2 צפייה בגלריה
הרכבת הקלה בנסיעת מבחן
הרכבת הקלה בנסיעת מבחן
בבני ברק תעבור הרכבת מתחת לאדמה. נסיעת מבחן בבת ים
(צילום: קובי קואנקס)
פתיחת הקו האדום של הרכבת הקלה צפויה להידחות בכמה חודשים, אך הקרב על הפעלתו עלה לאחרונה מדרגה, אחרי שהשרה מרב מיכאלי הכריזה שיעבוד גם ביום שבת. אחרי שהתמודדה עם טענות על כך שהכריזה על ההחלטה בזמן מערכת הבחירות, אחר הצהריים פרסמה מיכאלי שחברת נת"ע הגישה לה מסמך היערכות ראשוני לדרך שבה יפעל הקו בסופי השבוע - והדבר צפוי לקרות בתוך כשנה.
הפעלת הקו האדום בשבתות דורשת גיוס כוח אדם נוסף ותוספת תקציבית. לפי ההיתכנות שנבחנה, הרכבת הקלה בגוש דן תפעיל בסופי שבוע את הקו המרכזי בין פתח תקווה לבת ים, ללא הקווים הנלווים המתוכננים לעבור באזורי תעשייה, שאין צפי לצורך בהם בסוף השבוע. החברה ציינה כי הרכבת בתחומי העיר בני ברק עוברת מתחת לפני הקרקע, ללא נראות חיצונית, כך שלא אמורה על פניו לפגוע ברגשות החרדים.
2 צפייה בגלריה
מרב מיכאלי
מרב מיכאלי
"משחררים את אזרחי ישראל מהמצור בסופי השבוע". מיכאלי
(צילום: מוטי קמחי)
כמו כן, תדירות הרכבות בסוף השבוע על פי ההערכה תהיה בין 6 ל-10 פעמים בשעה. עוד ציינה החברה, כי לא תידרש רכישה של רכבות חדשות לצורך פעילות הרכבת בסופי שבוע, אלא תוספת תקציב בלבד, שתשמש לתגבור כוח אדם. בדו"ח נכתב כי הרכבת תוכל לנסוע עד יום שישי בחצות, ולא עד 16:00 כפי שתוכנן תחילה, ותפעל שוב ב-06:30 בבוקר בימי שבת. עוד נכתב בנושא זה כי "במקומות שבהן ניתן יהיה לצמצם כוח אדם, יבוצע צמצום", וכי ההסתכלות על שבת לא הולכת להיות כעל יום עבודה רגיל.
בסעיף אחר נידונה סוגיית המעבר בסמוך לבני ברק בשבת. בדו"ח נכתב כי תחנת קריית אריה הסמוכה לבני ברק, שנמצאת בשטח המונציפלי של העיר, לא תפעל בשבתות, שכן רוב הנוסעים שיורדים בתחנה צפויים להיות עובדים באזור התעשייה הסמוך, ולכן הנסיעה לשם בשבת מיותרת.
עוד נכתב בדו"ח כי על פי הערכות, בין השעות 06:30 ל-09:00 כמות הנוסעים בשבתות תהיה דלילה, ולכן יופעלו שש רכבות בשעה בלבד - אחת כל עשר דקות. עם זאת, לאחר 09:00 בבוקר התדירות תגבר לרכבת כל שש דקות - קרי, עשר רכבות לכל כיוון בשעה. כך, על פי ההערכות, יוכלו לנסוע מדי שעה, החל מ-09:00 בבוקר, כ-10,000 נוסעים לשני כיווני הנסיעה. למעשה, בדו"ח אף נכתב כי בכדי להשלים את המשימה יצטרכו 24 רכבות תפעוליות בכל סוף שבוע, כשאחת מהן תישאר בצד לגיבוי למקרה של תקלה.

סוגיה מעניינת בנוגע לשבת היא היחס של החברה לנוסעים. על פי הדו"ח, מכיוון שעבודת מתן דוחות איננה נחשבת חיונית, אם הקו יפעל בשבת לא יחולקו בו דוחות. יחד עם זאת נכתב כי ייתכן שמפעיל הרכבת יבקש להפעיל פקחים כדי לשמור על הכנסותיו. בדו"ח נכתב גם כי יש לבחון במועד אחר אם יהיה ניתן למכור כרטיסים לנוסעים בשבת.
לבסוף, כותב אודי קפלנסקי, סמנכ"ל הפעלה ושירות של נת"ע, כי ייקח זמן להניע את המהלך. "בהתחשב בכך שזה קו חדש אשר נמצא עדיין בשלבי הקמה, אני מעריך שהזמן שיידרש למערכת להיערך לנושא יהיה שנה אחת לפחות".
יחד עם זאת, חשוב גם להתרכז במה שאין בדו"ח, כמו העלות המלאה של הפעלת הקו בשבתות. גורמים בעולם התחבורה מאמינים כי מדובר בעוד כמה עשרות מיליוני שקלים בשנה, ומציינים כי הדוח של נת"ע מדבר רק על 52 שבתות - אך לא לקח בחשבון חגים ומועדים אחרים שבהם גם כן התחבורה הציבורית בישראל מושבתת. בנוסף, בנת"ע מודים בדוח כי לא בדקו כמה הפעלת הקו תעלה למשטרה וליתר כוחות ההצלה, שכן גם בשבתות תצטרך לפעול היחידה המיוחדת לרכבת, שתיתן מענה למקרים שונים בה ובסביבתה במקרה הצורך.
מיכאלי מסרה כי "משרד התחבורה נכנס להליכי תכנון מואצים לקידום התחבורה הציבורית בשבת. הרכבת כבר יצאה מהתחנה, ולאזרחיות ואזרחי ישראל מגיע להשתחרר מהמצור בסופי השבוע. תמיד האמנתי כי את חופש התנועה של אזרחיות ואזרחי ישראל לא ניתן להגביל לא ביום ולא בשעה, ולכן בשנה האחרונה פעלתי רבות לטובת גיבוש הסכמות להפעלת התחבורה הציבורית בשבת.
"במדינת ישראל קיים רוב עצום המעוניין וזקוק לנסיעה באוטובוס וברכבת בשבת. לממשלת ישראל יש היום הזדמנות היסטורית לאפשר זאת ואסור לנו להחמיץ אותה. מעבר לזה שאי אפשר להמשיך למנוע ממי שזקוק לתחבורה הציבורית בשבת, זה מהלך שיקדם שוויון הזדמנויות ויוציא את מדינת ישראל מהפקק".