4 צפייה בגלריה
שירין אבו עאקלה אל ג'זירה
שירין אבו עאקלה אל ג'זירה
הפלסטינים לא יעבירו את הקליע חרף הלחץ האמריקני. שירין אבו עאקלה
בכיר הרשות הפלסטינית חוסיין א-שייח, שאחראי על הקשר עם ישראל, אמר הבוקר (יום חמישי) שהרשות הפלסטינית מסרבת להעביר לבדיקה בליסטית בישראל את הקליע שהוצא מגופתה של העיתונאית שירין אבו עאקלה (51). לדבריו, החקירה תתנהל באופן עצמאי על-ידי הרשות ותוצאותיה יימסרו לכלל הגורמים הרלוונטיים - כולל ארצות הברית. א-שייח טען כי חרף העובדה שלפי שעה אין כל ממצאים פורנזיים שצה"ל הוא שירה באבו עאקלה, כל הסימנים מראים שהיא נהרגה מאש הצבא.
בכירים בישראל אמרו שסירוב הפלסטינים להעביר את הקליע רק מחשיד אותם באחריות להריגת העיתונאית. במסרים שהעביר הבוקר מערך ההסברה הלאומי לשרים ולגופי ההסברה השונים נכתב בין היתר כי "ישראל פנתה בבקשה לבדיקה משותפת, אך נכון לשעה זו הפלסטינים מסרבים. מי שאין לו מה להסתיר, לא מסרב לשיתוף פעולה". לצד גל הטרור, במערך ההסברה מדגישים גם את העובדה שנתיחת הגופה בוצעה על-ידי פתולוג פלסטיני, שקבע כי טרם ניתן לקבוע מי ירה בעיתונאית.

4 צפייה בגלריה
זירת האירוע
זירת האירוע
מותה של אבו עאקלה
(צילום: AFP)
4 צפייה בגלריה
עימותימ בבית חנינא
עימותימ בבית חנינא
עימותים בבית חנינא בהפגנה על מותה של אבו עאקלה
(צילום: AFP)
אבו עאקלה נהרגה אתמול בג'נין, לאחר שנפגעה בראשה מקליע בחילופי אש בין כוח צה"ל לבין חמושים פלסטינים. מאז מותה קראה ישראל לחקירה משותפת של נסיבות הירי, כדי להבין אם החמושים הפלסטינים הם שירו את הקליע שפגע בה או הכוחות הישראליים. המגעים עם הפלסטינים להעברת הקליע שפגע באבו עאקלה לבדיקה בליסטית ישראלית התקיימו, בין היתר, בתיווך ובלחץ אמריקני - כדי שניתן יהיה לקבוע אם כוח צה"ל אכן ירה בה. ישראל הביעה נכונות לכך שבבדיקה יהיה מעורב גם גורם בינלאומי בלתי תלוי.
הפתולוג הפלסטיני שביצע את הניתוח שלאחר המוות אמר אמש במסיבת עיתונאים כי בינתיים, לא ניתן לקבוע בוודאות אם אבו עאקלה נורתה על-ידי כוח צה"ל או על-ידי חמושים פלסטינים. לדברי הפתולוג, ד"ר ריאן אל-עלי מהמכון הפתולוגי באוניברסיטת א-נג'אח בשכם, "אין עדות לכך שהירי בשירין בוצע מטווח קרוב".
הרמטכ"ל, רב-אלוף אביב כוכבי, הודיע אתמול כי מינה צוות ייעודי בראשות מח"ט הקומנדו, אל"מ מני ליברטי, לתחקור האירוע. לדבריו, באירוע "התבצע על ידי הפלסטינים ירי נרחב לעבר כוחותינו, ירי פראי וחסר הבחנה לכל כיוון". הוא הדגיש כי "בניגוד לפלסטינים, חיילי צה"ל מבצעים ירי מקצועי וסלקטיבי".
שר הביטחון בני גנץ אמר כי "אנחנו לא יודעים כרגע איך אבו עאקלה נהרגה, אבל המטרה שלנו היא לבצע תחקיר מקיף כפי שהתחלנו לעשות ולחשוף את האמת. אנחנו נמצאים בעיצומו של התחקיר, ואני לא רוצה לשלול כרגע שום תרחיש. אני כן יכול להגיד שישראל רואה חשיבות רבה בשמירה על חיי אדם ובחופש העיתונות". הוא הדגיש כי הפעילות בג'נין התרחשה בעיצומו של גל טרור, שחלק ניכר מהפיגועים בו בוצעו על-ידי מחבלים מאזור ג'נין. "לצערי מדי לילה יורים עלינו, מנסים להוציא פיגועים, ובמציאות הזו אנחנו חיים ופועלים", אמר.

4 צפייה בגלריה
סיקור מותה של שירין אבו עאקלה בעולם הערבי
סיקור מותה של שירין אבו עאקלה בעולם הערבי
בעולם הערבי מאדירים את פועלה של אבו עאקלה. קריקטורה שהתפרסמה ברשתות
בתוך כך, במוקטעה שברמאללה ייערך הבוקר טקס אשכבה רשמי לאבו עאקלה. בטקס האשכבה של אבו עאקלה ישתתף יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן, לצד אלפי בני אדם. לאחר מכן גופתה תועבר למזרח ירושלים לבית החולים סנט ג'וזף בשכונת שייח ג'ראח. אבו עאקלה תיקבר מחר בצהריים במזרח ירושלים, שם התגוררה.
שעות ספורות לאחר שהגיעו הידיעות הראשונות על מותה, בערים הפלסטיניות התקיימו צעדות שבמהלכן נשמעו גינויים על "חיסולה", כדבריהם, על-ידי כוחות צה"ל, וברשתות הערביות כבר העניקו לאבו עאקלה מקום של כבוד, כסמל של מאבק פלסטיני. דבר מותה של אבו עאקלה הופיע אמש בכותרות הראשיות של רוב אתרי החדשות המובילים בעולם הערבי - שבדרך כלל לא מצטיין בשמירה על ערכים כמו עיתונות חופשית.
כמה תינוקות שנולדו ביממה האחרונה כבר זכו להיקרא "שירין" על שמה של העיתונאית המנוחה, וברשתות הערביות פורסמו קריקטורות רבות שמאדירות את פועלה וכן מביעות מחאה וביקורת על מה שנתפס בעולם הערבי כחיסול בדם קר שביצעה ישראל. היבט נוסף שהופיע בקריקטורות השונות הוא הניסיון לכאורה להשתיק את קול המחאה הפלסטיני, ובכך להסתיר את "פשעי הכיבוש". ברצועת עזה ספדו לאבו עאקלה בכתובת חול על חוף הים.