ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בצהריים (חמישי) בריאיון לרשת ABC כי הקשיב לעצות של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן לגבי השגת קונצנזוס והעברה איטית של המהפכה המשפטית, והגדיר את ביטול עילת הסבירות "תיקון קטן". "לקחתי את העצה. עשיתי את זה בצורה הכי איטית שאפשר", אמר נתניהו.
ראש הממשלה נשאל גם על המגעים לפשרה בריאיון נוסף שהעניק לכלי תקשורת בינלאומי - בזמן שהוא נמנע מריאיונות לתקשורת הישראלית - ואמר כי "אני אופטימי יותר עכשיו מקודם, כי עכשיו, כשהם רואים שאנחנו מוכנים להתקדם בלעדיהם, אולי נוכל להתקדם איתם".
3 צפייה בגלריה
ראש הממשלה נתניהו בישיבת הממשלה
ראש הממשלה נתניהו בישיבת הממשלה
בכירים העריכו כי הממשל האמריקני לא בוטח ברה"מ, שבטוח: "היחסים בינינו חזקים מאוד". ביידן ונתניהו
(צילום:AP, עמית שאבי)
לדבריו, ניתן לגשר על המחלוקות עם מתנגדי המהפכה: "אפשר לדבר עם הצד השני. ישראל היא דמוקרטיה ותישאר דמוקרטיה. רוב האנשים מבינים שצריך לתקן חלק מאי-האיזונים האלה. אני מקווה שנצליח לעשות זאת (בהסכמה) מקיר לקיר, אבל אם לא - עלינו לעשות את זה בקונצנזוס לאומי. אעשה את המיטב, נתגבר על כך".
בהמשך הראיון ראש הממשלה טען גם שביידן הזמין אותו לביקור בבית הלבן בסתיו הקרוב. "אולי בספטמבר", אמר נתניהו. "היחסים בינינו חזקים מאוד. שיתוף הפעולה - אנחנו עובדים על דברים שיכולים לשנות את ההיסטוריה. לקדם שלום עם סעודיה. זה ישנה את העולם. היחסים עם ארה"ב חזקים מתמיד, אין לנו חברה טובה יותר - ולארה"ב אין חברה טובה יותר מישראל".


על אף האופטימיות של נתניהו, בכירים בממשל האמריקני העריכו כי חקיקת ביטול עילת הסבירות באופן חד-צדדי על ידי הקואליציה תביא לדחייה של כמה שבועות בקביעת תאריך לפגישה בין ביידן לנתניהו - שטרם נפגשו מאז שחזר נתניהו לשלטון בדצמבר האחרון.
הבכירים ציינו כי הממשל האמריקני לא בוטח בנתניהו, שבשיחה האחרונה עם ביידן לפני כשבוע וחצי אמר כי יעשה מאמצים כדי להגיע להסכמות טרם החקיקה, ולכן סביר להניח שהדבר ישפיע על המגעים לתיאום פגישה בין שני המנהיגים. לאחר השיחה בין השניים מלשכת ראש הממשלה נמסר כי ביידן הזמין את נתניהו למפגש "קרוב" בוושינגטון בספטמבר, אך בארה"ב לא אישרו שהפגישה אכן תתקיים בבית הלבן, אלא רק שהיא תתקיים בסתיו. לאחר השיחה עלתה האפשרות שהם ייפגשו בספטמבר בשולי עצרת האו"ם בניו יורק.
דובר המועצה לביטחון לאומי מסר בתגובה לדברי נתניהו שייפגש עם ביידן בספטמבר בבית הלבן הערב כי "במהלך שיחת הטלפון בשבוע שעבר סיכמו הנשיא וראש הממשלה נתניהו להיפגש בארצות הברית בהמשך השנה. כפי שאמרנו, הפרטים יעובדו על ידי הצוותים שלנו כדי לראות מה אפשרי, בשלב זה אין לנו מה להודיע".
דיוויד מקובסקי, חוקר בכיר במכון וושינגטון למדיניות המזרח התיכון, צייץ: "יש לי סיבה להאמין שהסיכוי לפגישה בין הנשיא לבין נתניהו באו"ם בספטמבר הוא פחות סביר לאחר ההצבעה בכנסת. למה? כי כעת לא ברור לביידן מה הוא יקבל מנתניהו בהמשך, והאם עצירה נוספת של החקיקה נעשית רק בשביל פגישה בבית הלבן. ארה"ב לא במצב רוח לעשות טובות עכשיו".
3 צפייה בגלריה
עדות מילצ'ן מעיד במשפט נתניהו
עדות מילצ'ן מעיד במשפט נתניהו
"ההופעה הכי טובה בעיר". נתניהו על משפטו
(צילום: חיים גולדברג)
נתניהו השיב לטענה כי המהפכה המשפטית היא תוצאה של מצבו המשפטי, שכן הוא עומד בפני כתב אישום על עבירות של שוחד, מרמה והפרת אמונים - וביטל אותה: "זה מגוחך. אין לזה שום קשר למשפט שלי כי הוא כבר מתקיים שלוש שנים. יש לנו סיקור בשידור חי של המשפט, זו ההופעה הכי טובה בעיר".
עם זאת, נציין, בשלוש השנים מאז נפתח משפטו של נתניהו הוא כיהן כראש האופוזיציה במשך שנה וחצי - ובשבעת החודשים האחרונים, מאז הושבעה ממשלתו השישית, היא ניסתה לקדם ביתר שאת את סעיפי המהפכה המשפטית שהציג שר המשפטים יריב לוין ימים בודדים לאחר ההשבעה.
הוא התעקש בריאיון כי המהפכה המשפטית היא רצון של בוחריו, על אף הירידה המתמדת בסקרים מאז הבחירות האחרונות, וציין כי "זה משהו שנוגע ומדאיג מיליוני ישראלים, שבשנים האחרונות מרגישים שהם הולכים לקלפי, מצביעים לממשלה שלהם, מצביעים למדיניות - ואז הם מבוטלים על ידי הרשות השופטת. אני לא חושב שזה נכון וצודק לדמוקרטיה. זה מה שמניע את הרפורמה, לא המשפט שלי".

באופוזיציה תקפו: "תיקון קטן"? זו התקפה אלימה

התגובות לריאיון של נתניהו לא איחרו להגיע, וראש האופוזיציה יאיר לפיד השיב בחריפות לטענות ראש הממשלה: "נתניהו יכול לשקר באנגלית, אבל זה עדיין שקר: אין לו תמיכה ציבורית רחבה, הוא לא רצה להגיע איתנו להסכמות למרות שניסינו, החוק שעבר השבוע הוא לא 'קטן' ולא מינורי - הוא התקפה אלימה על הדמוקרטיה הישראלית".
3 צפייה בגלריה
אביגדור ליברמן
אביגדור ליברמן
ליברמן לגנץ ולפיד: "ממליץ לכם להקשיב לנתניהו באנגלית - ולענות בעברית שלא תהיו שותפים שלו"
(צילום:רפי קוץ, עמית שאבי , שלו שלום)
גם יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן הגיב על הריאיון, וטען כי דברי נתניהו מוכיחים ש"שיטת הסלמי" בעיצומה. "רק לפני יומיים שמענו את נתניהו מדבר בעברית על פיוס, אחדות והידברות, היום שמענו אותו מדבר על חקיקה חד-צדדית".
ליברמן, שהתנגד לקיום שיחות ההידברות בבית הנשיא, פנה ללפיד וליו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ והמליץ להם "להקשיב לנתניהו באנגלית - ולענות לו בעברית, שלא תהיו שותפים להטעיית הציבור ולניסיון לחנוק את המחאה".