ההצעה תקודם, למרות המחלוקות בליכוד וחוסר התמיכה בישיבת ראשי הקואליציה: ועדת הכנסת צפויה לאשר מחר (שני) פטור מחובת הנחה להצעת החוק של ח"כ עמית הלוי מהליכוד, שעשויה לסייע לבועז יוסף, מי שעומד בראש הוועדה הקרואה בטבריה, להתמודד לראשות העיר - בניגוד לנוהל המקובל היום. יוסף נחשב למקורבו של יו"ר ש"ס אריה דרעי, והוא גם מונה על ידו לתפקיד כשדרעי שימש שר הפנים.
5 צפייה בגלריה
בועז יוסף
בועז יוסף
בועז יוסף. מועמדת הליכוד מאשימה: "משתמש במנגנוני העירייה כדי להבטיח את התפקיד"
(צילם: אושרי וייצמן)
5 צפייה בגלריה
אריה דרעי
אריה דרעי
אריה דרעי. בסביבתו טוענים: אין לו קשר להצעה
(צילום: שלו שלום)
הצעת החוק צפויה לעלות לדיון בקריאה טרומית ביום רביעי הקרוב, לקראת הבחירות לרשויות המקומיות שיתקיימו ב-31 באוקטובר השנה. ההצעה קובעת כי תבוטל ההוראה שאוסרת על מי שכיהן כחבר ועדה ממונה או כראש ועדה להתמודד בבחירות לרשות המקומית שבה כיהן. המצב המדובר קיים רק בטבריה - שם מונה יוסף אחרי פיטורי ראש העיר לשעבר רון קובי שכיהן בתפקיד במשך שנה אך לא הצליח להקים קואליציה ולאשר תקציב.
קובי בלט כמי שנלחם בהתחרדות העיר טבריה, ולכן לא זכה לתמיכה רחבה בתוך העירייה וגם בקרב התושבים. באופן תמוה, במקום לקיים בחירות נוספות בעיר טבריה, החליט אז דרעי למנות את יוסף לראש הוועדה הקרואה. ההוראה בחוק קובעת שראש ועדה קרואה, שלא נבחר על ידי התושבים אלא מונה על ידי שר הפנים, נדרש לתקופת צינון של קדנציה אחת לפני שיתמודד בבחירות באותה רשות.
הצעת החוק שהגיש ח"כ הלוי מבקשת לשנות את ההוראה הקיימת בחוק - וכך לאפשר לבועז יוסף להתמודד כבר בבחירות הקרובות לראשות העיר טבריה. יוסף זכה לברכות מצד חברי כנסת חרדים מש"ס ויהדות התורה בשנים האחרונות. עם הח"כים נמנים משה גפני, מיכאל מלכיאלי, אוריאל בוסו ואחרים, שאמרו שיוסף עושה עבודה טובה בעיר. הוא גם נתפס בעיני החרדים כמי ש"הציל" אותה מראש העיר לשעבר רון קובי, שפעל נגד התחרדות העיר.

5 צפייה בגלריה
ועדת החוקה, חוק ומשפט
ועדת החוקה, חוק ומשפט
ח"כ טלי גוטליב. "הצעה שערורייתית"
(צילום: יואב דודקביץ')
החלטתו של הלוי להגיש את הצעת החוק מתקבלת בתמיהה בליכוד. גורמים במפלגה לא מבינים למה הוא מתעקש להביא הצעת חוק שתסייע לנציג ש"ס, ולא לנציגת הליכוד - שני אילוז - שמתמודדת גם היא על ראשות העיר. אותם גורמים אמרו כי מתחזקת הטענה שמדובר בהוראה מלמעלה - שמוביל יו"ר ש"ס דרעי. ח"כ הלוי, כך נראה, הפך להיות האיש להצעות חוק פרסונליות. הוא גם היה זה שהגיש את הצעת חוק המתנות, שנועדה לאפשר מימון מתרומות להוצאות המשפט של ראש הממשלה בנימין נתניהו. בסביבתו של יו"ר ש"ס דרעי טוענים כי אין להם שום נגיעה לחוק.
הכעס בליכוד, שהשתקף בדברים שכתבה ח"כ טלי גוטליב בשבוע שעבר, צף היום שוב - בדברים נוספים שכתבה גוטליב בקבוצת וואטסאפ שפתחה - מאחר שקבוצת הסיעה נסגרה להודעות. "חברי ועדת כנסת שאמורים מחר להצביע על פטור מחובת הנחה בעניין הצעת חוק של עמית הלוי בהקשר לביטול תקופת צינון ליו"ר וועדה ממונה, בהקשר ליו"ר הוועדה הקרואה בטבריה, אנא הפעילו שיקול דעת, אל תהיו מריונטות", כתבה גוטליב, שציינה בפני חברי הכנסת שהקבוצה החדשה שפתחה תאפשר להם "להביע דעות באשר הן". היא הוסיפה: "אתם מחוקקים!! אסור בתכלית האיסור לחוקק חוק פרסונלי. גם בעניין הצעת חוק זו הוגשה תלונה ליחידת להב בטענה כי שיקולים זרים עומדים בבסיס הצעת החוק. אל תפטרו חוק שכזה מחובת הנחה והקדימו לזה דיון בסיעה. זה חוק שערורייתי ומסוכן".
מלבד אילוז, בבחירות מתמודד גם ראש העיר לשעבר רון קובי. לאחרונה הוא טען כי דרעי מנסה להשתלט על טבריה. "אריה דרעי ובועז יוסף מתכננים להמשיך לגנוב את העיר הזו ולהפוך אותה לעיר חרדית. דרעי, גפני וסמוטריץ יסגרו פה כל בורג בשבת", טען קובי. נציגת הליכוד, עו"ד שני אילוז, אמרה כי מדובר במהלך מקומם. "כמי שבליכוד כל כך הרבה שנים ומתמודדת בעיר ליכודית ומתיימרת להחזיר את ראשות טבריה לליכוד, ומעבר לזה כעורכת דין - מצער אותי לראות חקיקה פרסונלית כזאת. טבריה במצב נוראי וקשה, העיר משוועת לראש עיר שיבוא ויעשה שינוי אבל לצערי אנחנו מתעסקים בפוליטיקה וזה מקומם", היא אמרה ל-ynet.
5 צפייה בגלריה
עמית הלוי
עמית הלוי
האיש להצעות החוק הפרסונליות? ח"כ עמית הלוי
(צילום: מתוך עמוד הפייסבוק של עמית הלוי)
5 צפייה בגלריה
עו"ד שני אילוז
עו"ד שני אילוז
עו"ד שני אילוז. "למה לא להעביר את ההצעה במסלול הרגיל?"
( צילום: עדי אורני)
אילוז מאותתת שבשיחות עם חברי כנסת בליכוד היא מבינה שמדובר בהוראה מלמעלה. "כשאי אפשר לעשות משהו לפי החוק אז משנים את החוק וזה דבר בזוי. רוב אנשי הליכוד בטבריה מתנגדים למהלך הזה. המוטיבציה של עמית הלוי לחוקק חוק עבור איש אחד שיכול להיבחר עם כל המשאבים שיש לו כרגע בלי תקופת צינון מכעיסה מאוד. הלוי עלול לשלם מחיר יקר בפריימריז. חברי מרכז ליכוד לא מבינים למה הוא עושה את זה עבור איש ש"ס".
הלוי מצידו ממשיך לטעון שהוא מקדם את החוק רק כדי לאפשר לתושבי טבריה אז הזכות לבחור גם ביוסף, אם הם מעוניינים בכך. "אם בועז כל כך אוהב את העיר הוא היה מתפטר לפני שנה-שנתיים ומתמודד בבחירות. גם עכשיו הוא לא מתפטר ומשתמש בכל מנגנוני העירייה שיבטיחו לו את התפקיד. אם זה לא חוק פרסונלי, אז שעמית הלוי יעביר את החוק במסלול הרגיל", אמרה אילוז. "מה כל כך דחוף? חברי הכנסת בליכוד שבויים במשמעת הקואליציונית, אבל רובם מתנגדים לחוק הזה". מחר היא צפויה להגיע לדיון בוועדת הכנסת כדי למנוע מחברי הכנסת של הליכוד לקדם את החוק ולסייע בסלילת דרכו של יוסף לראשות העיר טבריה.
גם ח"כ גדעון סער התייחס לנושא הבוקר: "קואליציית הקומבינות תשיק מחר עוד יוזמת חקיקה שערורייתית ומושחתת. חוק פרסונלי שנתפר למידותיו של אדם אחד: ראש הועדה הקרואה בטבריה. שינוי הכלל הקבוע בחוק האוסר על ראש ועדה קרואה להתמודד על ראשות אותה עיר. שינוי כללי המשחק באמצע המשחק, פחות מ-5 חודשים לפני הבחירות המוניציפליות. בושה!".