ראש הממשלה בנימין נתניהו מסר אחר הצהריים (ראשון) הודעה לקראת ערב יום השואה - שבמהלכה התייחס לביקורת הבינלאומית על ישראל מפרוץ המלחמה ובפרט בכל הנוגע לפעולה אפשרית ברפיח. הוא טען, ברקע התנגדות ארצות הברית לפעולה ברפיח, כי "הלקח הראשון מהשואה הוא זה: אם לא נגן על עצמנו - אף אחד לא יגן עלינו. ואם אנו צריכים לעמוד לבד - נעמוד לבד".
לדברי נתניהו, "נגן על עצמנו בכל דרך, נגבר על אויבינו ונבטיח את ביטחוננו - ברצועת עזה, בגבול הצפון, בכל מקום".

ראש הממשלה פתח את הודעתו בכך שסיפר: "רעייתי שרה ואני נפגשנו שלשום עם שורדי השואה שידליקו הערב את משואות הזיכרון. פגשנו את איזי קביליו, שורד שואה בן 96 מיוגוסלביה. הוא סיפר לנו על הזוועות שעברו עליו, על משפחתו ועל חבריו, איזי אמר לנו: 'מדינת ישראל היום היא המקלט האחד והיחיד לעם היהודי'. מיכאל בר און, שורד נוסף שידליק הערב משואה, אמר לנו: 'אין לסמוך על הגויים שמבטיחים הבטחות'".
כשברקע בכירים בישראל טוענים שוב ושוב כי הפעולה הקרקעית ברפיח "קרובה מאוד", וההתנגדות בעולם בכלל ובארה"ב בפרט נותרה בעינה - הדגיש נתניהו: "השורדים הגיבורים האלה צודקים. בשואה הנוראה היו מנהיגים גדולים בעולם שעמדו מנגד".
בתוך כך, מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן מסר גם הוא הצהרה לציון יום השואה: "במהלך השבוע הזה, של זיכרון השואה הלאומי, אנו זוכרים את ששת מיליון היהודים שנרצחו על-ידי הנאצים ומשתפי הפעולה שלהם, כמו גם את מיליוני האחרים שנרצחו, כולל אלו מהקהילה הגאה, סלאבים ואנשים עם מוגבלויות שנרדפו ונרצחו".
הוא ציין כי "ניצולי השואה ובני משפחותיהם הם עדות לאומץ ולחוסן. הם תוכחה חיה לאלו שביקשו לכבות את עתיד העם היהודי ולאלה שמנסים לעוות או להכחיש את השואה. הנאצים ומשתפי הפעולה עסקו ברצח בקנה מידה חסר תקדים, והרגו אנשים באופן שיטתי פשוט בגלל שהם היו שונים. מי ייתן ולעולם לא נשכח את הלקח המזעזע של השואה, כשאנו מתחייבים מחדש להבטיח שזוועות כאלה לעולם לא יקרו".
רק ביום רביעי האחרון, בלינקן, שהיה בביקור בישראל, הביע פעם נוספת בפני נתניהו את התנגדותה של ארה"ב לפעולה ברפיח. לשכת רה"מ מסרה אחרי פגישתם כי נתניהו אמר לבלינקן שהמבצע ברפיח "אינו מותנה בדבר", וכן כי הוא לא יקבל עסקת חטופים שכוללת את סיום המלחמה.
פרשננו, נדב איל, דיווח כי ארה"ב הודיעה לישראל שפעולה נרחבת ברפיח שלא תתואם איתה תוביל לעיכוב משלוחי נשק, וגם לאפשרות של איסור על שימוש בכלי נשק ותחמושת אמריקניים. מדובר בכלי נשק שניתן לאסור שימוש בהם בהתאם לכללי הרכש מארה"ב.