ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר אתמול (חמישי) בריאיון ברשת ABC שנשיא ארה"ב ג'ו ביידן הזמין אותו לבית הלבן בסתיו, "כנראה בספטמבר", אבל בוושינגטון מסרבים לאשר: דוברת הבית הלבן קארין ז'אן פייר סירבה לומר אם ביידן אכן הזמין את נתניהו למעונו הרשמי, וגם לא אישרה את התאריך המסתמן.
1 צפייה בגלריה
נתניהו וביידן. בספטמבר, בסתיו או בהמשך השנה?
נתניהו וביידן. בספטמבר, בסתיו או בהמשך השנה?
נתניהו וביידן. בספטמבר, בסתיו או בהמשך השנה?
(צילום: קובי גדעון לע"מ, AP Photo/Susan Walsh)
הסירוב של הבית הלבן מגיע על רקע ההערכה של בכירים בממשל האמריקני מאתמול בבוקר, ולפיה חקיקת ביטול עילת הסבירות באופן חד-צדדי על ידי הקואליציה תביא לדחייה של כמה שבועות בקביעת תאריך לפגישה בין ביידן לנתניהו - שטרם נפגשו מאז שחזר נתניהו לשלטון בדצמבר האחרון.
הבכירים ציינו כי הממשל האמריקני לא בוטח בנתניהו, שבשיחה האחרונה עם ביידן לפני כשבוע וחצי אמר כי יעשה מאמצים כדי להגיע להסכמות טרם החקיקה.
"שניהם הסכימו להיפגש בארה"ב בהמשך השנה. הצוותים של השניים עובדים על איך זה ייראה ועל התזמון", אמרה ז'אן פייר בתדרוך היומי של הבית הלבן. גם דובר המועצה לביטחון לאומי בבית הלבן צינן את דבריו של נתניהו. "במהלך שיחת הטלפון בשבוע שעבר סיכמו הנשיא וראש הממשלה נתניהו להיפגש בארצות הברית בהמשך השנה. כפי שאמרנו, הפרטים יעובדו על ידי הצוותים שלנו כדי לראות מה אפשרי, בשלב זה אין לנו מה להודיע", הוא אמר.
בשבוע שעבר אמר גורם מדיני בכיר כי נתניהו וביידן לא בהכרח צפויים להיפגש בשולי עצרת האו"ם בספטמבר, אלא בבית הלבן. בשיחה שהתקיימה בין נתניהו לביידן, לפי הגורם, "ביידן אמר לנתניהו כמה פעמים שהוא מצפה לפגוש אותו בחדר הסגלגל". אלא שכאמור, בבית הלבן לא מאשרים את התזמון, וגם לא את המיקום.
בריאיון ב-ABC נשאל נתניהו גם על היחסים בין ישראל לארה"ב ככלל, ואמר כי "היחסים בינינו (ארה"ב וישראל - א"א) חזקים מאוד. בשיתוף הפעולה - אנחנו עובדים על דברים שיכולים לשנות את ההיסטוריה. לקדם שלום עם סעודיה. זה ישנה את העולם. היחסים עם ארה"ב חזקים מתמיד, אין לנו חברה טובה יותר - ולארה"ב אין חברה טובה יותר מישראל".
דבריו הגיעו גם על רקע המפגש המתוכנן בין נתניהו לנשיא סין שי ג'ינפינג. שלשום העלתה לשכתו של נתניהו תמונה מפגישה שקיים ראש הממשלה עם שגריר סין בישראל, צאי רון. בפגישה מסר השגריר הסיני לנתניהו את ספרו של נשיא סין שי ג׳ינפינג חתום על ידו. השגריר אמר לנתניהו כי הנשיא שי קרא בעניין ובהערכה את הדברים שכתב ראש הממשלה בספרו על יחסי ישראל-סין. כמו כן מסר השגריר שהנשיא שי מצפה לפגישה עם נתניהו, שתתקיים בהמשך השנה בבייג'ינג.

שלשום נשאלה דוברת הבית הלבן קארין ז'אן-פייר אם ביידן אכן "מאמין" לנתניהו, וסירבה להשיב ישירות - אך אמרה כי הם "משוחחים בכנות זה עם זה". היא ציינה: "לנשיא ולראש הממשלה יש היכרות ארוכת שנים. הם דיברו בשבוע שעבר וניהלו שיחה כנה". היא סירבה "להיכנס לפרטים" על מערכת היחסים בין המנהיגים, ואמרה: "הם שוחחו בין היתר על האינטרסים המשותפים שלהם, כמו גם על חששותיהם, וכך זה יימשך".
ביידן לא הסתיר בחודשים האחרונים את הסתייגותו הרבה מהמהפכה המשפטית שמקדם ראש הממשלה בנימין נתניהו, והוא לחץ עליו בשיחותיהם – וגם בהצהרות פומביות וחריגות למדי – להימנע מחקיקה חד-צדדית ולהגיע להסכמה רחבה סביב השינויים הדרמטיים שמקדמת הממשלה. ביידן הביע לכל אורך החודשים האחרונים את הסתייגותו מחקיקה חד-צדדית וקרא להסכמה רחבה, תוך שהוא מביע לעיתים גם מסרים חריפים למדי נגד ממשלתו של נתניהו, שאותה כינה הקיצונית ביותר שאי-פעם ראה.
הנשיא האמריקני נמנע עד כה מהזמנת נתניהו לבית הלבן, ובמקום זאת הזמין לשם דווקא את נשיא המדינה יצחק הרצוג. גורמים אמריקנים הודו בפני סוכנות הידיעות רויטרס כי הבית הלבן דחה את מאמציהם של אנשי נתניהו להביא להזמנתו לביקור, הן בשל החשש מפגיעה בעצמאות מערכת המשפט בישראל והן בשל הרחבת הבנייה בהתנחלויות. בסופו של דבר, בשיחה הראשונה ביניהם זה ארבעה חודשים, ביידן כן הזמין את נתניהו לביקור רשמי בהמשך השנה – אבל גורמים אמריקניים כאמור טרם אישרו את דבריהם של גורמים בארץ, ולפיהם רה"מ הוזמן לבית הלבן בספטמבר.
בשיחה האחרונה שלהם ביידן שוב לחץ על נתניהו "להאט" את תהליך החקיקה, אבל נתניהו התעלם כאמור מהפצרותיו והעביר את ביטול עילת הסבירות ללא כל פשרה. את הסוגיה מסבכת גם העובדה שמי שסייע לביידן להעביר את מסריו לבכירים בישראל, השגריר טום ניידס, סיים את תפקידו בשבוע שעבר – ולפי שעה טרם מונה שגריר חדש.
ביום שני, לאחר ביטול עילת הסבירות, דוברת הבית הלבן ז'אן-פייר הביעה צער על האישור בכנסת של השלב הראשון במהפכה המשפטית. "מצער שהחוק אושר היום ברוב הקטן ביותר", אמרה. "אנחנו מבינים ששיחות נמשכות וכנראה ימשיכו במהלך השבועות והחודשים הבאים כדי לגבש פשרה רחבה יותר, גם בזמן שהכנסת תהיה בפגרה. אנו מאמינים ששינויים דמוקרטיים גדולים צריכים להתקבל בקונצנזוס. אנו מפצירים במנהיגי ישראל לעבוד על גישה מבוססת קונצנזוס - באמצעות דיאלוג פוליטי. ארה"ב תמשיך לתמוך במאמצים של הנשיא הרצוג ושל מנהיגים ישראלים נוספים", הוסיפה.
פורסם לראשונה: 22:56, 27.07.23