלטוני של חמאס", כלשונו. לדברי בן גביר, שלא התייחס גם הוא לאפשרות שלא ייכלל בגוף שמקבל החלטות בפועל לגבי המלחמה, "עוצמה יהודית תקבל בברכה ממשלת חירום רחבה שכזו. ישראל בשעת חירום. חייבים להתאחד ולנצח".
שר הכלכלה ניר ברקת הביע גם הוא תמיכה בממשלת אחדות, ודברים דומים השמיע יו"ר הכנסת אמיר אוחנה. יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן אמר היום: "אני מוכן להיכנס בעוד שעה לממשלה. דקה אחרי שראש הממשלה מגדיר את חיסול החמאס ותום עידן ההסדרה. אין לנו שום דרישות. לא רוצה תפקיד, לא רוצה להיות שר".
ראש האופוזיציה יאיר לפיד קרא גם הוא בימים האחרונים להקמת ממשלת חירום. גם הוא השמיע דרישה להזיז את סמוטריץ' ובן גביר, ואמר כי "נתניהו יודע שבהרכב הקיצוני והלא מתפקד של הקבינט הנוכחי, אי אפשר לנהל מלחמה".