בית המשפט הצבאי ביהודה ושומרון החליט לשחרר היום (רביעי) את חאפז אל-הורייני (52), הפלסטיני שנעצר לפני כשבוע וחצי לאחר שתקף באמצעות טורייה ופצע באורח קשה את איתמר כהן (23), צעיר מדרום הר חברון. במשטרה ביקשו עיכוב ביצוע להחלטה, אך ויתרו על הגשת ערעור.
במהלך הדיון שהתקיים היום ציין חוקר המשטרה כי בימים האחרונים נחקרו באזהרה שני הישראלים שהיו מעורבים בתקרית, בהם גם כהן הפצוע, וצעיר נוסף שמשרת בצה"ל. לאחר חקירתם הם שוחררו בתנאים מגבילים. במשטרה החליטו לא לערער על ההחלטה, ולהסכים לשחרורו של אל-הורייני בתנאי להפקדת ערבות בסך עשרת אלפים שקלים, והרחקה של 30 יום מאזור התקרית.
3 צפייה בגלריה
לינץ' שלא היה בין קבוצת מתנחלים וחקלאים פלסטינים
לינץ' שלא היה בין קבוצת מתנחלים וחקלאים פלסטינים
"אירוע אלימות חמור ומורכב". תיעוד מהקטטה בין הצדדים
כזכור, האירוע התרחש ביום שני שעבר, כשבין אל-הורייני ושני הישראלים התפתח עימות בחלקת האדמה של הפלסטיני בדרום הר חברון. במהלך העימות נראה אחד הפלסטינים נחבל בידיו, ואז כהן נפל לרצפה לאחר שהוכה. שניות לאחר מכן כהן הצליח לקום, אך אז ככל הנראה חטף מכה נוספת שגרמה לפציעתו הקשה. במהלך האירוע הישראלי השני, שהיה עם נשק, ירה באוויר. במהלך הדיון טענה עורכת דינו של הפלסטיני, ריהאם נסרה, כי אחד הישראלים שנחקרו באזהרה נעצר בעבר בחשד ליידוי אבנים לעבר פלסטינים באזור.
השופטת רב-סרן מזי מקונן כתבה בהחלטתה, בין היתר, כי "מדובר באירוע אלימות חמור ביותר, שתוצאותיו הם פגיעות גוף שנגרמו לשני אנשים". השופטת הוסיפה כי "מעיון מעמיק בחומר הראיות עד כה עולה תמונה מורכבת - שני הצדדים היו חמושים בכלי התקיפה, שבהם הם עשו שימוש ובעזרתם גרמו לפציעות. על כן, בשלב זה גרסת כל צד היא כי התקיפה החלה על ידי הצד האחר, בטענה להגנה עצמית".
בנוסף מתחה השופטת ביקורת על המשטרה וכתבה כי "היה ראוי שבאירוע חמור מסוג זה הגורמים המעורבים היו מאיצים את החקירה ומגיעים לחקר האמת באשר לכל צד שמעורב באירוע, ובהקדם האפשרי". בהחלטה לשחרר את אל-הורייני בתנאים מגבילים התחשבה השופטת בגילו המתקדם ובעובדה שהוא נעדר עבר פלילי (מלבד הרשעה אחת לפני שנים). לאחר שניתנה ההחלטה, ביקשה המשטרה עיכוב ביצוע, ובכוונתה, כאמור, להגיש ערר על ההחלטה מחר.
3 צפייה בגלריה
הצעיר שנפצע
הצעיר שנפצע
"המח"ט בעצמו אמר שעשו באיתמר לינץ'". כהן אחרי פציעתו
(צילום: מועצה אזורית הר חברון)
משפחתו של כהן, נזכיר, טענה כי בנם עבר ניסיון לינץ', וכי המון של ערבים התנפל עליו ועל חברו. "התחושה מאוד קשה, מי שפגע בו צריך להיענש, כדי שלא יפגע בעוד מישהו. זו פעולת טרור. המח"ט בעצמו אמר שעשו באיתמר לינץ'", אמרה איילה, אמו של איתמר. אביו של איתמר, יהושפט, אמר כי בנו "נקלע" לסיטואציה. "הוא כרגע פגוע, אני מבקש להתפלל עליו", אמר. בהמשך הוסיפה כי "לאט לאט הבנו שיש פה נס גדול שהבן שלנו מתפקד ובהכרה".
יחד עם זאת, תיעוד מהאירוע חשף כי כהן הגיע רעול פנים אל האדמה החקלאית הפלסטינית כשהוא חמוש במוט ברזל, ויחד איתו הגיע ישראלי נוסף חמוש בנשק מסוג M-16.
עו"ד ריהאם נסרה, שמייצגת את אל-הורייני, אמרה כי "העלילה שנרקמה נגד מרשי הופרכה כבר ברגע שהגיע לידי המשטרה והציבור סרטון המתעד את תקיפתו בידי מתנחלים חמושים ורעולי פנים. עשרת ימי מעצרו נועדו רק לטשטש את אמת ולשמר את הנרטיב השקרי שיצרו מאשימיו. במהלך תקופה זו נמנעה המשטרה מלחקור באזהרה את תוקפיו, ובכך זיהמה את החקירה שעליה היא אחראית. נמשיך לדרוש את ניקוי שמו ואת מיצוי הדין עם התוקפים אמיתיים".