בית משפט השלום בפתח תקווה האריך הבוקר (רביעי) בחמישה ימים את מעצרן של מנהלת הפעוטון בפתח תקווה ובתה הגננת שנעצרו בחשד כי תקפו פעוטות. על פי החשד הן היכו, הטיחו, הזניחו ומשכו בצורה אגרסיבית פעוטות בני שנה עד שלוש. החקירה החלה בעקבות תלונה של אם שגילתה חבלות על הגוף של בתה.
באחד המקרים שתועדו בסרטוני מצלמות האבטחה נראה פעוט תלוי הפוך במשך 13 דקות במתקן טרמפולינה. אביו של הפעוט, בן פחות משנתיים, סיפר כי ההורים כלל לא חשדו שהותקף. לאחר שצפה בסרטונים בתחנת המשטרה אמר: "לא ישנו כל הלילה. ביקשתי סליחה מהבן שלי שכך הוא מכיר את העולם. הוא ילד מתוק וחמוד. אני לא יודע איך לסמוך יותר על בני אדם. זה חלום רע שאני מחכה להתעורר ממנו".
3 צפייה בגלריה
הארכת מעצר למנהלת פעוטון וביתה הגננת החשודות בהתעללות בפעוטות בגן בפתח תקווה
הארכת מעצר למנהלת פעוטון וביתה הגננת החשודות בהתעללות בפעוטות בגן בפתח תקווה
החשודות בהתעללות בפעוטון
(צילום: אביגיל עוזי)
3 צפייה בגלריה
הפעוטון
הפעוטון
הכניסה לפעוטון שבו התרחשו המעשים
(צילום: אבי חי)
נציג המשטרה סטניסלב מולדבנוב אמר בדיון: "מדובר באירוע חמור. שתי החשודות הזניחו בצורה קשה ואף הכו ילדים ממש קטנים". הוא גם הציג לשופטת תיעוד של המעשים. למנהלת ובתה הגננת מיוחסות עבירות של התעללות פיזית ונפשית בחסרי ישע, תקיפת חסרי ישע ואי-דיווח. נציג המשטרה הוסיף: "מנהלת הגן אמרה בחקירה שהיא הייתה עדה לאלימות מצד בתה כלפי הילדים ולא מנעה אותה. זה גם מעשה חמור כשלעצמו".
סנגורן של החשודות טען בדיון: "אכן קיים חשד סביר, אך חלקן שונה. הן היו מודעות לחקירה ולא עשו שום פעולה לשיבוש החקירה. הן שתפו פעולה בחקירה ונתנו הסברים מלאים. שתיהן נעדרות עבר פלילי ולא עלו נגדן טענות כאלה בעבר".
3 צפייה בגלריה
הגננת שחשודה בהתעללות
הגננת שחשודה בהתעללות
תמונה מחשבון הפייסבוק של מנהלת הגן החשודה
בהחלטתה כתבה השופטת דורית נוי-סבן: "לפי החשד, מנהלת הגן ובתה הגננת נקטו אלימות כלפי פעוטות שהיו תחת השגחתן. עיינתי בחומר החקירה וצפיתי בסרטונים, ואני קובעת שקיים חשד סביר. מעשיהן של החשודות מקימים עילת מעצר של מסוכנות, מהעובדה כי המעשים בוצעו כלפי ילדים רכים בשנים שהיו תחת השגחתן". השופטת התירה לפרסם את שמות החשודות, אך לבקשתן עוכב ביצוע ההחלטה על מנת לאפשר ערעור לבית המשפט המחוזי.
יו"ר ארגון גננות מחנכות בהסתדרות הלאומית, דורית חזן, אמרה בתגובה על הארכת המעצר: "אבוי למדינה שמפקירה את ילדיה בידיים של אנשים לא מוסמכים לעסוק בחינוך. עד שהמדינה לא תחוקק את חוק הגננת אשר יגדיר בין היתר מי רשאי לעסוק בחינוך, אנחנו נחווה שוב ושוב את הזוועות של גנים מעין אלה. שום פיצוי או עונש לא יחזיר להורים את הביטחון להפקיד שוב את ילדיהם במסגרות החינוך".
לפני כשבוע הגישה אם לפעוטה בת שנתיים תלונה במשטרת פתח תקווה וטענה כי הילדה שלה חזרה הביתה מהפעוטון עם סימני חבלה. בעקבות התלונה נפתחה חקירה, והחוקרים תפסו מצלמות וצפו בתיעוד מהחודשיים האחרונים - והבחינו בצילומים שבהם רואים כ-20 מקרי אלימות הכוללים בין היתר הטחה, טלטול ומשיכה בשיער של פעוטות בגן.
בצילומים הבחינו החוקרים שיש בין ארבעה לחמישה ילדים שהיו קורבן לאלימות. במשטרה אומרים כי "מדובר בתיעוד קשה לצפייה". בנוסף נחקרו עוד עובדות בגן, והן שוחררו בתנאים מגבילים.