2 צפייה בגלריה
ראשי המשלחות
ראשי המשלחות
"כל הצדדים באו לעבוד במטרה לסיים את המפגש עם תוצאות ממשיות". ראשי המשלחות
(צילום: משרד החוץ )
המפגש השלישי של ועדת ההיגוי של "פורום הנגב" והמפגש הראשון של כל שש קבוצות העבודה של הפורום ננעל היום (שלישי) באבו דאבי. במפגש השתתפו יותר מ-150 בכירים ומומחים משש המדינות החברות ב"פורום הנגב": איחוד האמירויות הערביות, בחריין, מצרים, מרוקו, ארה"ב וישראל.
האמריקנים שלחו למפגש משלחת עם ארבעה פקידים בכירים ממחלקת המדינה, מה שמעיד על החשיבות שהם מייחסים לפורום הזה. זה היה המפגש הגדול ביותר בין ישראל לבין מדינות ערב מאז ועידת מדריד. ירדן הוזמנה למפגש אך לא הגיעה.
בראש המשלחת הישראלית עמד מנכ"ל משרד החוץ, אלון אושפיז, והיא כללה נציגים בכירים ממשרדי החוץ, החקלאות, הבריאות, הביטחון, התיירות, הכלכלה, החינוך, האנרגיה, רשות המים והמל"ל.
במפגש דנו חברי קבוצות העבודה ב-20 פרויקטים קונקרטיים ורעיונות לשיתוף פעולה בין המדינות החברות בנושאי אנרגיה, ביטחון אזורי, תיירות, ביטחון מזון ומים, חינוך וסובלנות ובריאות. הפרויקטים האלה נועדו לשפר את חייהם של אזרחי האזור, כולל הפלסטינים.
הרעיונות שהוצגו לוועדת ההיגוי על ידי קבוצות העבודה יועברו לבחינה על ידי המשרדים הרלוונטיים בשש ערי הבירה של המדינות החברות. קבוצות העבודה צפויות להיפגש שוב בזמן הקרוב, על מנת לקדם את הפרויקטים שעליהם התקבלה הסכמה ולגבש תוכנית עבודה משותפת. הפרויקטים יסוכמו סופית במפגש שרי החוץ של מדינות "פורום הנגב" שיתקיים במרוקו במרץ הקרוב.
גורם מדיני בכיר בישראל אמר כי זה היה "מפגש היסטורי באווירה טובה. כל הצדדים באו לעבוד במטרה לסיים את המפגש עם תוצאות ממשיות. בשורה התחתונה התוצר הוא טוב מאוד – זאת התחלה של דרך ותהליך, אבל גם בסיס לעבודה לקראת פסגת השרים במרוקו. העובדה ששש מדינות מתכנסות תחת הכותרת של 'פורום הנגב' כשהן מאמצות את המונח הישראלי – מעידה על בנייה מדורגת של פורום אזורי משמעותי בין מדינות כשמבינים שהאתגרים של האזור מחייבים להתעלות מעל הויכוחים ולשתף פעולה לטובת הכלל".
2 צפייה בגלריה
חברי המשלחות באבו דאבי
חברי המשלחות באבו דאבי
הפרויקטים יסוכמו סופית במפגש שרי החוץ. חברי המשלחות באבו דאבי
(צילום: משרד החוץ )
הפלסטינים לא נכחו במפגש אך הוזכרו על ידי הנוכחים. היו גורמים במפגש שניסו להכניס לניסוחים התייחסות לסכסוך הישראלי-פלסטיני. ישראל התנגדה בתוקף והדגישה ש"פורום הנגב" לא צריך להיות זירה לוויכוח פוליטי על הסכסוך הישראלי-פלסטיני.
המשלחת האמריקנית למפגש באבו דאבי אמרה שהדיונים היו פוריים מאוד. "דנו גם בשיפור הכלכלה הפלסטינית ובחייהם של הפלסטינים. אנחנו צריכים מאמץ כדי לטפל בבעיית הרעב, להשקיע בטכנולוגיה. פנינו למדינות נוספות שיצטרפו. אנחנו מעוניינים שהפלסטינים והירדנים יצטרפו. אנחנו מקווים שמדינות שעדיין לא חברות ב'פורום הנגב' יראו את תוצאות המפגש ויהיו מעוניינות להצטרף. אנחנו נעדכן את מי שלא היה כאן על מה שהיה. אנחנו לא רואים ב'פורום הנגב' תחליף לשיחות בין ישראל לפלסטינים", אמרה סגנית מזכיר המדינה לענייני המזרח הקרוב, יעל למפרט, שעמדה בראש המשלחת האמריקנית.
שר החוץ אלי כהן אמר כי הוא "מצפה לראות את הפירות של המפגש הזה כבר בחודשים הקרובים באים לידי ביטוי בפרויקטים משותפים למדינות החברות". מנכ"ל משרד החוץ אושפיז אמר: "מפגש חשוב זה הוא צעד נוסף למימוש שיתוף הפעולה האזורי בין החברות, שיאפשר לנו להתמודד בצורה טובה יותר עם האתגרים המשותפים העומדים בפנינו ולשפר את איכות חייהם של אזרחי ישראל והשותפות שלנו במזרח התיכון ובארה"ב".
ארה"ב פועלת להרחבת הסכמי אברהם וצירוף מדינות נוספות לפורום הנגב. גורם בכיר בממשלה אמר כי בשנתיים שנותרו עד הבחירות לנשיאות האמריקנים ינסו להשיג כמה שיותר הישגים בתחום הנורמליזציה בין ישראל למדינות ערב. הגורם הוסיף ש"מבחינת ישראל 'הגביע הקדוש' יהיה הסכם עם סעודיה, אך עד שזה יקרה יהיה מאמץ להגיע להסכמים עם מדינות נוספות ואנחנו לגמרי מתואמים בעניין הזה עם האמריקנים והם רוצים שזה יקרה. כבר עתה האמריקנים והמרוקאים מנסים לשכנע מדינה מוסלמית באפריקה להצטרף לפסגת שרי החוץ במרץ".
במקביל, יש ניסיונות להרחבת הסכמי אברהם למדינות נוספות במפרץ הפרסי. בין היתר נעשים מאמצים לשכנע את עומאן לאפשר למטוסים ישראליים שטסים מעל סעודיה לעבר גם בשמיה בדרכם אל ומהמזרח. ואולם, העומאנים מסרבים עד כה להיענות לבקשות בגלל לחצים שמופעלים עליהם מצד איראן.
לגבי סעודיה, אמר הבכיר הישראלי, כי הסעודים מתנים התחממות מול ישראל בצעדי התקרבות של ארה"ב כגון הסרת התנגדות אמריקנית למכירת נשק ומטוסים מתקדמים (F-35) אך גם בהתחייבויות מצד ישראל כגון שמירה על הסטטוס קוו בהר הבית והתחייבות לאי החלת ריבונות ביו"ש. בכיר ישראלי אמר שבעניין זה ישראל תהיה מליצת יושר של סעודיה בעיני האמריקנים.